Proč se v Anglii Opel jmenuje Vauxhall?

Proč se v Anglii Opel jmenuje Vauxhall?

28

dub

Někdy člověk v Anglii zahlédne na silnici něco, co zná z domova, ale pod úplně jiným jménem. Třeba běžný Opel Astra – v Británii je z něj Vauxhall Astra. To není náhoda ani překlep. Tahle změna názvu má dost zajímavý důvod a ovlivňuje to, jak na auta v Británii lidi koukají.

Mnoho lidí si myslí, že Vauxhall a Opel jsou úplně rozdílné značky. Pravda? Ve skutečnosti jde většinou o stejná auta s jiným odznakem. Proč ale Britové zarytě drží ten svůj „Vauxhall“ a neřeknou mu prostě Opel? Důvod sahá až do hluboké historie automobilek a britského trhu.

Jestli vás někdy zmátlo, proč v Anglii najednou Opel přehodí tvář, určitě vás bude zajímat, jak to celé začalo, kde se pořád ten Vauxhall bere, a hlavně jestli se tyhle britské „Opely“ v něčem opravdu liší od těch našich.

Začátky značek Opel a Vauxhall

Když se řekne Opel, většina lidí si vybaví německou klasiku. Firma začala už v roce 1862, ale první auta se objevila až na přelomu 19. a 20. století. Zajímavé je, že původně vyráběli šicí stroje a kola, auta přišla až později, když se Fridrich Opel rozhodl, že nastal čas pro něco většího. Během pár desetiletí se Opel dostal mezi největší automobilky v Německu a po první světové válce už byl prakticky ve všech evropských zemích.

Vauxhall je zase tradičně britská značka, která vznikla ještě dřív, v roce 1857. Tehdy ale dělali spíš lodní motory a vybavení. První auto Vauxhall postavil v roce 1903, což byla tehdy docela bomba – v Británii už začínalo být auto součástí každodenního života. Značka v těch letech rostla hlavně díky rychlému vývoji a důrazu na domácí trhu.

Obě značky se dlouho rozvíjely nezávisle. Tehdy nikdo neřešil, jestli budou nějak spolupracovat nebo mít společné modely. To přišlo až o mnoho let později, když obě značky začala skupovat velká americká GM (General Motors). Do té doby vyráběl Opel auta pro Evropu z Německa a Vauxhall si dělal podobné modely pro britské silnice, které byly často úplně jiné než ty německé.

Přehledně to ukazuje i tahle jednoduchá tabulka:

Rok založeníStát původuPůvodní zaměření
Opel1862NěmeckoŠicí stroje, kola
Vauxhall1857Velká BritánieLodní motory, auta od 1903

Takhle to tedy celé začalo. Dvě značky, každá ze svého koutu Evropy, s úplně jinou minulostí. Nikdo tehdy nečekal, že se v budoucnu jejich cesty takhle zásadně spojí.

Proč změna názvu v Británii?

Ptáte se, proč v Británii auta značky Opel jezdí s logem Vauxhall? Všechno to začalo už ve 20. století. Vauxhall je totiž původní britská značka aut s historií ještě starší než samotný Opel. Obě firmy později skončily pod jedním vlastníkem – americkým gigantem General Motors, který koupil Vauxhall už v roce 1925 a německý Opel o šest let později.

Pro britský trh bylo důležité zachovat jméno Vauxhall, protože místní lidé značku znali a brali ji „za svou“. Navíc tehdy panovaly v Británii dost přísné dovozní podmínky a obchod se zahraničními firmami nebyl žádný med. Držet domácí jméno bylo jednodušší a hlavně marketingově chytřejší.

V 70. letech začala kombinace obou značek dávat ještě větší smysl. V praxi to vypadalo tak, že stejné auto mělo v Německu znak Opel, v Británii znak Vauxhall, a pod kapotou to často byla naprosto stejná technika.

