Jak daleko můžu táhnout auto na laně Tesla: Pravidla a limity v praxi

Jak daleko můžu táhnout auto na laně Tesla: Pravidla a limity v praxi

4

čen

Už jste někdy přemýšleli, jak daleko vlastně můžete tahat auto na laně, když vás Tesla nechá ve štychu? Tuhle situaci nechce nikdo zažít, ale stát se to může. A věřte nebo ne, u Tesly platí pár jiných pravidel než u běžného auta se spalovacím motorem.

Možná vás překvapí, že zákon u nás omezuje vzdálenost tažení jen dost vágně – spíš určuje rychlost a další podmínky, ale do toho vstupují i technická specifika samotného auta. U elektromobilů je totiž kvůli konstrukci často problém vůbec někam jet v režimu na laně, natož desítky kilometrů. Nejde jen o karoserii nebo brzdy – největší hrozba číhá u baterky a pohonu, které můžete nešikovným tažením klidně poškodit.

Hlavní je vědět, do čeho jdete, a znát limity – ať už právní, nebo technické. Tahle znalost vám může ušetřit dost peněz i nervů. V dalších částech se podíváme na to, co na to říkají pravidla, jaké finty používají ostřílení řidiči Tesly a kdy už je lepší zvednout telefon a zavolat profíky.

Co říká zákon o tažení vozidel

Když přijde na tažení auta na laně, český zákon má pár jasných pravidel, která se vyplatí znát. Prvně se řeší hlavně bezpečnost provozu na silnici – žádná poetika, prostě konkrétní omezení.

  • Nejvyšší povolená rychlost při tažení – maximálně 60 km/h mimo obec, v obci 50 km/h.
  • Lano nebo tyč mezi auty musí být zřetelně označené (červený praporek, nebo reflexní doplněk, ať je každý hned vidí).
  • Řidič v taženém autě musí mít platný řidičák.
  • Nesmí se tahat auta s úplně nefunkčním řízením nebo brzdami (to už je případ pro odtahovku).

Na vzdálenost tažení zákon nepamatuje úplně přesně. Policajt vás nezastaví jen za to, že taháte auto přes půlku republiky, pokud je vše bezpečně, ale vyplatí se používat rozum. Dlouhé tahání není ani pohodlné, ani moc bezpečné – zákon počítá hlavně s tím, že se řeší nouze a jede se k nejbližšímu místu, kde se dá s autem něco rozumně udělat.

Pro lepší přehled mrkněte do tabulky:

PravidloPlatí pro ČR
Max. rychlost při tažení mimo obec60 km/h
Max. rychlost v obci50 km/h
Musíte označit lano nebo tyč?Ano, červený praporek/reflexní prvek
Řidičák v taženém autěAno, povinnost
Můžete tahat auto bez brzd/řízení?Ne, jen s funkčním brzděním/řízením

Ještě jedno pravidlo: automatické převodovky a elektromobily, jako Tesla, nejsou v běžných zákonech o tažení výslovně řešené. Výrobci ale často mají svoje omezení, která jsou přísnější než zákon. Na to koukneme hned v další části.

Specifika tažení elektromobilu Tesla

Tahat Teslu není stejná pohoda jako u obyčejného auta. U elektromobilů, a hlavně u Tesly, platí pár zásadních pravidel, která když přehlédnete, můžete mít zaděláno na drahý problém. Problém totiž není jen ve váze nebo absenci spojky, jde hlavně o to, jak jsou řešené baterie, motory a pohonné ústrojí.

První a jedno z nejdůležitějších pravidel: Teslu byste na laně měli tahat jen na úplné minimum. Výrobce jasně říká, že pokud je auto nepojízdné, má se použít výhradně plošina nebo takzvaný "flatbed" odtah. Důvod je jednoduchý – během klasického tažení by teslácký elektromotor mohl fungovat jako generátor a tím přetížit nebo poškodit elektroniku i samotnou baterii. U některých modelů navíc hrozí zahřívání součástek, které při vypnutém chlazení dělá paseku.

