Hyundai a nejnižší spotřeba: Který model vede?

Hyundai a nejnižší spotřeba: Který model vede?

20

kvě

Chcete jezdit levně a přitom neřešit neustálé tankování? Spotřeba paliva je pro většinu řidičů zásadní téma a Hyundai v tomhle směru umí překvapit. Zatímco dřív byly úsporné hlavně malé městské autíčka, dnes nemusíte dělat kompromisy ani ve větších modelech. Ale papírová čísla nejsou všechno – to nejdůležitější zjistíte spíš z reálného provozu a zkušeností ostatních.

Kdy má smysl sáhnout po hybridu a kdy vám bude stačit obyčejný benzín nebo diesel? U Hyundai totiž najdete všechno – od extra úsporných hybridů až po spolehlivé diesely, které pořád bodují dojíždějícím i rodinám. Není to ale jen o typu pohonu. Ať už volíte jakýkoliv model, pořád se vyplatí sledovat nejen spotřebu udávanou výrobcem, ale i vlastní styl jízdy. V článku si ukážeme, který Hyundai je nejúspornější, a přidáme tipy, jak se k co nejnižší spotřebě snadno dostat.

Proč řešit spotřebu u Hyundai?

Málokdo dnes přehlíží spotřebu. Palivo zdražuje a peníze za tankování mizí rychleji, než řeknete “Hyundai”. Teď už není úsporná jízda jen módní záležitost ekologů, ale hlavně praktická otázka domácího rozpočtu. U Hyundai můžete najít modely, které úsporou vážně vynikají, takže volba správné motorizace se fakt vyplatí.

Spotřeba aut v posledních letech dramaticky klesla hlavně díky novým technologiím. Hyundai investuje do hybridních pohonů, lehkých konstrukcí a chytré elektroniky, která pomáhá řídit motor tak, aby spaloval co nejméně. Třeba hybridní Hyundai IONIQ se ve světových testech ukázal s průměrnou spotřebou pod 4 l/100 km. To už dělá hodně v měsíční útratě.

Jde taky o pohodlí. Menší spotřeba znamená méně času na benzínce, nižší produkci emisí i menší opotřebení motoru. A když to spojíte s dlouhou zárukou, která Hyundai nabízí – třeba 5 let bez omezení kilometrů, můžete klidně spát bez obav z vyšších nákladů.

  • Hybrid či plug-in hybrid = výrazně nižší spotřeba ve městě
  • Moderní benzinové motory s turbem zvládají i pod 6 l/100 km
  • Diesely od Hyundai pořád patří mezi nejžravější v segmentu SUV
  • Většina modelů ukazuje reálnou spotřebu blízkou údajům výrobce

Kolik auta od Hyundai vlastně papírově spotřebují? Mrkněte na jednoduché srovnání:

ModelPrůměrná spotřeba (l/100 km)
Ioniq Hybrid3,8
Kona Hybrid4,2
Tucson Diesel4,9
i30 Benzín5,2

Shrnuto – kdo hledá nízkou spotřebu, najde v nabídce Hyundai spoustu možností. A nejde jen o úsporu peněz, ale i o pohodlnější život bez častého tankování a větší šanci na nižší provozní náklady.

Nejúspornější Hyundai na trhu

Když se řekne Hyundai a nízká spotřeba, spousta lidí rovnou myslí na hybridy. A není divu. Asi nejznámější úsporný model je Hyundai IONIQ Hybrid. U tohoto auta se udávaná kombinovaná spotřeba pohybuje kolem 3,4 až 4,1 litru na 100 km podle normy WLTP. Když budete jezdit hlavně po městě, nebývá problém dostat se i pod čtyři litry. O trochu vyšší hodnoty má Hyundai Kona Hybrid, což ale vyvažuje její praktičtější karoserií a pohodlím na dlouhé trasy.

Pro srovnání – nechybí ani úsporné diesely, třeba Hyundai i20 1.6 CRDi, který umí v reálu jezdit okolo 4,5 litru, když se trochu snažíte a nemáte těžkou nohu. Někteří řidiči na fórech uvádí dlouhodobé průměry dokonce i pod touto hranicí.

Mrkněte na přehled nejúspornějších modelů podle papírových údajů a zkušeností uživatelů:

ModelPohonPapírová spotřeba (l/100km)Průměr z praxe (l/100km)
Hyundai IONIQ HybridHybrid3,4 - 4,13,8 - 4,4
Hyundai Kona HybridHybrid4,2 - 4,74,5 - 5,0
Hyundai i20 1.6 CRDiDiesel4,1 - 4,54,3 - 5,0
Hyundai i10 1.0Benzín4,8 - 5,25,0 - 5,4

Pokud řešíte opravdu každý litr, má IONIQ jasné prvenství. Jenže nejen spotřebou je člověk živý – třeba Kona je prostornější, vyšší a na české silnice často praktičtější. I malý Hyundai i10 zvládne pod pět litrů, což už dnes není samozřejmostí ani u aut nižší třídy.

Hodně záleží taky na tom, kde a jak jezdíte. Nejúspornější čísla padnou nejspíš při pomalém dojíždění nebo městské „plouživé“ jízdě. Na dálnici si hybridy i diesely logicky trochu přiberou – prostě věda to není, ale zázraky taky nečekejte.

Jak moc záleží na jízdním stylu

Jak moc záleží na jízdním stylu

Možná to zní jako klišé, ale rozdíl v reálné spotřebě auta dělají hlavně řidiči, ne jen technika. Každý Hyundai zvládne papírově krásné hodnoty, když jedete jako byste vezli syrová vejce. Jenže život není katalog – provoz, počasí a hlavně styl vaší jízdy znamenají často víc než výkon nebo hmotnost vozu.

