Jak poznat problém s motorem BMW: Nejčastější příznaky a co s nimi dělat

Jak poznat problém s motorem BMW: Nejčastější příznaky a co s nimi dělat

20

dub

Motor je srdce vašeho BMW a stačí málo, aby poznání problému mohlo ušetřit tisíce i hodiny stresu. Nejčastější znamení, že je něco špatně, nejsou vůbec nijak složité. Spoustu z nich uvidíte, ucítíte, nebo dokonce uslyšíte dřív, než dojde k větší škodě.

Nervózně blikající kontrolka motoru, vyšší spotřeba oleje, divný kouř z výfuku nebo drobné cukání při jízdě – všechny tyhle věci nejsou u BMW jen drobné „muchy“, ale signály, že si motor říká o kontrolu. Jasně, občas to je jen prkotina, někdy se však schovává drahý průšvih.

Nepodceňujte první varovné známky. Včasná reakce znamená často jen rychlou opravu a klid v duši místo rozbité peněženky. Nejlepší motor je ten, který ani nevnímáte – prostě jede, jak má. Jakmile se ale něco chová jinak, je třeba zpozornět.

Signály, že motor není v pořádku

Když váš motor v BMW začne zlobit, většinou se ozve hned několika způsoby. Žádná složitá diagnostika není potřeba, stačí dávat pozor na signály, které umí motor vysílat skoro ke každému řidiči. Nejvíc varovných znamení vypozorujete za jízdy nebo při nastartování.

  • Nepravidelný chod motoru – když běží na volnoběh nebo při akceleraci škube, kolísají otáčky, nebo má tendenci "zhasínat". Častý problém u starších benzínových i naftových BMW.
  • Nápadně vyšší spotřeba paliva či oleje – nemusí být hned katastrofa, ale pokud najednou tankujete častěji nebo doléváte olej dvakrát rychleji než dřív, něco je špatně.
  • Bílý, černý nebo modrý kouř z výfuku – jasný signál, že motor spaluje něco, co nemá. Bílý kouř může ukazovat na únik chladicí kapaliny do válců, modrý na spálený olej, černý na směs bohatou na palivo.
  • Nadměrné vibrace – když volant nebo pedály vibrují i při nízké rychlosti, často za tím stojí problém s motorem, vstřiky nebo zapalováním.
  • Kontrolka motoru – typická žlutá kontrolka "check engine". Neprojíždějte ji s mávnutím ruky. Jeden z nejjasnějších signálů, že je potřeba rychle zjistit příčinu.

U některých modelů BMW, hlavně z řady E90 nebo F10, jsou známé typické potíže jako rozvody, které se ozvou chrastěním při studeném startu. U tříválcových motorů B38 je zas častější závada čerpadel chladicí kapaliny. Každá generace má něco svého, ale základní příznaky problému s motorem bývají podobné.

Nejčastější signály problémů s motorem BMW:

PříznakMožná příčina
Kouř z výfukuSpalování oleje, problémy s těsněním hlavy
Nepravidelný chodZanesené svíčky, vadné vstřikovače
Vysoká spotřeba olejeVadné pístní kroužky, turbo
Vibrace motoruNerovnoměrný chod válců, špatné silentbloky

Při jakémkoliv z těchto příznaků nenechávejte řešení "na později". Čím dřív se problém vyřeší, tím menší je pravděpodobnost velké škody na motoru a obsahu vaší peněženky.

Zvuky, které byste neměli ignorovat

Zachytíte za jízdy s BMW jiný zvuk než obvykle? Někdy to nemusí být hned katastrofa, ale často jsou zvuky prvním upozorněním na trable s motorem. Tady jsou ty, které by vám měly zvednout obočí:

  • Klepání z motoru: Typický projevil problémů s ojničním nebo klikovým hřídelem. Pokud se ozývá rytmické klepání, vůbec nečekejte a řešte to rychle.
  • Pískání nebo svištění: Může ukazovat na problémy s řemenem, kladkou nebo dokonce únikem vzduchu v sacím systému. Ignorování znamená další dražší opravy.
  • Bouchnutí nebo prskání: Zní to jako výbuchy? Často to způsobí zapalování nebo vstřikovače, u některých BMW motorů je to známka špatného paliva nebo poruchy svíček.
  • Zvonění: Lehké cinkání pod kapotou často značí časování rozvodového řetězu. Motory BMW tím občas trpí (hlavně u řad N47 a N20), zanedbání znamená fatální škody.
  • Chroupání nebo škrábání: Cizí těleso nebo poškozené ložisko v motoru – dříve nebo později dojezdová vzdálenost nevydrží dlouho.

Každý zvuk je jedinečný a přichází v určitých situacích: volnoběh, akcelerace, zahřátí motoru. Pokud zjistíte, kdy přesně se zvuk ozývá, usnadní to diagnostiku v servisu.

