Stojíš u auta, kola se jen protáčí a sníh kolem stále přibývá. Přesně tohle je chvilka, kterou zažije v zimě nejeden řidič – a nevyhne se tomu ani řidič Fordu. Zapadnout do sněhu můžeš klidně hned za rohem, nejen někde v horách. Co teď?
První pravidlo – klid, panika zapadne ještě rychleji než auto. Důležité je vědět, co teď dělat a čemu se naopak vyhnout. Nezabere to víc než pár minut. Některé finty ti možná zachrání boty, jiné nervy nebo baterku v telefonu. A někdy na zimní dobrodružství zůstaneš vzpomínat s úsměvem... pokud nebudeš muset prosit cizí lidi o lopatu v půlnoční vánici.
Není to jen smůla. Když auto zapadne do sněhu, většinou to má jasnou příčinu. Nejčastěji je to kombinace čerstvého prašanu, nedostatečných pneumatik a někdy i nedbalosti. Obzvlášť při rychlé změně počasí a napadnutí mokrého sněhu vznikají přes noc muldy, které vypadají neškodně, ale dokážou i silnější auto (třeba Ford) zafixovat na místě jako v pasti.
Nezřídka se lidé přeceňují a zkouší projet místy, která vypadala ještě včera úplně v pohodě. Nebo prostě podcení zimu a nechají doma lopatu i řetězy. Zajímavé je, že podle České asociace silničních asistenčních služeb zapadne v zimě jen v Praze přes 800 aut denně během silnější sněhové nadílky – nejčastěji kvůli těmto chybám:
Nejkritičtější dny bývají, když přes noc nasněží 10 cm a silničáři nestíhají. V tabulce níže mrkni na přehled, v jakých podmínkách auta zapadají nejčastěji:
Situace | Procento případů |
---|---|
Jízda na letních pneumatikách | 37 % |
Náhlá sněhová vánice/neprotažená silnice | 29 % |
Nájezd do hlubokého sněhu mimo hlavní trasu | 21 % |
Nevhodný rozjezd v kopci | 13 % |
Nejeden šofér si řekne „však ono to půjde“, a končí po nápravách až po blatníky v bílé závěji. A hlavně – i skvělý Ford není tank, takže když člověk riskuje, zákonitě jednou zapadne.
Než začneš něco zkoušet, hned si všimni, kam až ses zapadl s autem do sněhu. Někdy jsou kola jen lehce zapadlá, jindy je auto až po prahy. Čím rychleji budeš jednat, tím větší šanci máš se dostat ven bez cizí pomoci.
Mimochodem, podle ČAP (Česká asociace pojišťoven) až 20 % zimních asistenčních zásahů tvoří výjezdy kvůli zapadnutí v sněhu. Často jde jen o pár minut – a několik chytrých kroků tě může zachránit před tím, abys čekal půl dne v mrazu.
Někdy se prostě z sněhu s autem vyhrabat nedá. V takových chvílích je důležité se rozhodnout rychle a nebýt tvrdohlavý. Nechceš si spálit spojku nebo vybít baterku častým startováním. Podívej se, co dál dělat:
Co můžeš udělat dál?
Pokud jsi vyloženě "mimo civilizaci", měj v autě vždy něco na zahřátí, vodu a nabitý telefon. Česká horská služba hlásí, že podobné případy řeší každou zimu několikrát týdně – hlavně ráno a po večerech při návratu z chat. Podívej se do tabulky níže, jaké druhy pomoci obvykle přicházejí v úvahu podle místa zapadnutí:
Místo | Kdo nejčastěji pomáhá |
---|---|
ve městě | asistence, kolemjdoucí, taxislužba |
u vesnice | místní obyvatelé, sousedé s traktorem |
v horách/mimo silnici | horská služba, speciální vyprošťovací firma |
Nezapomeň – když už je venku fakt zima a nejsi u silnice, nevzdávej to s ochranou zdraví. Jednou z největších chyb bývá čekat v autě do úplného vybití baterky nebo promrznutí.
Příprava na pořádnou zimu neznamená jen vyměnit gumy. V autě by měl být sníh vítán jen na střeše, ne pod koly, takže je dobrý každý trik, který ti vytrhne trn z paty. Chceš mít jistotu? S tímhle vybavením tě zapadnutí jen tak nerozhodí:
Teď něco k technice. Pokud vyrazíš na hory, zkontroluj, jestli máš v pořádku náhon. U Fordů s pohonem předních kol je větší šance se vyhrabat než u zadokolky. Pohon 4x4 pomůže, ale není to zázrak. Vždycky při rozjezdu zkus jet na dvojku, nech kola rozjíždět pomalu. Žádné prudké záběry – to je cesta do ledového pekla.
Možná tě překvapí, že až 42 % „městských zapadnutí“ se stane na parkovišti. Tam často nahrnutý sníh tvoří menší bariéru než na silnici, ale kola auta na ní ráda sklouznou. Rozjezdy usnadní, když na pneumatikách nebude led – proto je pravidelně čistě a nestyď se sáhnout i po obyčejné sůlce, když se tvoří ledová tříšť kolem kol.
Nezůstávej vždy jen u povinné výbavy. Správně vybrané zimní pneumatiky jsou základ. Vzorek musí být dost hluboký – minimálně 4 mm, i když zákon říká méně. Některé domácí testy letos ukázaly, že gumy s menším vzorkem mají až o 60 % horší záběr na čerstvém sněhu.
Nesmírně užitečná je tahle tabulka, zvlášť pokud vozíš děti jako já svého Lukáše:
Věc v autě | Proč ji vozit? |
---|---|
Lopatka | Rychlý úklid kolem kol |
Koberec nebo protiskluz | Nouzové vyjetí ze zledovatělé místa |
Startovací kabely | Pomoc sobě i ostatním |
Odmrazovač a škrabka | Vidíš a jedeš bezpečně |
Teplé oblečení | Nezmrzneš, když půjdeš hrabat sníh |
Dodržuj tyhle základy a zima ti bude připadat jako ta lepší půlka roku – hlavně, když tvoje auto nezapadne a hlavně když víš, co dělat, když se to stane.