Jak bezpečně koupit auto: Na co si dát pozor u nových i ojetých vozů

Jak bezpečně koupit auto: Na co si dát pozor u nových i ojetých vozů

25

čec

Koupit auto není totéž jako koupit rohlíky. I když dnes najdete víc nabídek než druhů papriky v supermarketu, chybami člověk rychle přijde o peníze, klid i chuť jezdit. Víte, co je nejčastější důvod, proč lidé litují svého nového plechového kamaráda? Rozhodováním ve stresu nebo pod tlakem prodejců. Přitom vám stačí pár ověřených tipů, abyste nenaletěli, ať už jde o novinku z autosalonu, nebo desetileté SUV z druhé ruky. Bohužel podvody s překroucenými tachometry, zamlčenými bouračkami, nebo podvodníci s falešnými doklady nejsou minulostí ani v roce 2025.

Pasti na trhu: Nejčastější triky a na co si dát pozor

Znáte to. Mrknete kdesi na internetu, líbí se vám cena, a ještě víc ta fotka s naleštěným autem na slunci. Jenže u většiny aut z inzerátů v Česku se setkáte s takzvaným „kreativním“ žonglováním s fakty. Nejvíc pozor dejte na stáčení kilometrů. Podle statistik bylo v roce 2024 v ČR zhruba 33 % ojetých aut z inzerce se stočenými km. Jasně, tachometry už nejsou jen ručička se šroubkem, bývají digitální, ale zkušený „mechanik“ si poradí a obyčejně z toho má v průměru několik tisíc navíc na každém kousku. U některých značek, třeba BMW nebo Škoda, se vám vyplatí ověřit km v autorizovaném servisu, kde vedou evidenci každého zásahu. Pokud prodejce není ochoten sdílet VIN nebo kompletní servisní historii, je lepší hned odejít.

Druhá častá past? Skryté havárie – v Česku se ročně prodá až 90 tisíc aut s utajeným poškozením karoserie nebo rámu. Jak to poznat? Podívejte se pod těsnění dveří či kufru, kde šikovně zamaskované sváry nebo rozdílné odstíny laků často prozradí svoje. Opatrnost nikdy není zbytečná u chybějících airbagů – stává se totiž, že místo nich najdete jen igelit nebo molitan. Pokud po zapnutí klíčku nesvítí kontrolka airbagu nebo po chvíli jakoby zamrkne, neberte to na lehkou váhu.

Na trhu jsou i experti, kteří prodávají auta s „kreativními“ doklady. Pokud doklady vypadají byť jen trochu podezřele, nebo vám slibují, že přepíšou auto za vás a vy nemusíte nikam jít, zbystřete. Každoročně policie odhalí stovky falešných přepisů a vraků, které někdo vyparádil jen kvůli prodeji. Nedělejte si naděje, že „levně koupené auto“ bude mít čistý původ – spíš si koupíte drahé trable.

Schválně: kdy jste naposledy najeli do bazaru, kde vás hned neobklopili pracovníci a nezačali vám nabízet k autu i kávovar, garanci na laku, a poloviční cenu při složení vysoké zálohy? Pamatujte, že nátlak je červená vlajka – seriózní prodejce vám dopřeje čas na klidné rozmyšlení, zkušební jízdu i nahlédnutí do historie vozu. Nedůvěřujte těm, kdo tlačí na pilu, nechť už slibují cokoliv.

Krok za krokem: Jistota před podpisem smlouvy

Krok za krokem: Jistota před podpisem smlouvy

A teď konkrétní tipy, co dělat při koupi auta, aby vás nic nezaskočilo. Tady nejde o čtyři kola a plech. Tady jde o vaši bezpečnost i peníze.