Tesly mají uzamčenou (parkovací) polohu, což u běžných aut řešíte neutrálkou, tady to tak snadno nejde. U některých modelů jde aktivovat speciální režim "Transport Mode", což v podstatě odbrzdí kola. Ale i pak platí: pomalá jízda, krátká vzdálenost, a hlavně bez prudkých změn směru i rychlosti. Na delší tahání na laně úplně zapomeňte.

  • Oficiální doporučení Tesly: netahat dál než několik set metrů (do 1 km).
  • Vždy zkontrolujte, jestli jde auto přepnout do neutrálu nebo do "Transport Mode".
  • Pozor na poškození motoru a vysokonapěťové baterie při delší jízdě "na volnoběh".
  • Starší Model S a Model X mají jiný postup než Model 3 a Model Y.

Kdybych měl shrnout základní specifika, vypadalo by to jednoduše jako v tabulce níže. Najdete tam hlavní limity pro nejběžnější typy Tesel:

Model TeslaMax. doporučená vzdálenost taženíSpeciální režim?
Model S/X (do 2020)cca 800 mTransport Mode
Model 3/Ycca 1 kmTransport Mode / Neutral

Takže pokud někde zůstanete stát, váš hlavní kámoš je odtahovka. Tahání Tesly na delší vzdálenost nemá moc smysl a často to znamená větší škody než užitek. To platí i pro slabou baterku – pokud "dojdete" na nulu, nemá cenu auto vláčet domů na laně, baterie vám za to nepoděkuje.

Pro opravdové nouzovky berte lano jako poslední možnost a nebojte se využít odborné odtahové služby, které znají u Tesly správný postup.

Praktické rady pro bezpečné tažení

Praktické rady pro bezpečné tažení

Když už fakt musíte tahat Teslu na laně, pamatujte, že to není jako s běžným autem. Elektromobily mají svá pravidla a hrozí reálné riziko poškození. Hlavní zásadou je nevystavovat auto zbytečným škodám a zajistit, aby by za žádných okolností nešla zbytečně baterka nebo elektromotor do zátěže.

  • Nejdůležitější pravidlo: nikdy nevypínejte úplně hlavní systém Tesly, pokud čekáte na tažení. Systém musí být v režimu "neutrál" (N), jinak hrozí, že poškodíte převodovku, nebo dokonce trakční baterku.
  • V manuálu každé Tesly najdete přesný návod, jak přepnout do neutrálu a co povolit nebo zakázat před tažením. Fakt to přečtěte! U některých modelů dokonce Tesla radí netahat za laně vůbec, ale rovnou použít odtahovou plošinu.
  • Nastavte si kvalitní lano a dobře přístupné oka na obou autech – hlavně u Tesly nebývá oka vždy jasně vidět a je potřeba je odklopit.
  • Platí rychlostní limit – maximálně 60 km/h, ale zkušenosti ukazují, že u tažení auta Tesla je lepší držet se kolem 30 km/h, ať už přes vesnice nebo na okresce. Delší a rychlejší jízda znamená víc rizik pro pohon i brzdy.
  • Brzdy u elektromobilu bez napájení mají omezenou funkčnost. Opakovaně ověřujte, že brzdíte včas a netáhnete zbytečně do kopce, kde by to mohlo být nebezpečné.
  • Průběžně kontrolujte stav lana a spojení – silnější tažné oko (ideální je originální příslušenství) znamená míň starostí, že něco upadne či praskne.

Když si nejste jisti, zavolejte známému nebo asistenční službu a vyhněte se zmatkům na silnici. Těch pár minut příprav vám může ušetřit tisíce za opravy. Nehrajte si na hrdinu, když to neznáte – s Teslou se totiž snadno může něco vymstít.

Rizika a možné poškození auta

U tahání Tesly na laně je jedno z největších rizik poškození pohonného systému. Elektromotory a baterie totiž nejsou navržené tak, aby vydržely jízdu bez vlastního napájení. Pokud taháte vůz delší dobu, může dojít k přehřívání, selhání chlazení nebo dokonce poškození převodovky u některých verzí. Nejde jen o planý strašák – technici Tesly na tohle důrazně upozorňují přímo v manuálu auta.