Když budete prudce zrychlovat, často brzdit nebo dlouho stát se zapnutým motorem, na čerpací stanici budete jezdit častěji. Naopak klidná jízda, předvídání situací a udržování rychlosti vám ušetří i litr a půl na sto kilometrů. U hybridních Hyundaiů to platí dvojnásob, protože častější brzdění nebo popojíždění ve městě dokáže chytře dobíjet baterii a jet chvíli "zadarmo" na elektřinu.

Jízdní stylSpotřeba Hyundai i30 1.0 T-GDI (reál)
Prudké rozjezdy, časté brzdění7,2 l/100 km
Klidná jízda, předvídání5,2 l/100 km
Městský provoz s hybridem4,5 l/100 km

Některé tipy se fakt vyplatí mít v hlavě:

  • Nezrychlujte do poslední chvíle – předvídejte a brzdit začněte včas.
  • Pokud můžete, zvolte trasu bez zbytečných rozjezdů a zastávek.
  • Nenechávejte motor běžet na volnoběh – dnes při čekání radši vypněte.
  • Používejte tempomat (i adaptivní, pokud ho Hyundai má), udrží stabilní spotřebu.
  • Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách. Tlak pod doporučenou hodnotou vám zvedne spotřebu klidně o 0,5 litru.

Hyundai proto reálně odmění každého, kdo se chová trochu rozumně za volantem. Papírové hodnoty jsou fajn, ale hlavní je, kolik nakonec stojí vaše cesta opravdu.

Hybridy versus spalováky

Na trhu s Hyundai auty máme na výběr mezi klasickými spalováky – benzínem a dieselem – a moderními hybridy. Každý tenhle typ má svoje plusy i mínusy, hlavně co se týká spotřeby i provozních nákladů.

Hybridy od Hyundai, třeba známý Ioniq Hybrid nebo Tucson Hybrid, kombinují spalovací motor s elektromotorem. Největší výhoda? Ve městě umí jet čistě na elektřinu, což šetří palivo hlavně při popojíždění a stání v kolonách. V reálu se u Ioniqu Hybrid pohybují spotřeby kolem 4,0 až 4,5 litru na 100 km, a Tucson Hybrid je jen o kousek výš, kolem 5,0 litrů. Tohle jsou hodnoty přímo z dlouhodobých zkušeností různých řidičů, nejen čísla z reklamních brožur.

Naopak třeba dobře známý Hyundai i30 s benzínovým motorem zvládá běžně spotřebu okolo 6,0 litrů, a dieselová verze se ještě dostane o něco níž – klidně na 5,0 litrů na sto, když jezdíte rozumně. Takže i spalováky pořád mají co nabídnout, hlavně když jezdíte častěji delší trasy mimo město.

Pojďme si porovnat hlavní rozdíly na konkrétních číslech:

ModelTyp motoruReálná spotřeba (l/100 km)
Hyundai Ioniq HybridHybrid4,0–4,5
Hyundai Tucson HybridHybrid5,0–5,5
Hyundai i30 1.0 T-GDIBenzin6,0–6,5
Hyundai i30 1.6 CRDiDiesel5,0–5,4

Hybridy opravdu bodují hlavně ve městě. Pokud ale stojí auto většinu času na dálnici, dieselové Hyundai pořád umí jet za skvělou spotřebu. Navíc diesel i benzín obecně mívají levnější servis než hybrid, což se může časem taky projevit na provozních nákladech.

Jestli vám záleží hlavně na spotřebě a většinu cest jedete ve městě nebo na kratší vzdálenosti, hybrid je u Hyundai jasná volba. Pokud naopak řešíte dlouhé denní přesuny po silnici, starý dobrý diesel patří stále k nejlepším variantám.

Tipy, jak ušetřit ještě víc

Tipy, jak ušetřit ještě víc

Spotřeba auta se dá snížit i bez šílených omezení nebo hraní si na závodníka. Stačí pár jednoduchých pravidel a rozdíl poznáte už po prvním tankování. Nezáleží na tom, jestli jezdíte v i10, Ioniqu Hybrid nebo třeba Tucsonu diesel. Úspora se v kapse počítá každému.

  • Nenechávejte motor běžet na volnoběh, pokud to není fakt nutné. Moderní Hyundai vypínají motor díky systému start-stop, ale i tak je lepší držet pauzy krátké nebo auto úplně vypnout.
  • Sledujte tlak v pneumatikách. Když jsou pneumatiky málo nafouknuté, naroste spotřeba klidně o půl litru na sto kilometrů.
  • Jezděte plynule. Prudké brždění a zbytečné rozjezdy jsou hlavní žrouti benzínu nebo nafty. Snažte se předvídat a včas pouštět plyn.
  • Noste v autě jen to, co fakt potřebujete. Každých 50 kilo navíc zvýší spotřebu zhruba o 2 %. Střešní nosič nebo box sundejte, když ho právě nepoužíváte.
  • Klimatizaci používejte rozumně. V létě je fajn chládek, ale klima dokáže spotřebu zvýšit i o celý litr na sto kilometrů.

U Hyundai modelů s hybridním systémem využívejte maximálně rekuperaci – brzděte motorem, když to jde, a ne šlápněte zbytečně na brzdu. A pokud jezdíte často krátké trasy, kde se motor nestačí zahřát, počítejte s tím, že i spotřeba bude trochu vyšší, ať děláte, co děláte.

Malá změna v návycích udělá velký rozdíl. Sledujte palubní počítač, nastavte si svou „soutěž“ s předchozími cestami a zkuste, jestli zvládnete jezdit o litr na sto méně než posledně. To bývá ta největší motivace.

Napsat komentář