Koupit auto není totéž jako koupit rohlíky. I když dnes najdete víc nabídek než druhů papriky v supermarketu, chybami člověk rychle přijde o peníze, klid i chuť jezdit. Víte, co je nejčastější důvod, proč lidé litují svého nového plechového kamaráda? Rozhodováním ve stresu nebo pod tlakem prodejců. Přitom vám stačí pár ověřených tipů, abyste nenaletěli, ať už jde o novinku z autosalonu, nebo desetileté SUV z druhé ruky. Bohužel podvody s překroucenými tachometry, zamlčenými bouračkami, nebo podvodníci s falešnými doklady nejsou minulostí ani v roce 2025.
Znáte to. Mrknete kdesi na internetu, líbí se vám cena, a ještě víc ta fotka s naleštěným autem na slunci. Jenže u většiny aut z inzerátů v Česku se setkáte s takzvaným „kreativním“ žonglováním s fakty. Nejvíc pozor dejte na stáčení kilometrů. Podle statistik bylo v roce 2024 v ČR zhruba 33 % ojetých aut z inzerce se stočenými km. Jasně, tachometry už nejsou jen ručička se šroubkem, bývají digitální, ale zkušený „mechanik“ si poradí a obyčejně z toho má v průměru několik tisíc navíc na každém kousku. U některých značek, třeba BMW nebo Škoda, se vám vyplatí ověřit km v autorizovaném servisu, kde vedou evidenci každého zásahu. Pokud prodejce není ochoten sdílet VIN nebo kompletní servisní historii, je lepší hned odejít.
Druhá častá past? Skryté havárie – v Česku se ročně prodá až 90 tisíc aut s utajeným poškozením karoserie nebo rámu. Jak to poznat? Podívejte se pod těsnění dveří či kufru, kde šikovně zamaskované sváry nebo rozdílné odstíny laků často prozradí svoje. Opatrnost nikdy není zbytečná u chybějících airbagů – stává se totiž, že místo nich najdete jen igelit nebo molitan. Pokud po zapnutí klíčku nesvítí kontrolka airbagu nebo po chvíli jakoby zamrkne, neberte to na lehkou váhu.
Na trhu jsou i experti, kteří prodávají auta s „kreativními“ doklady. Pokud doklady vypadají byť jen trochu podezřele, nebo vám slibují, že přepíšou auto za vás a vy nemusíte nikam jít, zbystřete. Každoročně policie odhalí stovky falešných přepisů a vraků, které někdo vyparádil jen kvůli prodeji. Nedělejte si naděje, že „levně koupené auto“ bude mít čistý původ – spíš si koupíte drahé trable.
Schválně: kdy jste naposledy najeli do bazaru, kde vás hned neobklopili pracovníci a nezačali vám nabízet k autu i kávovar, garanci na laku, a poloviční cenu při složení vysoké zálohy? Pamatujte, že nátlak je červená vlajka – seriózní prodejce vám dopřeje čas na klidné rozmyšlení, zkušební jízdu i nahlédnutí do historie vozu. Nedůvěřujte těm, kdo tlačí na pilu, nechť už slibují cokoliv.
A teď konkrétní tipy, co dělat při koupi auta, aby vás nic nezaskočilo. Tady nejde o čtyři kola a plech. Tady jde o vaši bezpečnost i peníze.
Seznam možná vypadá dlouhý, ale věřte, že každá položka má svá proč. Čím víc informací zjistíte předem, tím míň překvapení zažijete „po předání klíčků“. A nebojte, čím víc toho prověříte, tím víc budete působit na podvodníky jako někdo, na koho si netroufnou.
Teď už tušíte, na co všechno se dívat. Jenže kde skutečně koupit auto tak, abyste neřešili milión problémů místo jízd? V Česku jsou tři nejčastější cesty: soukromá inzerce, autobazary, a autorizovaní dealeři. Každý má svoje plusy i mínusy.
Soukromá inzerce (tipicky Sauto.cz, Bazos.cz) bývá o něco levnější, protože neplatíte marži překupníkovi. Ale také tady platí největší procento podvodů a kouzlení s doklady. Pokud už jdete touto cestou, domluvte si schůzku nejlépe doma u majitele, ať máte jistotu, že vůz skutečně existuje a není jen „někde v depu v Německu“.
Autobazary dnes často nabízejí možnost splátkového prodeje i nějaké základní záruky, ale rozhodně nespoléhejte na marketingová hesla o „doživotní garanci“. Některé případy ukázaly, že v praxi jsou záruky podmíněné nesmyslně častými servisními kontrolami a skoro nikdy vám nevyplatí zpět tolik, kolik byste čekali. I tady platí všechna pravidla z předchozí sekce – kontrola VIN, dokladů, najetých kilometrů, plus nebát se zeptat na možný náhled do provozní historie vozu.
Autorizovaní dealeři bývají nejdražší, ale taky nejbezpečnější možnost, zejména pokud berete auto do tří let stáří nebo nové. Samozřejmostí je záruka, možnost prodloužení servisních balíčků a větší jistota, že vůz není zatížený exekucí nebo nemá zmizelou minulost.
Pokud zvažujete elektrické nebo hybridní auto, mrkněte se na stav baterie a možnost jejího testu v autorizovaném servisu. Výkon i dojezd mohou být nižší, než udává papír – praktické kontroly ukazují, že starší EV auta mají dojezd klidně o 25 % menší oproti nálepce na dveřích. Vyplatí se zkontrolovat i náklady na pojištění a servis baterie, protože v roce 2024 zaznamenaly tyto ceny rekordní růst – průměrná výměna baterie vyšla až na 170 000 Kč.
Nakonec pár čísel, která se vyplatí znát:
Položka | Průměrná cena v Kč (2024-2025) |
---|---|
Ojeté auto (průměr, benzín, 7 let) | 257 000 |
Poplatek za převod vozu | 800 |
Roční povinné ručení | 6 500 - 15 000 |
Výměna sady pneumatik | 9 000 |
Výměna rozvodů | 10 000 - 25 000 |
Testovací diagnostika v autorizovaném servisu | 1 000 - 2 000 |
Praní peněz spojených s auty (odhalené případy v ČR 2024) | 284 |
Časy, kdy jste koupili ojetého Golfa za pár tisíc a ještě v něm auto radio, jsou pryč. Dneska vám u auta chybějící dokument nebo stočené kilometry můžou přidělat solidní vrásky. Na druhou stranu, kdo si dává pozor, ví kde hledat a umí si pohlídat detaily, vybere si auto, které mu bude dělat radost a nikoliv starosti. Pokud budete mít na paměti tyhle tipy a nezaleknete se administrativy ani kontroly, šance na spokojenou jízdu je fakt vysoká. A kdo má štěstí, toho možná čeká nejen paráda na parkovišti, ale i spokojená peněženka. koupi auta tak poradíte s klidem i sousedovi.