Jak prověřit auto zdarma: Praktický průvodce pro každého

Jak prověřit auto zdarma: Praktický průvodce pro každého

8

čen

Pokud někdo tvrdí, že koupě ojetého auta je hlavně o štěstí, tak moc riskuje. I když vám prodejce slibuje zaručeně poctivý vůz, vždy se vyplatí ušetřit nervy a pár korun prověřením zdarma. Existuje pár šikovných způsobů, jak si ověřit základní info o autě online a bez placení. Stačí k tomu znát VIN kód nebo SPZ auta, které máte v hledáčku.

Ušetříte si starosti s případně stočeným tachometrem, exekucí nebo dokonce kradeným autem. Hodně lidí pořád netuší, že řada dat je dnes volně dostupná na internetu – stačí vědět, kde hledat.

Proč je ověření auta důležité

Prověření auta před koupí je základ. Na českých silnicích je podle Ministerstva dopravy víc než 8 milionů aut a odhaduje se, že každé třetí prodávané ojeté auto má nějaký problém v historii. Nejčastěji jde o stočený tachometr, bouračky, skryté zástavy nebo dokonce krádeže. Šance, že bez prověření šlápnete vedle, je dost vysoká.

Základní ověření auta vám pomůže zjistit:

  • jestli na auto není zástava nebo exekuce
  • zda nebylo v minulosti bourané nebo kradené
  • skutečný počet najetých kilometrů
  • případné manipulace s technickými údaji
  • platnost STK nebo emisí

Problémy jako stočený tachometr zasahují až 40 % dovážených vozů, což potvrdil i Český autoklub podle údajů za rok 2024. Opravy po vážné nehodě jsou pak často zamaskované a laik nemá šanci je poznat.

ProblémPodíl u ojetých vozů (%)
Stočený tachometr25–40
Závažná nehoda15
Zástava/Exekuce8
Krádež3

Když si prověření auta neuděláte, riskujete zbytečně – oprava skrytých vad bývá často dražší než samotné auto. Stačí pár minut a můžete si dopřát klidnější spaní. U Fordu bývá často problém hlavně u populárních modelů z dovozu, třeba Focus nebo Mondeo, které jsou oblíbenou volbou překupníků.

Kde zjistit základní údaje zdarma

Když uvažujete o koupi auta, první, na co se zaměřit, je ověření jeho historie. Základní údaje si zvládnete zjistit sami a úplně zadarmo. Nejlepší je začít z pohodlí domova, online. Stačí pár kliknutí a můžete si udělat obrázek o autě, které vás zajímá. Tohle platí nejen pro Ford, ale i jiné značky.

  • Prověření auta podle SPZ a VIN zdarma nabízí například server ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz – tady zjistíte stav tachometru z minulých STK i platnost technické ručení. Funkční je i ctvtrziste.cz nebo třeba EVIN.info, kde uvidíte i počet předchozích majitelů.
  • Na webu Policie ČR zjistíte, jestli není vůz vedený jako kradený.
  • Stránky Státního registru nehod (nehody.cdv.cz) ukážou, jestli nebylo auto bourané a za jakých okolností.

Jenom pro zajímavost, podle údajů ÚAMK bylo v roce 2024 v ČR odhaleno přes 22 tisíc stočených tachometrů a 1700 vozů s falšovaným původem. Stačí si těchto pár věcí zjistit a hned víte, do čeho (ne)jdete.

ZdrojCo zjistíteOdkaz
Ministerstvo dopravyStav tachometru, STK, platnost povinného ručeníkontrolatachometru.cz
Policie ČRZda není vůz kradenýpolicie.cz
Státní registr nehodŠkody po nehodách, druh nehodynehody.cdv.cz
EVIN.infoPočet majitelů, případné omezeníevin.info

Na většině těchto webů potřebujete znát VIN nebo SPZ auta a během deseti minut máte v ruce podstatné informace, které vám můžou ušetřit hromadu starostí i peněz.

Jak využít VIN kód

Jak využít VIN kód

VIN kód není žádná záhada, ale pořád o něm koluje spousta fám. Je to unikátní číslo, které má každé auto — i vaše staré auto na dvorku. VIN většinou najdete na předním skle u spolujezdce, v technickém průkazu nebo třeba na sloupku u dveří.

Když víte, kde VIN najít, můžete zjistit fakt dost věcí zdarma. Na stránkách jako jsou kontrolatachometru.cz nebo stkinfo.cz stačí VIN zadat a hned se ukážou základní údaje o autě. Některé informace jsou sice placené, ale spoustu jich získáte bez registrace a hned.

