Kdo je majitel Bugatti? Zajímavosti a spojení s Hyundai

Kdo je majitel Bugatti? Zajímavosti a spojení s Hyundai

6

čen

Bugatti je pojem – každý si vybaví rychlost, elegance a šílené cenovky. Kdo za tímto králem mezi superauty dnes stojí? A má to vůbec něco společného s Hyundai, když hledáte odpověď právě tady?

V posledních letech je kolem majitele Bugatti docela rušno. Značky i vlastníci se mění, často pod tlakem trendů a peněz. Jestli čekáte, že v tom má prsty jen nějaký evropský gigant, tak budete možná překvapeni. Je to větší mix, než by vás na první dobrou napadlo. A právě tohle rozklíčujeme – stručně, jasně a bez zbytečných složitostí.

Kdo aktuálně vlastní Bugatti

Dnes už Bugatti rozhodně není v rukou jediné evropské firmy. Po dlouhých letech pod koncernem Volkswagen Group se věci pohnuly. V roce 2021 VW přehodilo kartu a většinový podíl prodalo nové společnosti. Za současným vlastnictvím stojí společný podnik pod názvem Bugatti Rimac. Tohle jméno už trochu napoví – spojení s chorvatským výrobcem elektromobilů Rimac je jasné.

Bugatti Rimac vznikla díky partnerství VW (konkrétně přes svou značku Porsche) a inovativní firmy Rimac Automobili. Rimac drží 55 % podíl, Porsche ovládá zbylých 45 %. Takže teď v tom jedou nejen Němci, ale i Chorvati, a to hlavně díky vizionáři Mate Rimacovi.

Pro zajímavost, Mate Rimac založil firmu v garáži a dnes patří mezi hlavní hráče elektrifikace v autech. Z Bugatti je tak najednou značka, která hledí víc do budoucna. A podle posledních zpráv se spolupráce začíná promítat jak do technologií, tak do celého stylu značky – hybridy a nové postupy nejsou science fiction, ale realita příštích let.

“Naše partnerství s VW Group a Porsche otevírá Bugatti zcela nové možnosti – spojení tradice a nejmodernější technologie je klíčové pro budoucnost značky,” uvedl Mate Rimac pro magazín Automotive News Europe v roce 2023.

Pro přehled, kdo aktuálně tahá za nitky:

  • Mate Rimac = zakladatel Rimac Automobili, CEO společnosti Bugatti Rimac
  • Porsche (Volkswagen Group) = silný partner se zkušenostmi a kapitálem
SpolečnostPodíl v Bugatti Rimac
Rimac Group55 %
Porsche (VW Group)45 %

Jedna věc je jasná: Bugatti už není jenom o spalovacích motorech. Jestli máte pocit, že značku vlastní nějaký aristokrat s doutníkem, tak to ne. Tohle je příběh mladého podnikatele, silné tradice a hodně chytrého propojení dvou automobilových světů.

Bugatti vs. Hyundai – existuje spojení?

Na první pohled se může zdát, že Bugatti a Hyundai nemají nic společného. Jedna značka patří mezi absolutní špičku superaut, druhá cílí spíš na normální řidiče a rodiny. Ale když se člověk podívá na současné dění v autoprůmyslu, není od věci ptát se, jestli se jejich cesty někde protínají.

Faktem je, že Bugatti nikdy přímo nepatřila Hyundai ani korejské skupině Hyundai Motor Group. Aktuálním hlavním vlastníkem Bugatti je společný podnik Bugatti Rimac, což je spojení chorvatského Rimacu a německého Volkswagenu (konkrétně jejich dceřiné společnosti Porsche). Hyundai sice investoval do firmy Rimac, takže v širším pohledu mají Korejci v Rimacu malý podíl, ale k přímé vlastnické lince k Bugatti to nevede.

Aby bylo jasno, mrkněte na přehled:

ZnačkaSoučasný vlastníkPodíl Hyundai
BugattiBugatti Rimac (Rimac Group + Porsche/Volkswagen)Žádný přímý
Rimac AutomobiliMate Rimac (většina), Porsche (cca 24%)Cca 12% přes investici Hyundai
HyundaiHyundai Motor Group---

Jde spíš o byznysové spojení Rimacu a Hyundai, kdy Hyundai v minulosti sáhl po Rimacu kvůli vývoji high-tech baterií a elektrických pohonů. Takže Korejci sice do elektromobility Bugatti lehce „vidí“, ale pro běžného řidiče to znamená hlavně to, že technologie dřív nebo později prosáknou i do aut pro smrtelníky.

Kdyby jednou Bugatti vyráběla čistě elektrické hypersporty, bude v tom možná i trochu know-how z korejské školy. Ale že byste si koupili Hyundaie s logem Bugatti? Tak daleko to opravdu není.

Historie vlastníků značky Bugatti

Historie vlastníků značky Bugatti

Bugatti má opravdu divokou minulost, co se týče vlastníků. Všechno začalo už v roce 1909, kdy značku založil Ettore Bugatti v Molsheimu (dnes Francie). Tehdy šlo čistě o rodinný podnik a auta stavěla jen pár lidí od stolu a papíru.

Po druhé světové válce šla firma kvůli finančním problémům do kopru. Přesto se název Bugatti držel při životě. První pokusy o vzkříšení přišly v 80. letech pod vedením italského podnikatele Romana Artioliho. Ten představil model EB110 a chtěl vyvolat návrat slávy, ale kvůli krizi to za pár let zase zabalil.