Druh zvukuMožná příčinaDoporučený postup
KlepáníKlikový hřídel, ojniceIhned do servisu
PískáníPřepálený řemen, kladkaZkontrolovat a případně vyměnit
ZvoněníRozvodový řetězNekompromisní kontrola
PrskáníZapalování, vstřikováníDiagnostika motoru

Pokud některý z těchto zvuků slyšíte, hlavně to nezlehčujte. BMW mají citlivý motor a ignorace podobných signálů může stát opravdu hodně peněz. Lepší zkontrolovat zbytečně než pozdě splakat nad výdělkem.

Kontrolky a chybová hlášení

Zapnutá kontrolka motoru na palubce je znak, který prostě neignorujte. U BMW se nejčastěji rozsvítí žlutá ikonka motoru, někdy označovaná jako "Check Engine". Když se rozsvítí, auto hlásí, že systém zjistil problém. Někdy jde o banalitu, třeba špatně utažené víčko nádrže. Jindy už může jít o vážnější závadu — například poruchu lambda sondy nebo chybu ve motoru.

Kromě kontrolky motoru jsou u BMW běžné i další varovné ikony: například kontrolka tlaku oleje (červená konvička), teploty motoru (teploměr ve vlnkách) nebo žlutý trojúhelník s vykřičníkem, který značí obecný problém v systému.

  • Když kontrolka svítí trvale, je vhodné zkontrolovat chybová hlášení přes diagnostiku.
  • Když bliká, přestaňte jezdit — hrozí vážné poškození motoru.
  • Když zhasne po restartu, šlo pravděpodobně o dočasný problém, ale stejně je fajn nechat auto zkontrolovat.

Typické chyby, které řidiči BMW často vidí při diagnostice:

  • Porucha zapalování válce (často spojená s trasením motoru)
  • Chyba lambda sondy — auto má vyšší spotřebu a slabší výkon
  • Vadné čidlo teploty chladicí kapaliny
  • Problém s váhou vzduchu (MAF senzor), což ovlivňuje dávkování paliva

U novějších modelů BMW jsou obvyklé i specifická chybová hlášení na středovém displeji. Bývají rozepsaná poměrně jasně, často i v češtině. Pokud se objeví hláška s označením „Engine Fault: Reduced Power“, znamená to, že řídicí jednotka výrazně omezila výkon kvůli vážnému problému.

KontrolkaMožný problém
Motor (Check Engine)Vadný snímač, problém se zapalováním, špatné palivo
OlejNedostatek nebo špatná kvalita oleje
TeplotaPřehřátí motoru, špatná funkce chladiče

Rychlá domácí pomoc? Zkontrolujte hladinu oleje a chladicí kapaliny. Pokud hlášení nemizí, objednejte diagnostiku. U BMW bez profesionálního čtečky totiž většinou nezjistíte přesnou příčinu. Nejhorší, co můžete udělat, je hlášku ignorovat a dál jezdit. Oprava se může zbytečně prodražit.

Vliv vibrací a zápachu

Vliv vibrací a zápachu

Největší kámoši každého motoru BMW by měly být klid a ticho. Jakmile začne auto vibrovat víc než obvykle, nebo pociťujete zápach, něco je špatně. Vibrace většinou znamenají problém s vyvážením motoru nebo špatným zapalováním. Třesoucí se motor u BMW často značí vadné zapalovací svíčky, opotřebené vstřikovače nebo špatné silentbloky.

Pokud u cítíte silné vibrace při volnoběhu, rozjezdu nebo při vyšších otáčkách, je dobré si všimnout, kdy přesně to začíná. Třeba v sérii F10 u 520d se často objevuje třes motoru kvůli vytahanému rozvodovému řetězu.

Vibrace motoru znamenají:

  • Problémy se zapalovacími svíčkami
  • Vadné vstřikovače paliva
  • Nerovnoměrně běžící motor kvůli řídicí jednotce
  • Poškozené motorové silentbloky
  • Špatné rozvody

Zápach je dalším jasným ukazatelem, že se děje něco neobvyklého. Cítíte zápach spáleného oleje? Může jít o netěsnosti ventilu nebo těsnění pod hlavou. Pokud vás naopak praští do nosu zápach benzinu, pravděpodobně jde o únik paliva někde na potrubí nebo špatnou práci vstřikovače.

Občas se objeví zápach „spáleného plastu“ nebo „spálených brzd“ – hlavně po dlouhé jízdě, na což si dávají pozor hlavně u typů BMW s většími motory. Zanedbání takového signálu často končí drahou opravou katalyzátoru.

Pro přehled si níže můžete zkontrolovat, co konkrétní zápach může znamenat:

Druh zápachuMožná příčina
Hořký, připomínající spálený olejNetěsnost těsnění, kapající olej na výfuk
Benzinový zápachÚnik paliva z potrubí, špatný vstřikovač
Spálený plastPrasklé izolace kabelů, přehřátí motoru
Zápach brzdPřehřívání brzd při poruše motoru nebo brzdného systému

Neignorujte tyhle signály. Pokud se vibrace nebo zvláštní pachy objeví, hlavně u starších BMW, nevyplatí se otálet a riskovat horší poruchu. V servisu to často dokážou odhalit rychleji a levněji, než když dojezdíte na úplné selhání.