  • Prodávat „britský“ Vauxhall místo Opelu pomohlo udržet si zákazníky ve Velké Británii, kde byla národní hrdost dost silná.
  • Marketing se opíral o tradici a důvěru ve značku Vauxhall, což Opel prostě nabídnout nemohl.
  • Z pohledu prodejů – třeba v roce 1984 byl Vauxhall Cavalier (alias Opel Ascona) třetím nejprodávanějším autem v Británii, což ukazuje, jak dobře to fungovalo.

Zajímavé je, že po brexitu a změnách ve vlastnictví (teď už obě značky patří do skupiny Stellantis) už začínají proudit zprávy, že v budoucnu může označení Vauxhall vymizet a sjednotí se pod název Opel i v Británii. Zatím tam ale Vauxhall pořád je a Britové na něj nedají dopustit.

Rozdíly mezi Opely a Vauxhally

Rozdíly mezi Opely a Vauxhally

Na první pohled vypadá Opel a Vauxhall skoro úplně stejně, ale když se podíváte blíž, najdou se detaily, které je rozlišují. Největší rozdíl je samozřejmě logo. Auta Opel mají na masce známý blesk, zatímco Vauxhall zdobí motiv gryfa. Ale v Británii se nezmění jen značka na kapotě.

Úplně zásadní rozdíl je v umístění volantu. Všechna auta Vauxhall jsou určená pro britské silnice, takže volant je vpravo a spousta detailů uvnitř auta je otočená na britský styl ježdění. Někdy mají i zvláštní nastavení světel nebo jinou elektroniku kvůli britským předpisům.

Další změny se týkají například nápisů v interiéru a přizpůsobení infotainmentu. Český návod u Opela v britské Vauxhall verzi samozřejmě nenajdete, všechno je v angličtině. Také nabídka motorů nebo výbav nemusí být úplně stejná – britský trh někdy požaduje jiný sortiment kvůli poptávce nebo daním.

  • Designové úpravy: Emblémy, volant vpravo, specifické barvy karoserie nebo čalounění, které se nenabízí na kontinentu.
  • Výbava a motorizace: Některé motory nebo prvky výbavy (jako klimatizace, multimédia) jsou exkluzivní pro Británii nebo se v Evropě neprodávají vůbec.
  • Právní požadavky: Světla, označení, někdy i jiné bezpečnostní prvky přizpůsobené místním zákonům.

Možná vás překvapí, že auta pro Anglii (tedy Vauxhall) se někdy vyrábí ve stejných továrnách jako evropské Opely, jen na konci výrobní linky dostanou jiné logo a upraví se pro britský režim. Opravdu nejde o samostatné vývojové kusy, většinu součástek sdílí.

Podívejte se na tahle čísla – podle statistik agentury SMMT za rok 2024 se ve Spojeném království prodalo přes 140 000 osobních aut značky Vauxhall, většina z nich sdílí technický základ s evropským Opelem:

ModelPočet prodaných kusů (UK, 2024)Shodný model Opel
Vauxhall Corsa40 000Opel Corsa
Vauxhall Astra28 000Opel Astra
Vauxhall Mokka18 000Opel Mokka

Při pohledu pod kapotu, v motorovém prostoru většinou rozdíly nenajdete. Takže když si pořizujete náhradní díly, často sedí ty stejné, co pasují na Opel. Jen při objednávání pozor na volant – ten opravdu na "špatnou" stranu neotočíte.

Zajímavosti a mýty kolem názvů

Lidi mají dost často v hlavě chaos, když se řekne Opel a Vauxhall. Někdo si myslí, že auta jsou úplně jiná, ale ve většině případů jde jen o změnu loga na kapotě. Spousta mýtů se taky točí kolem toho, proč k tomu vlastně došlo a jestli Brity někdo "donutil" jet svou vlastní značku. Realita je přitom mnohem praktičtější.

Za prvé: obě značky patřily dlouhá léta pod americký koncern General Motors. Aby se jim v Británii dařilo, bylo logičtější tam tlačit domácí Vauxhall než "nějaký" německý Opel. Britové mají slabost pro vše, co je domácí, i kdyby to znamenalo jen jinou nálepku.