  1. Připravte si rozpočet s rezervou. Kdo hledá auto, často zapomene počítat s dalšími náklady: povinné ručení (roční průměr 6 500 Kč, u větších nebo novějších aut ale klidně i 15 000 Kč), poplatky za převod, daň z nabytí vozidla, případné opravy nebo výměny opotřebených dílů hned po koupi. Nepočítejte jen s cenou na inzerátu.
  2. Ověřte VIN vozu online, zkuste portál Ministerstva dopravy nebo zahraniční služby. Stačí zadat VIN a zjistíte, zda auto není kradené, havarované, nebo zda nemá exekuci. Některé platformy vám ukážou i historii servisních zásahů nebo oprav.
  3. Zkontrolujte servisní knížku – podezřelé zápisy s krátkými intervaly, nebo neoriginální razítka většinou znamenají, že někdo data „vylepšil“. Důvěřuj, ale prověřuj.
  4. Vezměte si k sobě technika nebo automechanika, pokud můžete. Odborné oko často najde to, co laik přehlédne. Servisní prohlídka běžně stojí 1 000 až 2 000 Kč, což jsou dobře investované peníze.
  5. Důležitá je také testovací jízda. Pokud prodejce odmítne, otočte se. Sledujte vše – zvuky od motoru, řazení, brzdění, vibrace, teplotu motoru, reakce podvozku. Zkušení řidiči při testovací jízdě projedou i retardér nebo obrubník, aby zjistili stav podvozku.
  6. Ptejte se, na kolikátého majitele je auto psané. Jednoauto, tři majitelé po sobě během dvou let? To neveští nic dobrého. Proklepněte si, zda někde nestojí za vozem síť překupníků.
  7. Použijte chytrý telefon – třeba aplikace, co na základě diagnostického portu (OBDII) vyčte z auta skryté chyby nebo opravdový stav tachometru. Levné čínské OBD čtečky sice někdy ukáží i nesmysly, ale základní chyby motoru často odhalí během minut.
  8. Před podpisem smlouvy rozhodně prostudujte každou položku ve smlouvě. Zní vám něco jako 'bez záruky na právní vady', nebo chybí přesné údaje o autě? Takovou smlouvu vůbec nepodepisujte.
  9. Při koupi auta za hranicemi prověřte, jestli má platné emisní a technické potvrzení, a jestli bude možné auto přihlásit v ČR. Na podzim 2024 totiž začaly platit přísnější normy Euro7 a vůz bez správných dokladů můžete po příjezdu maximálně zaparkovat na dvoře jako dekoraci.

Seznam možná vypadá dlouhý, ale věřte, že každá položka má svá proč. Čím víc informací zjistíte předem, tím míň překvapení zažijete „po předání klíčků“. A nebojte, čím víc toho prověříte, tím víc budete působit na podvodníky jako někdo, na koho si netroufnou.

Jak vybrat správné auto a kde koupit s klidem

Jak vybrat správné auto a kde koupit s klidem

Teď už tušíte, na co všechno se dívat. Jenže kde skutečně koupit auto tak, abyste neřešili milión problémů místo jízd? V Česku jsou tři nejčastější cesty: soukromá inzerce, autobazary, a autorizovaní dealeři. Každý má svoje plusy i mínusy.

Soukromá inzerce (tipicky Sauto.cz, Bazos.cz) bývá o něco levnější, protože neplatíte marži překupníkovi. Ale také tady platí největší procento podvodů a kouzlení s doklady. Pokud už jdete touto cestou, domluvte si schůzku nejlépe doma u majitele, ať máte jistotu, že vůz skutečně existuje a není jen „někde v depu v Německu“.

Autobazary dnes často nabízejí možnost splátkového prodeje i nějaké základní záruky, ale rozhodně nespoléhejte na marketingová hesla o „doživotní garanci“. Některé případy ukázaly, že v praxi jsou záruky podmíněné nesmyslně častými servisními kontrolami a skoro nikdy vám nevyplatí zpět tolik, kolik byste čekali. I tady platí všechna pravidla z předchozí sekce – kontrola VIN, dokladů, najetých kilometrů, plus nebát se zeptat na možný náhled do provozní historie vozu.

Autorizovaní dealeři bývají nejdražší, ale taky nejbezpečnější možnost, zejména pokud berete auto do tří let stáří nebo nové. Samozřejmostí je záruka, možnost prodloužení servisních balíčků a větší jistota, že vůz není zatížený exekucí nebo nemá zmizelou minulost.

Pokud zvažujete elektrické nebo hybridní auto, mrkněte se na stav baterie a možnost jejího testu v autorizovaném servisu. Výkon i dojezd mohou být nižší, než udává papír – praktické kontroly ukazují, že starší EV auta mají dojezd klidně o 25 % menší oproti nálepce na dveřích. Vyplatí se zkontrolovat i náklady na pojištění a servis baterie, protože v roce 2024 zaznamenaly tyto ceny rekordní růst – průměrná výměna baterie vyšla až na 170 000 Kč.

Nakonec pár čísel, která se vyplatí znát:

PoložkaPrůměrná cena v Kč (2024-2025)
Ojeté auto (průměr, benzín, 7 let)257 000
Poplatek za převod vozu800
Roční povinné ručení6 500 - 15 000
Výměna sady pneumatik9 000
Výměna rozvodů10 000 - 25 000
Testovací diagnostika v autorizovaném servisu1 000 - 2 000
Praní peněz spojených s auty (odhalené případy v ČR 2024)284

Časy, kdy jste koupili ojetého Golfa za pár tisíc a ještě v něm auto radio, jsou pryč. Dneska vám u auta chybějící dokument nebo stočené kilometry můžou přidělat solidní vrásky. Na druhou stranu, kdo si dává pozor, ví kde hledat a umí si pohlídat detaily, vybere si auto, které mu bude dělat radost a nikoliv starosti. Pokud budete mít na paměti tyhle tipy a nezaleknete se administrativy ani kontroly, šance na spokojenou jízdu je fakt vysoká. A kdo má štěstí, toho možná čeká nejen paráda na parkovišti, ale i spokojená peněženka. koupi auta tak poradíte s klidem i sousedovi.

Napsat komentář