  • prověření auta pomocí VIN vám ukáže historii najetých kilometrů, poslední vysokou nebo nízkou hodnotu tachometru zaznamenanou při STK, stáří auta i základní technické údaje
  • Často se zobrazí, kolikrát už auto změnilo majitele nebo kdy bylo poprvé registrováno v ČR
  • Na STKinfo vidíte i výsledky posledních STK a záznamy o nehodách

Mrkněte na příklad, jaké údaje vám vypadnou po zadání VIN na českých stránkách:

ÚdajCo zjistíte
Rok výrobyDatum, kdy bylo vozidlo vyrobeno
Najeté kmStavy tachometru z STK
Počet majitelůKolik lidí už auto vlastnilo
Výsledky STKDatum a typ závady, pokud byla
Registrace v evidenci odcizených vozidelZda auto není vedeno jako kradené

Málo kdo totiž ví, že když nesedí počet majitelů, nebo tachometr skáče tam a zpátky, je něco špatně. U Fordů si dejte pozor hlavně na modely z dovozu – tady bývá stáčení běžnější než u kusů prodaných v ČR.

Když si auto najde cestu do vaší garáže, ačkoliv jeho VIN říká něco jiného, vracení peněz je skoro vyloučené. Takže VIN zkontrolujte dřív, než někomu pošlete zálohu.

Tipy na odhalení podvodů

Setkat se s podvodem při nákupu auta není žádná vzácnost. Stačí malá nepozornost a člověk snadno naletí. I když hledáte hlavně prověření auta zdarma, vyplatí se krýt si záda hned několika triky.

  • Pozor na stočený tachometr: V Česku je tahle finta pořád běžná. Ověřte stav kilometrů v databázi Ministerstva dopravy (kontrola.hlasovani.cz), kde stačí zadat VIN nebo SPZ. Pokud čísla nesedí s tím, co tvrdí prodejce, něco tu smrdí.
  • Nesrovnalosti v historii: Porovnejte data z různých zdrojů – třeba Autotracer, Cebia nebo přímo zahraniční databáze, pokud má Ford původ jinde. Stačí často vyhledat VIN v Google a najdou se zajímavé inzeráty z ciziny, kde se auto dřív objevilo.
  • Lakování a nehody: Prohlédněte si auto na denním světle. Pokud je na některých místech odlišný odstín nebo hrubší povrch, mohl být vůz opravovaný po bouračce. Nebojte se vzít s sebou někoho zkušeného nebo půjčit si tloušťkoměr laku.
  • Krádeže a exekuce: Než cokoliv podepíšete, ověřte si na webu policie, že auto není hlášené jako kradené. Exekuce se poznají na webu Registru vozidel přes SPZ nebo VIN. Kdyby na autě vázla pokuta nebo zástava, padá celý obchod.
  • Podezřele nízká cena: Když je Ford moc levný, něco na tom bývá špatně. Prodejci se fakt nechtějí připravit o peníze, často jde o bouračku, skrytý problém motoru nebo podvod se zfalšovanými doklady.

Dejte na instinkt. Pokud je prodejce nervózní, tlačí na rychlý podpis nebo je ochotný pustit ještě víc z ceny bez vysvětlení, zdrhněte. Opravdu slušné auto vám nikdo nedá za směšnou částku.

Na co si dát pozor při koupi Fordu

Na co si dát pozor při koupi Fordu

Ford má u nás hodně fanoušků, ale při koupi ojetého Fordu je dobré mít oči otevřené. Nejčastější modely, na které narazíte, jsou Focus, Mondeo, Fiesta, nebo Kuga. O co u těchhle aut nejde přehlédnout?

  • Prověření auta odhalí, jestli nebylo bourané nebo stočené. Tohle platí hlavně u Fordu Focus z let 2012–2018, kde dost kusů dostalo zabrat při zadních nehodách.
  • U dieslových Fordů zkontrolujte servisní knížku, hlavně intervaly výměny rozvodového řemene. Třeba u TDCi 1.6 bývaly rozvody často podceňované. Pokud servisní záznamy chybí nebo jsou podezřelé, radši ruce pryč.
  • Dejte si pozor na korozi podvozku. Mondeo i starší Fiesty reziví hlavně na prahách a kolem zadních kol. Zvedněte auto a podívejte se pod koberec v kufru, někdy tam už bývá pěkný rezavý "dárek."
  • Automaty Fordu (hlavně Powershift) mají špatnou pověst. V testech i recenzích často padají na DSG převodovkách. Zkontrolujte, že řadí hladce, jinak vás čeká drahý servis.
  • U modelů s menšími benzínovými motory Ecoboost si pohlídejte úniky chladicí kapaliny a prasklý těsnění. První známka, že motoru hrozí drahé opravy, je bílý povlak nebo mokrá místa kolem motoru.

Při zkušební jízdě poslouchejte všechny zvuky přední nápravy – hlavně Focusy mívají vytlučené silentbloky a čepy. Když něco klepe, počítejte s výměnou.

Fordy bývají levné na opravy, ale když něco zanedbáte hned na začátku, může vás to mrzet. Nebojte se vzít si s sebou mechanika, nebo rovnou zajet do servisu na diagnostiku. Vyplatí se to, i když kupujete zdánlivě "bezproblémový" vůz.

Napsat komentář