Závada na autě člověka nikdy nepotěší. Ale když vám uprostřed cesty vypoví službu starý rodinný kombík nebo vás nechá na holičkách firemní elektromobil, klesající ručička nervozity je docela příjemná představa proti tomu chaosu, co může nastat, když nevíte, jak auto dostat do servisu. A že situace se dokáže během tří minut změnit z "to dám sám" do „tady asi něco neklaplo“. Přitom špatně provedený odtah je výborný recept na pokutu – nebo průšvih s pojišťovnou. Takže: jak skutečně správně a bezpečně odtáhnout auto do servisu, abyste ušetřili nervy, peníze i čas?
Možná si myslíte, že stačí najít někoho s lanem a problém je vyřešený. Ale právě tady začínají věci, o kterých spousta lidí neví, nebo je chápe naprosto špatně. Český zákon – konkrétně zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích – řeší otázku odtahu vozidel v celé sérii paragrafů. Nejen že stanoví technické požadavky na samotný způsob odtahu, ale stanovuje i základní odpovědnost řidičů obou vozidel. A kdo na silnici vytáhne špatné lano, nebo odtáhne auto s neplatnou pojistkou, může přijít až o několik tisíc korun na pokutě.
Věděli jste třeba, že oficiálně není povolené táhnout auto bez řidiče v odtahovaném voze? Odtah vždy vyžaduje dva řidiče – jeden řídí tahající auto, druhý odtahovaný. A i když dnes už u některých aut s automatem výrobci odtah různě doporučují nebo zakazují, zákon je v tomhle celkem přísný. Pokud nemá odtahované auto funkční brzdy nebo řízení, musíte použít pouze speciální odtahovou tyč, nikoli obyčejné lano. Ta musí mít délku 1,5 až 6 metrů, vozidla musejí být označená upozorněním na odtah a nesmí se pohybovat rychlostí větší než 60 km/h.
Zajímavostí je, že podle analýzy BESIP z roku 2023 až 74 % majitelů aut připouští, že přesný postup odtahu by si museli dohledat teprve ve chvíli, kdy by to skutečně potřebovali. A také: tři z deseti oslovených servisů v Česku za poslední rok potvrdily, že klient při nesprávném odtahu auto poničil víc, než bylo původním záměrem. Nejčastější chyba: špatné připevnění lana a tah přes podvozek nebo závěsné oko, které k tomu není určené (viz tabulka níže).
Chyba při odtahu | % případů |
---|---|
Přetržené lano při jízdě | 27 |
Zlomený závěsný bod | 18 |
Poškození převodovky nebo řízení | 31 |
Náraz do odtahujícího auta | 11 |
Jiná mechanická závada během odtahu | 13 |
Takže žádné pokusy o "my to nějak zvládneme" za každou cenu. Bezpečí, peníze, hlavně žádný průšvih na silnici nebo s pojistkou, která při porušení pravidel často prostě neplatí.
Jestli si myslíte, že stačí někoho poprosit o "tah", pověsit lano a jet, realita je dost jiná. Nejrychlejší a nejbezpečnější volba je samozřejmě profesionální odtahová služba – mají na to proškolené řidiče, pojištění, potřebné nástroje a často i možnost poradit, když si nevíte rady. Ale někdy není zbytí a opravdu to musíte zvládnout sami, třeba na opuštěné okresce s vypnutým mobilem. Co dělat?
Pokud postupujete opatrně a podle výše uvedeného, je to nejen bezpečné, ale i v souladu s předpisy. Po příjezdu do servisu je fajn zeptat se technika na kontrolu upevňovacích bodů – zejména pokud jste tahali delší trasu nebo ve vyšší rychlosti. V praxi se často ukáže, že poškození auta nevznikne kvůli původní závadě, ale až při špatně udělaném odtahu.