Další zajímavost? Po delší dobu měl Vauxhall i modely, které se nikdy pod jménem Opel v Evropě neprodávaly. To se týkalo třeba starých modelů z osmdesátých let, jako byl Vauxhall Chevette, který v Česku moc lidí neuvidí. Ale posledních třicet let už jde většinou o auta shodná do posledního šroubku – fakt, že si prostě podle země vybíráš logo.

Kolují i drby, že auta „z Británie“ jsou vždycky pravostranná a liší se ve výbavě. Skutečnost je taková, že Vauxhall opravdu vyráběl část aut přímo v Anglii, zatímco u Oplu to šlo z Německa, ale už několik let se výroba různě přelévá podle toho, kde je to pro firmu levnější. Rozdíly ve výbavě jsou spíš kvůli britskému trhu, třeba klimatizace nebo vnitřní design, aby to sedlo místním zákazníkům.

Zajímavé statistiky:

RokPodíl značky Vauxhall na britském trhu
200014,1 %
201010,2 %
20208,5 %

Dokonce se stalo, že pár let nazpět Opel a Vauxhall patřily pod francouzskou skupinu PSA (Peugeot, Citroën), což otřáslo historickou identitou, ale na označení aut to vliv nemělo. Mýtus, že "britský" Vauxhall je lepší nebo horší než evropský Opel, nemá v realitě moc podklad. Je to prostě o marketingu a tradici.

Co to znamená pro zákazníky

Co to znamená pro zákazníky

Možná si říkáte: má vůbec rozdíl mezi Opel a Vauxhall pro běžného zákazníka nějaký dopad? Kupodivu ano, i když v praxi je většina aut na první pohled stejná. Přesto tu najdete pár věcí, na které si dát bacha, pokud sháníte díly nebo uvažujete o koupi auta z Anglie.

Rozdíly jsou hlavně v detailech. Velké technické skupiny (motor, podvozek, elektronika) sdílí oba názvy. Liší se ale třeba:

  • Design přední masky, odlišné logo (bůh blesku u Opelu vs. gryf u Vauxhallu)
  • Umístění volantu – v Británii má Vauxhall řízení vpravo, u nás Opel vlevo
  • Některé prvky výbavy, případně způsob značení modelů nebo výbavových stupňů

Pokud si z Británie přivezete Vauxhall, hledejte díly pod oběma značkami. Spousta evropských e-shopů je totiž háže do jedné kategorie. Kompatibilita bývá drtivě stejná, hlavní rozdíly jsou v karosářských dílech, které mají jiné značky.

Na českém trhu dnes narazíte hlavně na Opel, ale auta s volantem vpravo, tedy britský Vauxhall, občas dovážejí malé bazary nebo individuální dovozci kvůli nižším cenám v Anglii. Přihlášení takového auta v ČR bude ale komplikovanější. Je dobré pozor dát třeba na rozdílnou konfiguraci světel nebo ruční brzdu. Zásadní mechanické součásti jsou stejné, servis s tím většinou poradí.

„Někteří naši zákazníci byli překvapení, že například stěrače, světla nebo zrcátka mají jiný tvar, i když technicky jsou auta Opel a Vauxhall téměř identická,“ říká Jaroslav Kameník z online prodejce dílů Autodoc.

Při hledání dílů nezapomeňte kombinovat oba názvy – někteří výrobci uvádějí na obalu logo Opel, jiní Vauxhall. Britské manuály se taky občas liší instrukcemi nebo názvy tlačítek, což je drobnost, ale může to zmást.

KategorieOpelVauxhall
ŘízeníVlevoVpravo
Logo na kapotěBleskGryf
Jazyk manuáluČeština/němčinaAngličtina (UK)

Při koupi auta nebo dílů proto vždy dvakrát ověřte, na jaký trh je model určený. Víceméně ale platí, že Opel = Vauxhall. Hlavní rozdíl je prostě v názvu a pár drobnostech okolo.

Napsat komentář