Tucson. Není to ani americké město, ani šifra, pod kterou agenti parkují. V Česku tahle čtyři písmena znamenají jedno z nejžádanějších SUV posledních let. Spousta lidí o něm slyšela, spousta už v něm seděla – ale čím vlastně Tucson tolik boduje?
Když ho srovnáš s konkurencí, vyznívá jako ideální kompromis mezi rozumnou cenou, fajn výbavou a solidními jízdními vlastnostmi. Není to žádná přerostlá krabice, ale zároveň si v něm nemáš pocit, že jedeš v plechovce. Prostoru pro rodinu i na víkendovou výpravu má na rozdávání. Hodně lidí si ho vybírá kvůli jednoduché a přehledné palubce – rádio, navigace i ovládání klimatizace tady dávají smysl hned na první dobrou.
Hyundai Tucson je středně velké SUV, které se poprvé objevilo na silnicích v roce 2004. Od té doby dorazilo několik generací a každá z nich udělala kus práce na tom, aby tě tahle značka bavila nejen vzhledem, ale i pohodlím a spolehlivostí. Aktuální čtvrtá generace, která se prodává od roku 2021, posunula Tucson na novou úroveň výbavy i technologií.
Hlavní tahák? Hyundai Tucson sází na vyšší posez, dost místa pro všechno možné – kočárek, kola, nákupy i víkendový nářez na Moravu. Kombinuje ostřejší design s docela promakanou bezpečností a v interiéru najdeš dotykové ovládání a digitální přístrojovku.
Výhodou je, že už několik let je Tucson vyráběný přímo v Česku ve výrobním závodě v Nošovicích. Kdyby ses divil, proč jich tu jezdí tolik, tohle je velký důvod: kratší čekací lhůty, každý servisák auto dobře zná.
Tucson dává na výběr několik typů motorů, a to od klasického benzínu přes naftu až po hybridy a plug-in hybridy, takže si můžeš dost dobře vybrat podle toho, co zrovna potřebuješ a kolik toho najezdíš.
Generace | Rok uvedení | Motory | Technologie |
---|---|---|---|
1. (JM) | 2004 | Benzín, nafta | ESP, základní výbava |
2. (LM) | 2010 | Benzín, nafta | Automatická klimatizace, navigace |
3. (TL) | 2015 | Benzín, nafta, mild-hybrid | Asistent jízdy v pruzích, bezklíčové startování |
4. (NX4) | 2021 | Benzín, hybrid, plug-in hybrid | Digitální přístrojovka, chytré asistenční systémy |
Za ty roky si Tucson zvládl vybudovat pověst auta, co hodně vydrží. Pokud hledáš praktickou káru pro každý den, je to rozhodně užitečné jméno držet v hlavě. To taky vysvětluje, proč ho najdeš na parkovištích před školou úplně stejně často jako před firemními budovami nebo v kempu.
Nikdo nechce platit za pár tlačítek navíc. Hyundai Tucson v základu nadchne hlavně tím, že už v první výbavě Smart najdeš to, co jinde bývá za příplatek. Třeba dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací senzory nebo kompletní sadu bezpečnostních systémů (asistent jízdy v pruhu, hlídání mrtvého úhlu, nouzové brzdění). O nic se nemusíš starat, auto hlídá, co se kolem děje, a nezapomene tě upozornit na auto v křižovatce.
U vyšších verzí výbavy (Style, Premium) už jsou samozřejmostí chytré vychytávky, jako je bezdrátové nabíjení mobilu, adaptivní tempomat nebo 360° kamerový systém. Bezklíčové odemykání a start, elektricky nastavitelná sedadla a velká dotyková obrazovka infotainmentu přicházejí s tím samozřejmě taky.
Co potěší, je také přehlednost displejů. Dotyková obrazovka není zbytečně složitá a menu je v češtině. Grafika displejů má přehledné ikony, takže žádné hledání v šifrách, kam šlápnout.
Pro lidi, co řeší, kolik to celé žere: Tucson má v průměru kolem 6,5–7,5 litru benzinu na 100 km, s hybridem můžeš stlačit i pod šest. Nejmodernější verze nabízí plug-in hybrid, kde výrobce uvádí kombinovanou spotřebu jen 1,4 l/100 km, pokud pravidelně dobíjíš.
