Kolik peněz dostanu za auto na náhradní díly – reálné příklady a rady

Kolik peněz dostanu za auto na náhradní díly – reálné příklady a rady

4

čec

Někdy přijde den, kdy stará plechová kámoška už prostě dál nepojede. Možná to bylo poslední opravou, co nevyšla, nebo vás mechanik poslal rovnou před dům s tím, ať si rovnou najdete odtah. Doma jsem si to zažil taky – náš rodinný Opel naboural lednový srážkám a mechanik řekl trochu smutně: „Tuhle hromadu už nikdo nenatáhne do provozu.“ Co teď? Prodat vůz na náhradní díly. Zní to jednoduše, ale kolik za auto na díly vůbec dostanete?

Jak se reálně určuje cena auta na náhradní díly

Čekali byste tabulku hodnot, ale realita je trochu chaotická. Kolik peněz za auto na díly dostanete, se určuje hlavně podle typu vozu, jeho stáří, poptávky po konkrétním modelu a hlavně podle stavu klíčových dílů, které se dají dále použít nebo rozprodat. Důležité je i to, jestli je auto havarované nebo jen extrémně opotřebované. Ve většině případů neplatí, že auto na náhradní díly = bezcenný vrak.

Motory, převodovky, katalyzátory, airbagy, alternátory, některé části interiéru, originální kola… i v docela olítaném autě může být hromada věcí, které pro další řidiče mají celkem slušnou hodnotu. Výkupčí i bazary s díly většinou odhadují cenu podle toho, co mohou dále využít – tady platí: čím rozšířenější je váš model (například Škoda Octavia nebo Ford Focus), tím spíš se za auto na díly nabídka vyšplhá výš.

Podle zkušeností z trhu v roce 2024 a 2025, běžné auto v horším stavu, u kterého jsou použitelné klíčové komponenty, se prodává od 3 000 do 25 000 Kč. Záleží, jestli nabízíte raritní vůz, po kterém je sháňka, nebo omšelou tuctovku, kde už všechno někdo má. Pro příklad, Škoda Octavia 1.9 TDI vyrobená 2005 s funkční převodovkou, ale rezavým podvozkem a bez STK může jít za 7 000–15 000 Kč.

Menší, méně žádané modely (například starý Citroën Saxo nebo Hyundai Getz) jdou obvykle za 2 000–6 000 Kč v závislosti na sezóně a stavu dílů. U nepojízdných aut už cena klesá k hranici šrotovného, což je v roce 2025 kolem 2 000 Kč za tunu, někde i méně. Ale pokud prodáváte auto specializované firmě, která si ho sama odveze, často neplatíte nic za odtah – to velmi ušetří starosti a peníze.

Na základní přehled doporučuju nahlédnout do následující tabulky, kde jsou průměrné ceny typických aut rozprodaných na díly nebo výkupem ve specializovaných provozovnách (data vychází ze zjištění v letech 2023–2025):

ModelRok výrobyPoužité dílyPředpokládaná cena
Škoda Octavia 1.9 TDI2005Motor, převodovka, palubní deska7 000 – 15 000 Kč
Ford Focus 1.6 Benzín2008Převodovka, palivové čerpadlo5 000 – 12 000 Kč
Renault Mégane 1.5 dCi2007Turbodmychadlo, alternátor4 000 – 10 000 Kč
Citroën Saxo 1.12001Katalyzátor, zadní náprava2 000 – 5 500 Kč
Hyundai Getz 1.32004Okna, dveře, airbagy2 500 – 6 000 Kč

Výsledná cena je většinou odhadnutá během několika minut, někdy po prohlídce fotografie a popisu, někdy až po osobní návštěvě. Pokud máte v plánu prodávat auto po dílech svépomocí, můžete postupně dostat i víc, ale zabere vám to týdny nebo měsíce intenzivního vyjednávání – navíc se musíte postarat o papírování a ekologickou likvidaci.

Proč některá auta na díly mají vyšší cenu než jiná

Není to žádná loterie, i když se tak může zdát. Nejvyšší cenu na trhu mají auta se žádanými motory, nebo naopak silně bourané novější modely, z nichž někdo potřebuje specifické díly. U starších vozů, kde je poptávka jen po některých součástech, spíš cena klesá.

Prvním faktorem je značka. Některé značky mají silnou komunitu, kde je stále hlad po levnějších originálních dílech. Typický příklad je Škoda nebo VW. Naopak méně obvyklé vozy (například Saab) na díly skoro nikdo nechce, protože je malý trh. Dále rozhoduje dostupnost a drahost originálních náhradních dílů – čím dražší díly z výroby, tím víc si za rozprodej ojetého auta na díly můžete říct.

Velkou roli hraje i stav konkrétních komponent – funkční motor je prostě poklad. Když jsem před lety prodával náš rodinný Ford Galaxy, výkupčí mě překvapil: "Ani nedýchá, ale převodovka? Ta má hodnotu přes 10 tisíc." Kdo by to byl řekl! Počítejte taky s tím, že cena se mění v čase – když je váš model čerstvě po faceliftu, poptávka po starších dílech většinou klesá. Když ještě chvíli vydržíte, může jít naopak zase nahoru, protože lidé budou renovovat stará auta a poptávka zase roste.