Jednou z nejčastějších otázek bývá, zda můžete na laně přepravovat i náhradní díly, vybavení nebo spolujezdce. Zákon to nezakazuje, pokud auto není přeplněné, ale rozumné je omezit obsazení – v případě nehody byste totiž nesli odpovědnost za všechny ve voze včetně jejich bezpečí. A samozřejmě platí, že s automatem, elektromobilem nebo u hybridů je v případě poruchy baterie lepší okamžitě volat profi službu. V těchto autech může dojít k nevratnému poškození systému i kvůli několika stovkám metrů tažení na laně.
Moderní auta jsou možná chytřejší, ale když dojde na poruchu, často znamenají komplikovanější zásahy. Jestli vám vypověděla službu elektrika, brzdový posilovač nebo už vůbec nejde otočit volantem, zapomeňte na improvizaci – hrozí nebezpečí, že neubrzdíte a způsobíte nehodu. V těchto případech je opravdu jediná rada: volejte odtahovou službu, i když byste radši řešili věci po svém.
Tip z praxe: Pokud máte možnost, vyhněte se odtahu přes dálnice nebo hlavní tahy. Policie často kontroluje odtahované soupravy – speciálně v noci. Každý červený praporek navíc je v plusu, pokud se někdo ptá, proč auto "visí" na laně. Při poruše světel si nezapomeňte půjčit přenosné LED světlo, které zajistí viditelnost, a samozřejmě reflexní vesty pro všechny v autě.
Zajímavostí je, že mezi nejdražší opravy spojené s neodborným odtahem patří zničená dvouhmotová spojka, převodovka, zničená elektronika pohonu nebo prasklé silentbloky podvozku. Největším rizikem je u vozů s pohonem 4x4 nebo elektromobilech, kde jediný špatný pohyb znamená náklad na desítky tisíc korun za následnou generální opravu. Ještě horší varianta je, pokud odtah řešíte přes ruční lano bez potřebné délky – většina malých aut potřebuje alespoň 4metrový provaz.
Druh auta | Vhodné možnosti odtahu | Rizika |
---|---|---|
Benzín/diesel manuál | Odtah lano/tyč, podvalníkový odtah | Přetížení převodovky, zlomený závěs |
Automatická převodovka | Pouze podvalníkový odtah (odtahovka) | Poškození převodovky, ztráta záruky |
Elektromobil/hybrid | Profesionální plošina, nikdy lano/tyč | Poškození akumulátoru, pohonu, elektřiny |
Staré offroady (např. Lada Niva) | Lano, tyč, pozor na uzávěrku diferenciálu | Přetížení karoserie, špatné brzdy |
Záludností pro novější modely je také deaktivace parkovací brzdy. Některá auta mají elektronickou ruční brzdu, která při vybití autobaterie nepovolí kola – v tom případě zůstává auto stát jako přikované a bez správného know-how ani neodtáhnete. Vždy se proto vyplatí mít v kufru pravé nářadí na povolení brzd, nebo si alespoň nachystat tužku a papír s nouzovým kontaktem na asistenci výrobce.
Vyplatí se zkontrolovat, jestli vaše pojištění – ať už povinné ručení, nebo připojištění asistenčních služeb – kryje vlastní pokusy o odtah. Některé pojišťovny v roce 2025 totiž nově začaly rozlišovat případy, kdy si klienti odtah provedou sami a výsledkem je větší škoda než původní závada – v těchto případech náhrada škody z pojištění nemusí být uznána!
Pokud se vám porouchá auto na místě, kde by mohlo ohrozit provoz, nebo dokonce vznikne dopravní nehoda, v žádném případě neodtahujte auto sami bez konzultace s policií nebo vaší pojišťovnou. Podle statistik z roku 2024 je největší nárůst škod právě u těch řidičů, kteří chtěli "nahonem" odtáhnout vůz sami a došlo během toho k poškození zařízení nebo dokonce k dopravní nehodě.
Každý zkušený řidič, který už někdy odtahoval nebo byl odtahován, vám řekne jednu věc – v klidu si počkejte na profíky, pokud je aspoň šance, že dorazí do hodiny. Pokud ale potřebujete tahat sami, mějte výbavu v autě, znáte pravidla a hlavně to dělejte klidně. Sami to za tu nervozitu a stres fakt nestojí.