Procházejte časovou osou s významnými událostmi v historii značky Opel od roku 1862 do současnosti.
Opel není jen další značka aut, kterou vidíte na silnicích. Je to jméno, které se táhne skrz více než 150 let historie, od malého továrního dvora v Hesse k jedné z největších automobilových společností Německa. Pokud se ptáte, odkud je Opel, odpověď je jednoduchá: z Německa. Ale ta odpověď jen začíná příběh.
V roce 1862 se Adam Opel v Rüsselsheimu, nedaleko Frankfurta, rozhodl založit továrnu na výrobu šitých strojů. Ano, správně - ne na auta, ale na šicí stroje. To byl čas, kdy se Evropa přesouvala z zemědělství do průmyslu. Adam Opel a jeho bratři vytvořili jednu z prvních společností, která vyráběla šicí stroje v hromadné výrobě. Do roku 1886 už vyráběli tisíce strojů ročně a stali se jedním z největších dodavatelů v Německu.
Přesun na auta přišel až po Adamově smrti v roce 1895. Jeho synové - Wilhelm, Ludwig, Carl a Hermann - začali experimentovat s kolařskými technologiemi. V roce 1899 vytvořili první cykloautomobil - stroj, který kombinoval kolo s malým motorem. To byl první krok k tomu, co se později stalo Opel.
V roce 1900 vydali první plně automobilový model - Opel Patentmotorwagen System Lutzmann. Nebylo to nejrychlejší nebo nejvýkonnější auto na světě, ale bylo levné, spolehlivé a vhodné pro běžné lidé. To byl klíč k úspěchu. Do roku 1910 bylo Opel třetí největší automobilovou společností v Německu, za Benz a Daimler.
Na začátku 20. století se Opel rozhodl přejít na hromadnou výrobu, jak to dělal Henry Ford v USA. V roce 1924 představili Opel 4 PS Laubfrosch - „slunovrat“, jak ho lidé nazývali kvůli jeho zelené barvě. Bylo to první auto v Německu, které se vyrábělo na pásovém výrobním systému. Cena byla 3 500 marek - oproti 10 000 u konkurence. V prvním roce jich prodali přes 15 000 kusů. To byl skutečný převrat.
Ve druhé světové válce se Opel stal důležitým dodavatelem pro německou armádu. Vyráběli vojenská vozidla, jako byl Opel Blitz - nákladní auto, které se stalo ikonou německého vojenského logistického systému. Po válce byla továrna v Rüsselsheimu téměř zničena. Ale Opel nezhasl.
Společnost byla v roce 1929 koupena americkou General Motors. To byl klíčový moment. GM poskytlo kapitál, technologii a přístup k trhům po celém světě. V 50. letech se Opel stal nejprodávanější automobilovou značkou v Německu. Modely jako Opel Kadett nebo Opel Rekord se staly základem německé střední třídy. A v 70. letech přišel Opel Corsa - malé auto, které se prodávalo po celé Evropě a dodnes je jedním z nejúspěšnějších modelů v historii značky.
Navzdory tomu, že Opel patří k General Motors až do roku 2017 a poté k francouzskému PSA Group (dnes Stellantis), jeho srdce zůstává v Německu. Hlavní vývojové centrum, designové kanceláře a většina výrobních linek se nachází v Rüsselsheimu. Všechna auta, která nesou jméno Opel, jsou navržena v Německu, i když se vyrábějí v jiných zemích - například v Španělsku, Maďarsku nebo Slovensku.
Technické řešení, jako je například systém „FlexLink“ pro nápravy, nebo vývoj motorů s názvem „Family 0“ a „Family 1“, byly vytvořeny v Německu. I když se dnes Opel prodává v 20 zemích Evropy, jeho technická identita je stále německá. Výrobní standardy, testování na silnicích v Německu, systém kontroly kvality - všechno to je řízeno z Rüsselsheimu.