Obří zlom nastal v roce 1998, kdy práva na značku získal silný koncern Volkswagen Group. Právě pod jejich vedením přišel legendární model Veyron – auto, které změnilo pohled na to, co se dá od supersportu čekat. Volkswagen Group pumpoval do Bugatti spoustu peněz hlavně kvůli prestiži, a ne moc kvůli zisku. V kostce – prodělávali, ale vyhlíželi respekt a posun v technologiích.

ObdobíVlastníkKlíčová událost/model
1909–1952Ettore Bugatti a rodinaTyp 35, slavné závody
1987–1995Roman ArtioliEB110
1998–2021Volkswagen GroupVeyron, Chiron
2021–současnostBugatti Rimac (Volkswagen + Mate Rimac)spojení s Rimacem

V roce 2021 přišla další změna. Značka Bugatti se spojila s chorvatským specialistou na elektromobily – Rimacem. Vznikla společnost Bugatti Rimac, kde má většinu Mate Rimac, vizionář, co dělá brutální elektrické hypersporty. Bugatti teď jede společně s Rimacem a Volkswagenem dál, což mnozí čekali jako další evoluci supersportů. Teď má šanci na další přelom – třeba v elektrifikaci nebo hybridní technice.

Takže stručně – bugatti byla původně rodinná značka, několikrát zkrachovala, pak ji koupili Italové, po nich Němci a aktuálně je pod křídly Bugatti Rimac. A tenhle mix dává dohromady know-how staré 100 let s novou vlnou elektromobility.

Co dělá Bugatti výjimečným

Bugatti není jen další sportovní auto. Když se někde objeví, všichni se otočí – a není to jen kvůli vzhledu nebo ceně. Hned na začátku je dobré vědět, že Bugatti dlouhodobě drží rekordy v rychlosti i technologiích. Model Veyron svého času jako první sériové auto překonal hranici 400 km/h. Verze Chiron pak ukázala, že 1500 koní může na silnici vypadat úplně v klidu a zároveň šíleně rychle.

Kromě výkonu je Bugatti extra i z jiných důvodů:

  • Vše je ruční práce – auta v Molsheimu sestavují zkušení specialisté, každý vůz je originál.
  • Využívají nejlepších materiálů. V interiéru je pravá kůže, karbon a titan skoro jako standard, žádné „šidítka“.
  • Zákazník si může objednat úplně osobní výbavu. Může mít třeba volant z konkrétního dřeva nebo unikátní lak, který nebude nikdo jiný na světě.
  • Každý model je extrémně limitovaný – někdy je na světě fakt jen pár desítek kusů.
  • Vývoj motorů je skoro samostatná disciplína: slavný osmilitrový W16 s čtyřmi turby je legenda a pro běžné auto by byl dost „přehnaný“.

Bugatti má i vlastní tým vývojářů, kteří mají volnou ruku v hledání těch nejnovějších technologií. Testují, ladí aerodynamiku, řeší chlazení motoru a bezpečnost při šílených rychlostech – všechno tak, aby to zvládlo i provoz na běžné silnici. I proto kolem Bugatti vzniká aura neuvěřitelnosti a respektu. Není to jen statusová záležitost, ale i důkaz, kam až se dá v autoprůmyslu zajít, když peníze fakt nehrají roli.

Tipy pro fanoušky luxusních aut

Tipy pro fanoušky luxusních aut

Jestli vás svět Bugatti a dalších luxusních značek opravdu baví, máte spoustu možností, jak se k tomu dostat blíž – i když zrovna nevlastníte banku nebo ropnou plošinu. Tady je pár ověřených tipů, jak si užít superauta na vlastní kůži a netratit při tom rozum.

  • Bugatti – Pokud vás zajímá jen pohled na tahle auta, zkuste sledovat akce jako Top Marques v Monaku nebo Geneva International Motor Show. Tam bývá Bugatti skoro vždy a brutální detaily si můžete prohlédnout zblízka.
  • Jízda v superautě – V Česku nabízí firmy zážitkové jízdy v různých supersportech. Sice asi ne Bugatti, ale Ferrari, Lamborghini nebo McLaren jsou snadno domluvit. Cena za pár minut začíná kolem 2 000 Kč.
  • Muzea aut – Jděte do Národního technického muzea v Praze nebo navštivte zahraniční automobilová muzea, například Cité de l’Automobile ve francouzském Mylhúzách, kde najdete jednu z největších sbírek Bugatti na světě.
  • Sledujte aukce – Hledání snového auta může začít i na aukcích. V roce 2023 se jeden z posledních modelů Bugatti Chiron vydražil za víc než 3 miliony eur. Stačí sledovat aukční domy RM Sotheby’s nebo Bonhams.
  • Kluby a srazy – Vstupte do automobilového klubu nebo sledujte facebookové skupiny. Právě tam se občas objeví možnost podívat se na Bugatti naživo nebo si pokecat s lidmi, kteří s těmi auty fakt jezdí.

Přemýšlíte, kde se vlastně taková auta nejčastěji prodávají nebo ukazují? Tady máte pro lepší přehled konkrétní čísla z autosalonů v Evropě:

Akce / MístoRok 2024Počet vystavených supersportů
Geneva Motor Show (Švýcarsko)202438
Top Marques Monaco202424
IAA Mobility (Mnichov)202419
Goodwood Festival of Speed (UK)202431

Když už u těchto aut budete, klidně se ptejte. Zkušenosti fanoušků a majitelů zjistíte nejlíp přímo na místě. A na závěr: i sledování YouTube kanálů, jako je Shmee150 nebo Doug DeMuro, dokáže parádně přiblížit svět superaut, když je zrovna nemáte na dosah ruky.

Napsat komentář