Možná si myslíš, že Hyundai je jen další tuctová značka aut z Asie. Ale kdybych ti řekl, že tahle značka v podstatě mění pravidla hry, má pod sebou ikonickou minulost a ovlivňuje stovky firem po celém světě? Pojďme rozkrýt, kdo vlastně tahá za nitky v pozadí Hyundai. Odpověď není tak jednoznačná, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Když v roce 1947 Chung Ju-yung zakládal Hyundai Engineering and Construction, asi netušil, jaký lavinový efekt to odstartuje. Z původně stavební firmy, která pomáhala rekonstruovat válkou poničenou Koreu, se stal základ pro celé impérium. Hyundai, což znamená 'moderní' v korejštině, začal nejdřív s mosty a silnicemi, ale když v šedesátých letech vláda začala tlačit na modernizaci průmyslu, firma “překlopila výhybku”.
Opravdová jízda začala v roce 1967, kdy vznikla Hyundai Motor Company. Do výroby aut vtrhli s jednostrannou vervou a díky spolupráci s Fordem přišel na svět první model – Cortina. Už v sedmdesátých letech debutovala Hyundai Pony, což bylo první auto navržené a vyrobené kompletně v Koreji. Dnes je to retro kousek, tehdy ale znamenala absolutní průlom.
Továrny Hyundai začaly chrlit auta rychlostí, na kterou by i moderní výrobní linky koukaly s otevřenou pusou. V jeden moment postavila firma nejen auta, ale i lodě, vlaky, elektroniku a dokonce měla prsty v těžkém průmyslu nebo financích. Podívej se na čísla za posledních 10 let: Každým rokem Hyundai Motor Company vyrobí přes 4 miliony aut a prodávají je skoro ve 200 zemích.
Tak kde je tedy pravda, kdo Hyundai vlastní? Tady je to chvilku komplikované. V Jižní Koreji jsou známé „chaeboly“ – obrovské rodinné konglomeráty, které vlastní nejen automobilky, ale často i banky, loděnice nebo továrny na jídlo. Hyundai Motor Group dnes patří mezi největší chaeboly na světě. Jenže první Hyundai, jaký znali naši rodiče nebo prarodiče, už dávno neexistuje v původní podobě. Skupina se v 21. století rozdrolila na několik samostatných společností, přesto hlavní hráč v automobilce zůstává ve stejné rodině.
Seong-hyun Chung, vnuk zakladatele Chung Ju-yunga, momentálně drží otěže skupiny. Rodina Chung vlastní podstatnou část akcií, přičemž hlavní slovo má Hyundai Motor Company, Kia (ano, Hyundai vlastní i konkurenční Kiu!) a Hyundai Mobis (výroba dílů). Zbytek drží velké institucionální investoři, menší podíly mají zaměstnanecké akcie nebo státní fondy.
Vypadá to asi takto:
Společnost | Hlavní vlastníci | Podíl (%) |
---|---|---|
Hyundai Motor Company | Chungova rodina + institucionální investoři | ~30 % rodina |
Kia | Hyundai Motor Company | ~33 % |
Hyundai Mobis | Hyundai Motor Company | ~21 % |
Největší překvapení? Žádná západní automobilka, ani stát, nemá v Hyundai více než pár procent. Většina zisků, rozhodnutí o vývoji, ale i plánování nových modelů se řeší ve „skupině“, nikoli navenek na burze.
Možná se divíš, proč se auta Hyundai poslední dekádu tolik změnila k lepšímu. Takže žádné asijské šunky, ale draví hráči na trhu. Odpověď je v sázce na výzkum, moderní design a elektrifikaci aut. Hyundai Motor Group kontroluje nejen svůj brand, ale i Kiu, Genesis (luxusní značka) a Ioniq (elektromobily). Motor Group má dnes zhruba 250 000 zaměstnanců, kteří pro ni pracují po celém světě – od Koreje, přes Evropu až po USA.
A teď pár zajímavostí. Věděl jsi, že Hyundai postavil i největší loď světa? Že firma vyrábí výtahy, roboty i části pro rakety na Měsíc? Nebo že ve výzkumném centru v Namyangu mají tajná testovací auta, která nikdy neuvidíš na silnici? Hyundai je tak trochu jako chobotnice – podle chuti a nálady šáhne, kam se jí zamane. I díky tomu má pobočky na špičkové baterie, softwary pro autononmní řízení nebo vodíkové technologie.
Aliance? Bez těch by to dnes prostě nešlo. Hyundai spolupracuje s Apollo Tyres, Microsoftem (Hej, jejich infotainment znáš asi z novějších modelů), ale dokonce koketuje i s Applovými experty na autonomní auta. Samotné partnerství s KIA funguje podobně, jako když dva bratři drží spolu a každý má svůj styl – Kia je divočejší, Hyundai víc „civilní“.
Když si dnes koupíš Hyundai, nekupuješ jen produkt z Jižní Koreje. Stojíš za zázemím mezinárodní skupiny, která investuje miliardy do vývoje elektromobilů, vodíku i robotiky. Pokud tě zajímá, co přinese příští dekáda, rozhodně sleduj Hyundai Ioniq – značka má být vlajkonošem čisté mobility. Ostatně, teď v roce 2025 je silná konkurence Tesle právě díky modelu Ioniq 5 a 6, jejichž baterky vydrží v běžném městském provozu až 500 km.
Pokud přemýšlíš, že se staneš akcionářem, pak věz, že většina akcií drží stále rodina Chung a partneři z Koreje. Přesto je Hyundai listovaný na burzách v Soulu i Londýně. Neboj se mrknout na jejich investiční zprávy – jsou transparentní a detailní. A pokud máš rád technologické vychytávky, v Horni Heršpicích nebo Modřicích se můžeš přijet projet s hybridním Tucsonem anebo podívat, jak vypadá výroba v českých podmínkách – auta pro Evropu se montují ve slezských Nošovicích.
Takže až příště uvidíš na kapotě čtyři písmena H Y U N D A I, vzpomeň si, že za tím nestojí anonymní akcionář nebo úředník v kravatě, ale silný rodinný klan z Koreje, který miluje inovace a nebojí se riskovat. Hyundai je dnes synonymem pro odvahu a schopnost přežít krize i divoké časy, aniž by přestali překvapovat.