Výbava | Klíčové prvky |
---|---|
Smart | Dvouzónová klima, zadní senzory, bezpečnostní asistenty |
Style | LED světlomety, vyhřívaná sedadla a volant, infotainment 10,25" |
Premium | 360° kamery, adaptivní tempomat, kožené čalounění |
Tucson tě překvapí tím, kolik techniky se do něj vejde za přijatelné peníze. Výbavu pořídíš podle chuti i rozpočtu, ať jezdíš po městě, nebo hodně cestuješ.
Najdeš ho v Praze, Brně, ale i na vesnické cestě, která by spolkla kdejaký podvozek. Hyundai Tucson se totiž osvědčil nejen na dálnici, ale i na rozbitých okreskách nebo v městském provozu. Reálné zkušenosti lidí, kteří v něm jezdí každý den, říkají jedno: je to spolehlivý parťák do práce, na nákupy i dovolené.
Tím největším plusem bývá pohodlný podvozek. Auto zvládá české výmoly bez toho, aby tě nutilo každý den hledat fyzioterapeuta. Je překvapivě tiché, zvlášť v hybridní verzi. Na delších trasách si hodně lidí chválí dobrá sedadla a odhlučnění kabiny. Nečekej ale ostrý sportovní zážitek – Tucson není stavěný na driftování v zatáčkách, ale na klidnou bezpečnou jízdu.
Co se týče spotřeby, záleží na zvolené motorizaci. Benzín zvládneš jezdit pod 8 litrů, hybrid se pohybuje kolem 6–7 litrů ve městě, což je hlavně díky častému přepínání na elektřinu. Diesel drží lehce přes 6 litrů i mimo město. Tady ale platí – kdo jede v kopcích nebo svižněji, dočká se vyššího průměru.
Některé "vychytávky" řidiče opravdu potěší. Například přední parkovací kameru v základní výbavě hned tak nevidíš. Obří kufr (546 litrů) stačí i na kočárek a nakoupené pivo na grilování. Vyzdvihnout musím také funkci sledování mrtvého úhlu – na českých silnicích, kde není nikdy dost bezpečnosti, přijde fakt vhod.
Co pár lidí zmiňuje jako mínus? Třeba vyšší servisní ceny než u starších Hyundaiů, a občasná nespolehlivost infotainmentu – hlavně u aut z prvních let výroby. Řešení ale často nabídne jednoduchý update softwaru. Ve výsledku je Hyundai Tucson jeden z těch modelů, u kterých na českých silnicích prostě víš, co čekat.
Když vybíráš Hyundai Tucson, zaměř se hlavně na rok výroby a typ motoru. Po roce 2020 přišla nová generace. Přinesla víc bezpečnostních vychytávek, ale taky víc elektroniky, což znamená, že servis už není úplně za hubičku. Starší modely mají jednodušší techniku, což oceníš, když nechceš řešit každou kontrolku na palubce.
Pozor si dej na diesely. U některých kusů s motorem 1.6 CRDi se objevovaly problémy s EGR ventilem a filtry pevných částic, hlavně pokud auto jezdilo hodně po městě. Benzínové agregáty 1.6 GDI a T-GDI zvládají město i dálnici, ale spotřeba mírně roste, když začneš tlačit na plyn. Hybrid i plug-in verze dokáží ušetřit benzín, ale mají vyšší pořizovací cenu.
Mrkni taky na vybavení. Už základ nabízí věci jako dvouzónovou klimatizaci nebo tempomat, ale třeba adaptivní tempomat nebo elektrické otevírání kufru má až vyšší stupně (Smart, Style). Tady je jasný tip – často se vyplatí připlatit za lepší výbavu, protože má větší zůstatkovou hodnotu při prodeji.
Zajímavé je srovnání spotřeby jednotlivých verzí. Vypadá to asi takto:
Verze | Kombinovaná spotřeba (l/100 km) |
---|---|
1.6 GDI (benzín) | 6,8 |
1.6 T-GDI (benzín, turbo) | 7,2 |
1.6 CRDi (diesel) | 5,1 |
Hybrid | 5,5 |
Plug-in Hybrid | 1,4 |
Když všechno sečteš, Hyundai Tucson sází hlavně na jednoduchost ovládání a spolehlivost. Když najdeš dobře servisovaný kousek, můžeš v něm klidně jezdit dalších 10 let. Jenom se vyplatí nešetřit na pravidelných prohlídkách a nezanedbávat výměnu oleje.