Specifika u motorů BMW

Motory BMW mají svoje osobitosti, které je fajn znát, hlavně když začnete pozorovat první problémy. Jasně, každá značka má svoje slabiny, ale BMW opravdu vyčnívá v pár věcech.

Častou bolestí řady benzínových motorů BMW (hlavně N43, N46, N52, a N53) jsou váhy vzduchu, klapky sání a problémy s rozvody. Když uslyšíte chrastění motoru po startu nebo ráno za studena, bývá to právě řetěz rozvodů. Kdyby to auto mělo být tiché a najednou je slyšet "cinkání" nebo škubání ve volnoběhu, neotálejte a zastavte u servisu.

Dieselové motory (hlavně M47, N47, B47) zase často trápí rozvody, vysokotlaké čerpadlo nebo vstřiky. Typický příznak – dlouhé startování, houpačka otáček nebo slabý tah, hlavně v nižších otáčkách. U motoru BMW může špatný vstřik klidně zapříčinit to, že motor přestane úplně startovat.

  • Rozvody u N47 – tahle legenda o "cinkání" pod autem doopravdy straší spoustu majitelů. Časovaná bomba, kterou je fajn řešit preventivní výměnou kolem 100 000 km.
  • Netěsnosti na těsnění ventilového víka a olejového filtru – skoro každý "Bavorák" po letech začne trochu "potit" olej kolem motoru. Důvod? Ztvrdlá těsnění díky teplu a stáří.
  • Problémy s turbodmychadlem (diesel i benzín) – ztráta síly, pískání při akceleraci nebo černý kouř z výfuku. Častý je i selhání elektroniky ovládající proměnné časování ventilů (VANOS).

Co je fakt typické pro BMW? Komplexní elektronika motoru, která při každé chybičce zvýší šanci, že vám vyskočí varovná kontrolka. Nepodceňujte pravidelný servis a hlavně používejte správné kapaliny i oleje s homologací pro váš typ motoru.

Když si shrneme nejrizikovější motory podle uživatelských zkušeností, dostaneme tabulku jako tahle:

Typ motoru BMWModelyZnámý problém
N47 diesel116d, 118d, 320d…Rozvody řetězem
N46 benzín318i, 320i…Spotřeba oleje, rozvody
N54 benzín335i, 535i…Vstřiky, turba

Pokud tedy vlastníte BMW z těchto řad, zaměřte se na pravidelné kontroly těchto částí a nevěřte pouhé "to se rozjezdí". Na motoru BMW se šetří až jako poslední, jinak to nadělá víc škody než užitku.

Jak se zachovat při podezření na problém

Jakmile máte pocit, že s motorem vašeho BMW něco není v pořádku, nelámejte to přes koleno a neignorujte první náznaky. Každý zvuk, zápach nebo kontrolka může znamenat potíže, které když zatrhnete v začátku, vyjdou o dost levněji.

Pro rychlou orientaci zkuste podle těchto kroků minimalizovat riziko větší katastrofy:

  1. Zastavte na bezpečném místě – Jestli začne blikat kontrolka motoru, slyšíte kovový zvuk nebo uvidíte kouř, hned najděte místo, kde můžete bezpečně zastavit.
  2. Vyhodnoťte příznaky – Sežeňte si poznámky: blikaly kontrolky, byl zvláštní zápach, motor škubal? Všechno si zapište, tyhle detaily v servisu ocení.
  3. Zkontrolujte hladinu oleje – Některé motory BMW umí slušně žrát olej. Příliš málo oleje znamená rychlé opotřebení a možné zadření. Doplňte ho, pokud je pod minimem, ale rozhodně víc nepokračujte v jízdě.
  4. Přečtěte chybové kódy diagnostikou – Použijte OBD2 čtečku. U BMW vám typicky napoví konkrétní číslo chyby a často navede na konkrétní závadu.
  5. Neváhejte kontaktovat servis – Pokud je problém vážnější, auto dál neprovozujte a sjednejte si odtah. U moderních motorů je někdy lepší moc neexperimentovat.

Pro lepší představu, co může signalizovat která kontrolka nebo hlášení, koukněte na přehled:

Kontrolka Možný problém Doporučená reakce
Oranžová (motor) Drobná závada, např. lambda sonda, emise Při nejbližší příležitosti navštívit servis
Červená (motor, olej) Kritický problém, selhání tlaku oleje Ihned zastavit, nekonzumovat další jízdu
Modrá (teplota) Studený motor / možná chyba čidla Po zahřátí by měla zmizet, jinak řešit

Pokud si nejste jistí, radši se poraďte s někým, kdo má s diagnostikou BMW zkušenosti. Experimentovat se silnějším autem, které má nejspíš chybu v motoru, se vám může nehezky prodražit. Když chytíte problém včas, často stačí jedna návštěva servisu a víte, na čem jste.

Napsat komentář