Jak se bránit autoservisu: jak nezaplatit za nic, co nepotřebujete

Jak se bránit autoservisu: jak nezaplatit za nic, co nepotřebujete

16

lis

Zkontrolujte, zda má vaše Fordovské auto zdarma opravu

Zkontrolujte, zda máte nárok na bezplatnou opravu

Zadejte informace o svém vozidle a nástroj vám ukáže, zda máte nárok na bezplatnou opravu dle známých výrobních chyb.

Stojíte před autoservisem, v ruce máte klíče od Fordu, který vám začal dělat problémy, a v hlavě se vám točí jedna otázka: budu muset zaplatit za něco, co nechceš? Nejste sami. Tisíce vlastníků Fordů v Česku každý rok zaplatí stovky tisíc korun za opravy, které by měly být zdarma. A většinou to není kvůli tomu, že auto je staré. Je to kvůli tomu, že nevíte, jak se bránit.

Nejde o to, že servis lže - ale že vás nechá v nevědomosti

Co vám servis řekne vs. co skutečně potřebujete vědět
Servis říká Co to ve skutečnosti znamená
„Máte opotřebený tlačítkový převodový mechanismus.“ „Máte znečištěný olej a necháte ho měnit jen každých 20 000 km.“
„Třeba vyměnit brzdové potrubí.“ „Vidím malou skvrnu na trubce, ale nevím, jestli je to korozní poškození nebo jen náležitost.“
„Doporučuji výměnu řídicího systému.“ „Váš Ford Focus má známou výrobní chybu v elektronice, kterou Ford už řeší v rámci recallu.“
„Tohle je normální opotřebení.“ „Tohle by mělo být zaručené, protože se to stává u 12 % vozidel stejného modelu.“

Nejčastější chyba? Věříte, že technik ví víc než vy. Ale on ví jen to, co mu řekl výrobce. A Ford vám poskytuje přístup k informacím - pokud víte, kde hledat.

Znáte svůj model a jeho známé chyby?

Ford Focus III (2011-2018) má známý problém s převodovkou Powershift - 70 % vozidel s touto převodovkou má v průměru problém s přepínáním mezi 2. a 3. rychlostí. To není „opotřebení“. Je to výrobní chyba. Ford to uznal a vydal technickou zprávu TSB-13-0050. Pokud máte Focus z let 2013-2016 a vaše převodovka „skáče“, nemusíte platit. Stačí říct: „Chci, abyste zkontrolovali, zda je tento problém pokrytý technickou zprávou TSB-13-0050.“

Stejně tak Ford Kuga II (2013-2018) má problém s výfukovým systémem - výfukové potrubí se koroziuje u 15 % vozidel. Pokud vám servis říká: „Tohle je normální opotřebení“, odpovězte: „Mám dokumentace od Fordu, že toto je známý problém, který je řešen v rámci recallu 2019/015.“

Nezapomeňte: garance trvá 3 roky nebo 100 000 km - podle toho, co nastane dříve. Ale to není všechno. Pokud se objeví výrobní chyba, kterou Ford uznal, může být oprava zdarma i po uplynutí garance - pokud je problém přímo spojený s výrobou, ne s používáním.

Co dělat, když vám servis řekne „to je normální“?

Když vám technik řekne: „Tohle je normální“, neříkejte: „Ale já jsem to nikdy neviděl.“ Řekněte: „Můžete mi ukázat dokumentaci, která potvrzuje, že toto je běžné opotřebení u tohoto modelu?“

Proč to funguje? Protože technik v servisu nemá čas hledat. On používá systém, který mu říká: „Zadej kód chyby a vyber z nabídky.“ Pokud neznáte kód chyby, necháte ho, aby vybral pro vás - a často vybere nejdražší možnost.

U Fordů je nejlepší způsob, jak se bránit: zkontrolujte si kód chyby. Pokud vám auto ukazuje chybu P0730 (nepřesné převodové poměry), nechte si ji zapsat. Pak přejděte na Ford UK Technical Service Bulletins (i když je to anglická stránka, hledání funguje podle kódů). Najděte TSB, který odpovídá vašemu kódu. Většina z nich má i české překlady, které najdete na fórech jako ford-fan.cz nebo autoklub.cz.

Pokud najdete TSB, který popisuje váš problém, přijďte do servisu s tiskem. Neříkejte: „Mám to na internetu.“ Řekněte: „Tento problém je známý a Ford ho řeší. Chci, abyste ho zkontrolovali podle TSB-XXXX.“

Průhledný Ford Kuga s červeně zvýrazněnou korozi výfuku a překrytým dokumentem o recallu.

Nezapomeňte na dokumentaci - a na svůj telefon

Když vás servis přijme, vždycky si pořiďte kopii všech dokumentů. Nejen fakturu - ale i záznam o prověření. V něm musí být:

  • Kód chyby (např. P0730)
  • Popis problému (např. „Převodovka skáče při přepínání mezi 2. a 3. rychlostí“)
  • Co bylo provedeno (např. „Výměna oleje v převodovce“)
  • Co bylo zjištěno (např. „Není zjištěna fyzická poškození, ale záznamy ukazují opakující se chybu“)

Pokud vám něco nechají napsat, požádejte o to. Pokud vám to odmítnou, řekněte: „Chci mít záznam pro případ, že bych se obrátil na Ford Czech Republic.“

A nezapomeňte na telefon. Zaznamenejte rozhovor - pokud vám někdo říká: „Tohle je normální“, a vy to necháte jen tak, nemáte důkaz. Pokud máte nahrávku, kde vás technik říká: „Tohle se stává u všech těchto modelů“, máte základ pro stížnost.