Jasný ukázkový příklad: katalyzátory nebo části výfuku s drahými kovy – jejich hodnota raketově roste podle aktuálních cen materiálů na trhu. Třeba v roce 2022 byly ceny katalyzátorů prakticky dvojnásobné oproti roku 2019. Pozor si dejte i na to, jestli auto není "vybrakované" už předem – chybějící airbagy či moderní navigace, to vše cenu sráží. A extrémně špinavý interiér? U rozbitého Peugeotu jsem se setkal s tím, že se za vůz na díly po roztékajících se bonbonech sotva někdo našel.

Kdo se o auto pečlivě staral, má větší šanci na lepší cenu – doložený servis, zachovalý interiér i originální lak hodně přihodí. Zásadní je taky rychlost – čím dřív prodáte, tím spíš fragmenty auta budou ještě "čerstvé" a žádané.

Jak probíhá výkup auta na náhradní díly

Jak probíhá výkup auta na náhradní díly

Možná vás láká rozmontovat starou káru na dvoře a každý vymontovaný kus posílat přes internet. Ale věřte, je to makačka, která vám zabere večery, a letní dovolená bude fuč. Výkup přes firmu je určitě jednodušší, i když cena bude trochu nižší.

V praxi máte dvě hlavní možnosti: auto rovnou nabídnout firmě, která se zabývá výkupem vraků a dílů, nebo si ho rozprodat kus po kuse sami (takzvaný kanibalismus). Firmy většinou stačí zavolat, poslat fotky auta, popsat stav a čekat na nabídku. Když vám vysloveně záleží na každé tisícovce, zkuste oslovit víc firem najednou – cenové rozdíly bývají až 30 %.

Obvyklý postup při výkupu auta na náhradní díly:

  • Připravte si všechny papíry k autu (velký technický průkaz, potvrzení o vlastnictví, evidenční kontrolu, pokud to firma vyžaduje).
  • Odešlete krátký popis auta, stav důležitých dílů, fotky celku i zvlášť důležitých částí (motor, interiér, kola), fotka tachometru nikdy neškodí.
  • Očekávejte rychlou nabídku od firmy – seriózní vám ji pošle během pár hodin, někdy okamžitě.
  • Domluvíte se na čase odtahu a vyplacení peněz (většinou hotově ihned při převzetí).
  • Firmy zajistí odtah, odhlášení z registru i ekologickou likvidaci (většinou v ceně).
  • Dostanete protokol o ekologické likvidaci, co potřebujete předložit na úřadě spolu s velkým technickým průkazem.

Při samoprodeji počítejte se zdlouhavostí – s každým kupujícím řešíte svoz, platbu, často i vratky, pokud díl nebude pasovat. Můj známý rozprodával starou VW Golf mezi nadšence a sice vydělal skoro o 6 tisíc víc, než by dostal od výkupčího, ale podzim strávil odpisováním zpráv, focením a balením. Pokud máte místo, čas a nervy, může to být varianta. Ale s rychlým výkupem si ušetříte martyrium i nervy.

Nejčastější otázky a tipy k prodeji auta na díly

Vždycky narazím na stejná témata, když někdo řeší prodej auta „na díly“. Není se čemu divit, i mezi mými známými dostávám pořád dokola dotazy – proto tady vypíšu jasné odpovědi. Když budete prodávat auto na díly, hledejte odpověď na následující otázky:

  • Musím odhlásit auto z registru? Ano, ekologická likvidace je základ. Až dostanete potvrzení od výkupce, zajděte s ním na úřad. Stačí jedna návštěva, dá vám klid.
  • Můžu prodat auto na díly autem úplně nepojízdné nebo bez kol? Ano, většina firem má techniku na naložení (jeřáby, navijáky), nezapomeňte to zmínit při domlouvání.
  • Dostanu víc peněz rozprodejem po dílech? Nejčastěji ano, ale strávíte spoustu času, riskujete hádky s kupujícími, musíte mít místo a nářadí a nakonec řešit vrak. Někdy to svépomocí nemá cenu.
  • Jak poznám seriózního výkupce? Podle rychlosti odpovědi, jasných podmínek a nabízené služby – jestli nabídnou zdarma odtah a likvidaci, jsou většinou důvěryhodní.
  • Na kolik korun vyjde likvidace auta? Pokud prodáváte přes výkup nebo na náhradní díly, většinou je ekologická likvidace zdarma.

Při vyjednávání vám pomůže pár pravidel: nezastírejte stav auta, doložte servis, vyfoťte klíčové části detailně (motor, kola, palubní desku) a porovnejte aspoň dvě nabídky. Pokud chcete maximalizovat cenu, zkuste prodej po částech známým nebo v tematických skupinách na internetu – sociální sítě jsou plné grup podle značky vozu. Ale pozor, poptávka po starých vozech většinou rychle upadá – pokud prodáváte auto, kde už výroba skončila před 15 lety, rychlá komunikace je základ všeho.

Je jasné, že auta, co jsou dnes ležáky, mohou za pár let být hotovým pokladem – třeba Lukášovi říkám, že některé staré Felicie byly za mých časů na vyhození a dneska za motor dají i dvacet tisíc. Ale většinou raději nečekejte na náhodu a nesázejte na historické kousky – většině aut stárnutí moc peněz nepřinese.

Když chcete prodat auto na náhradní díly, dá to pár telefonátů a možná deset minut na dvoře navíc – ale můžete si odškrtnout starost, která doma zabírá místo a v peněžence možná přibude víc, než čekáte.

Napsat komentář