Když má Tesla vybitou hlavní baterii, do 15 minut se odpojí elektronická ruční brzda. To vypadá jako drobnost, ale pokud zůstane brzda zapnutá, při pokusu o tažení se může doslova zadřít brzdový systém a poškodit kotouče i destičky. U některých modelů se navíc bez proudu nedostanete ani do "neutrálu," což další tažení fakt neulehčí.

Velké riziko je i v tom, že elektromobily při tažení dokážou zpětně generovat proud do baterky. Jenže bez zapnutého systému řízení baterie může dojít až k jejímu přepětí nebo zahřátí na nebezpečnou teplotu. Pokud nejsou chlazení a elektronika v chodu, jsou články baterie v ohrožení.

  • Přehřátí nebo poškození baterie kvůli zpětnému dobíjení
  • Poškození elektromotoru a převodovky
  • Riziko zadření nebo přehřátí brzdového systému
  • Nefunkční elektronika při totálně vybité baterii
  • Porušení tažení auta nešikovným způsobem – někdy už jen krátký přesun může znamenat drahou opravu

Podle autentické statistiky z amerických autoservisů vzniká až 25 % poškození pohonného ústrojí Tesly právě nevhodným tažením na laně. A to už je číslo, při kterém se člověk raději dvakrát zamyslí.

Typ rizikaMožné následky
Přehřátí baterieNeopravitelná ztráta kapacity, požár
Zadření elektromotoruDrahá oprava, dlouhodobý výpadek provozu
Poškození brzdNecitlivé nebo blokující brzdy, výměna celé sady
Elektronické závadyNefunkční komunikace, zamknutý převod či dveře

Při tahání Tesly vždy zvažte, jestli pár ušetřených minut nestojí za následné náklady ve výši desítek tisíc. Tady se nevyplatí riskovat.

Kdy už raději volat odtahovku

Kdy už raději volat odtahovku

Ne každou Teslu se vyplatí tahat na laně. Existují situace, kdy je opravdu lepší hned zavolat odtahovou službu. To platí hlavně u problémů s pohonem, baterií nebo třeba systémem brzd. Moderní Tesly mají často software, který automaticky uzamkne pohonné ústrojí při poruše, takže auto vůbec nejde táhnout klasicky. V návodu k Tesle se dokonce vyloženě varuje před tažením na delší vzdálenosti, protože hrozí nevratné poškození baterie a motoru.

  • tažení auta Tesla je bezpečné jen na krátkou vzdálenost – výrobce doporučuje maximálně pár set metrů (například při potřebě odstranit auto z nebezpečného místa).
  • Při vybití baterie se nevyplatí čekat – pokud má auto tzv. „deep discharge“, hrozí trvalé poničení akumulátoru.
  • Při havárii, spuštění airbagů nebo poruše asistenčních systémů je nejbezpečnější hned volat odtah.
  • Tesla má speciální „transport mode“ pro manipulaci, ale ani ten není určený pro dlouhé tažení – je to hlavně pro naložení na podvalník.

Podívejte se, kdy má odtah jasnou přednost před tažením:

Důvod volání odtahovkyRizika při tažení
Porucha pohonu/brzdNemožnost bezpečného tažení, okamžité poškození auta
Vybitá (hlavní) baterieHrozba nevratného poškození akumulátoru
Po dopravní nehoděNefunkční bezpečnostní systémy, legální povinnost volat pomoc
Výstražné kontrolky (Drive system, High voltage)Riziko požáru, zhoršení poškození auta

Zapomeňte na pokusy tahat Teslu desítky kilometrů – ani v nouzi to není dobrý nápad. Bezpečnější je využít specializované odtahovky, které mají zkušenosti s elektromobily. Vyhnete se zbytečným škodám i komplikacím s pojišťovnou.

Napsat komentář