Co dělat, když vám servis odmítne zdarma opravit?

Pokud vám servis řekne „ne“, nevzdávejte se. Jděte na Ford Czech Republic. Napište e-mail na [email protected] s tímto:

  • Číslo vozidla (VIN)
  • Kód chyby
  • Název TSB
  • Copy záznamu z servisu
  • Nahrávku rozhovoru (pokud máte)

Ford Czech má povinnost reagovat do 14 dní. A pokud je váš problém známý a dokumentovaný, zpravidla opraví zdarma. V roce 2024 jich přes 3 200 vlastníků Fordů v Česku úspěšně požádalo o opravu zdarma kvůli známým výrobním chybám - a 87 % z nich bylo vyřešeno bez platby.

Žena předává servisu tisknutý technický dokument TSB, její telefon na stole zaznamenává rozhovor.

Nejčastější chyby u Fordů, které stojí za to znát

Tady je seznam těch, které vás mohou ušetřit tisíce korun:

  • Ford Focus III (2011-2018) - problém s převodovkou Powershift (TSB-13-0050)
  • Ford Kuga II (2013-2018) - koroze výfukového potrubí (recall 2019/015)
  • Ford Mondeo IV (2007-2014) - výpady řídicí jednotky motoru (TSB-12-0112)
  • Ford Fiesta VI (2008-2017) - problém s vypínáním klimatizace (TSB-14-0087)
  • Ford EcoSport (2018-2022) - chyba v systému Start/Stop (TSB-19-0045)

Pokud máte některý z těchto modelů, zkontrolujte si, zda váš problém odpovídá. A pokud ano - nechte si to opravit zdarma.

Co dělat, když už jste zaplatili?

Pokud jste už zaplatili za opravu, která by měla být zdarma, můžete požadovat vrácení peněz. Stačí:

  • Copy faktury
  • Copy záznamu z servisu
  • TSB nebo recall dokument
  • Písemná žádost o vrácení peněz na Ford Czech

Nezapomeňte: právo na vrácení peněz trvá 3 roky od okamžiku, kdy jste zaplatili. Pokud jste to zaplatili v roce 2023, máte ještě čas do konce 2026.

Největší chyba vlastníků Fordů

Největší chyba? Věřit, že servis je vaším přítelem. Servis je podnik. Jeho cíl je vydělat. Neznamená to, že jsou všichni podvodníci. Ale pokud nebudete vědět, co děláte, budete platit za to, co by mělo být zdarma.

Nejste nevědomý. Jste jen neinformovaný. A to se dá snadno napravit.

Stačí vědět: co je výrobní chyba, kde najít dokumentaci, jak se obrátit na výrobce. A už nebudete muset platit za to, co nechcete.

Můžu si vyměnit převodovku zdarma, i když mám Ford Focus z roku 2015 a jsem druhým vlastníkem?

Ano. Garance a výrobní chyby se vážou na vozidlo, ne na vlastníka. Pokud máte známý problém s převodovkou Powershift a odpovídáte podmínkám TSB-13-0050, můžete požadovat opravu zdarma, i když jste auto koupili použité. Stačí mít platný technický průkaz a doklad o historii servisu.

Co když mi servis řekne, že jsem auto špatně obsluhoval a proto nejsou opravy zdarma?

Pokud jste dodržovali servisní intervaly uvedené v manuálu a používali kvalitní oleje (např. Ford WSS-M2C913-D), nemohou vám to vyčítat. Pokud vám servis říká, že jste „špatně obsluhovali“ auto, požádejte je o písemné zdůvodnění. Bez toho je to jen tvrzení. A pokud jste měli servis u oficiálního servisu, mají povinnost dokumentovat, co dělali.

Je možné požadovat opravu zdarma, pokud mám auto z Německa?

Ano. Ford Czech Republic je povinen poskytovat podporu pro všechna vozidla Ford, která jsou registrovaná v EU. Pokud máte platný technický průkaz s českou registrací, můžete požadovat opravu zdarma i v případě, že auto bylo zakoupeno v zahraničí. Pokud máte německou registraci, musíte se obrátit na Ford Německo.

Jak dlouho trvá, než Ford Czech odpoví na žádost o opravu zdarma?

Podle zákona o ochraně spotřebitele musí výrobce odpovědět do 14 dní. Ve skutečnosti většina žádostí o opravu v rámci známých chyb je vyřešena během 5-7 dní. Pokud neobdržíte odpověď, pošlete druhou žádost s označením „Doplnění žádosti o odpověď podle zákona č. 634/1992 Sb.“

Můžu si opravit auto v neoficiálním servisu a pak požadovat vrácení peněz od Fordu?

Ne. Ford Czech Republic vyžaduje, aby oprava byla provedena v oficiálním servisu, který má přístup k jejich systémům a dokumentaci. Pokud jste opravu provedli v neoficiálním servisu, nemůžete požadovat vrácení peněz. Ale pokud jste zaplatili za opravu, která je známá výrobní chyba, můžete požadovat vrácení peněz od oficiálního servisu, který opravu provedl - pokud jste mu předložili TSB.

Nezapomeňte: vaše auto není jen stroj. Je to vaše investice. A jako každá investice si zaslouží, abyste jí rozuměli. Nechte se podvádět - a zaplatíte. Znáte své právo - a ušetříte.

Napsat komentář