V České republice je Opel dlouhodobě jednou z nejpopulárnějších značek. V roce 2024 bylo v Česku registrováno přes 120 000 vozidel Opel - což je více než u některých japonských značek. Lidé si ho vybírají kvůli ceně, spolehlivosti a jednoduchosti oprav. Modely jako Opel Astra nebo Opel Mokka patří mezi nejprodávanější auta v kategorii kompaktních SUV a hatchbacků.
České servisní střediska mají dlouholetou zkušenost s Opely. Většina dílen v Brně, Ostravě nebo Plzni má speciální vyškolení pro Opel - od výměny motorového oleje až po diagnostiku elektroniky. I když se někdo ptá, zda Opel není „pouze francouzská značka“ po koupi od PSA, odpověď je jednoznačná: technologie, design a výrobní procesy jsou stále německé.
Dnes Opel přechází na elektromobilitu. V roce 2024 už 40 % nově prodávaných modelů v Evropě bylo elektrických. Opel Corsa-e je jedním z nejprodávanějších elektrických aut v Německu. Opel Mokka-e se prodává víc než 100 000 kusů ročně. A v roce 2025 se začne vyrábět nový Opel Astra Electric - s baterií 77 kWh a dojezdem přes 500 km.
Společnost plánuje do roku 2028 vypustit všechna auta s benzinovým motorem. Vývojové centrum v Rüsselsheimu pracuje na nové platformě, která bude používat čipy od Německa a baterie od společnosti Northvolt ve Švédsku. I když se značka přesunula pod Stellantis, její technická identita zůstává v Německu - stejně jako její duch.
Opel není jen značka. Je to příběh toho, jak malá továrna na šicí stroje mohla změnit celý automobilový průmysl. Je to příběh o tom, jak technologie, která vznikla v německém městečku, se stala součástí každodenního života milionů lidí. A je to příběh o tom, že i když se vlastnictví mění, když se značky sloučí nebo prodají, základní identita - místo, kde se všechno začalo - zůstává.
Opel je německý. Ne proto, že tam je hlavní kancelář. Ale protože tam byly vyrobeny první kola, navrženy první motory, vyzkoušeny první testy a tam se dnes stále rozhoduje, jaká auta budou jezdit po silnicích příštích desetiletí.
Ano. I když Opel patří k francouzskému Stellantisu od roku 2017, jeho vývoj, design a hlavní výrobní centrum zůstávají v Rüsselsheimu, Německo. Technické řešení, motorové platformy a systémy kontroly kvality jsou stále vyvíjeny a řízeny v Německu. Značka si udržela svou německou identitu i po změně vlastníka.
Opely se vyrábějí v několika zemích: hlavní výrobní linka je v Rüsselsheimu (Německo), ale také v Zaragoze (Španělsko), Kolině (Slovensko) a Eisenachu (Německo). Například Opel Corsa se vyrábí v Španělsku, Opel Astra v Německu a Slovensku, a Opel Mokka v Kolině. Vývoj a návrh však pochází vždy z Německa.
Opel nemá vývojové centrum v Česku, protože historicky se vývoj automobilů v Německu soustředil v Rüsselsheimu. Česká republika je výrobní a servisní základna, ale ne vývojová. Technický vývoj vyžaduje specializované laboratoře, testovací tratě a týmy inženýrů, které jsou v Německu již desítky let. V Česku se vyrábí a opravují auta, ale ne navrhuje se nový model.
Nerozlišují se. Všechna auta Opel, která jsou prodávána v Česku, jsou stejná jako v Německu, Francii nebo Itálii. Výroba je standardizovaná. Rozdíly jsou jen v vybavení - například v Česku se častěji prodávají modely s menšími motory, ale základní konstrukce, kvalita materiálů a bezpečnostní systémy jsou identické.
Ano. Opel je stále jednou z největších automobilových značek v Německu. V roce 2024 prodal více než 450 000 vozidel v Evropě. Společnost zaměstnává přes 12 000 lidí v Německu, včetně 3 500 inženýrů v Rüsselsheimu. Je to jedna z mála značek, která stále vyrábí auta v Německu - a to nejen jako sestavování, ale i jako vývoj a testování. Bez Opelu by německý automobilový průmysl ztratil jednu z klíčových značek v segmentu střední třídy.