Motor je srdce vašeho BMW a stačí málo, aby poznání problému mohlo ušetřit tisíce i hodiny stresu. Nejčastější znamení, že je něco špatně, nejsou vůbec nijak složité. Spoustu z nich uvidíte, ucítíte, nebo dokonce uslyšíte dřív, než dojde k větší škodě.
Nervózně blikající kontrolka motoru, vyšší spotřeba oleje, divný kouř z výfuku nebo drobné cukání při jízdě – všechny tyhle věci nejsou u BMW jen drobné „muchy“, ale signály, že si motor říká o kontrolu. Jasně, občas to je jen prkotina, někdy se však schovává drahý průšvih.
Nepodceňujte první varovné známky. Včasná reakce znamená často jen rychlou opravu a klid v duši místo rozbité peněženky. Nejlepší motor je ten, který ani nevnímáte – prostě jede, jak má. Jakmile se ale něco chová jinak, je třeba zpozornět.
Když váš motor v BMW začne zlobit, většinou se ozve hned několika způsoby. Žádná složitá diagnostika není potřeba, stačí dávat pozor na signály, které umí motor vysílat skoro ke každému řidiči. Nejvíc varovných znamení vypozorujete za jízdy nebo při nastartování.
U některých modelů BMW, hlavně z řady E90 nebo F10, jsou známé typické potíže jako rozvody, které se ozvou chrastěním při studeném startu. U tříválcových motorů B38 je zas častější závada čerpadel chladicí kapaliny. Každá generace má něco svého, ale základní příznaky problému s motorem bývají podobné.
Nejčastější signály problémů s motorem BMW:
Příznak | Možná příčina |
---|---|
Kouř z výfuku | Spalování oleje, problémy s těsněním hlavy |
Nepravidelný chod | Zanesené svíčky, vadné vstřikovače |
Vysoká spotřeba oleje | Vadné pístní kroužky, turbo |
Vibrace motoru | Nerovnoměrný chod válců, špatné silentbloky |
Při jakémkoliv z těchto příznaků nenechávejte řešení "na později". Čím dřív se problém vyřeší, tím menší je pravděpodobnost velké škody na motoru a obsahu vaší peněženky.
Zachytíte za jízdy s BMW jiný zvuk než obvykle? Někdy to nemusí být hned katastrofa, ale často jsou zvuky prvním upozorněním na trable s motorem. Tady jsou ty, které by vám měly zvednout obočí:
Každý zvuk je jedinečný a přichází v určitých situacích: volnoběh, akcelerace, zahřátí motoru. Pokud zjistíte, kdy přesně se zvuk ozývá, usnadní to diagnostiku v servisu.
Druh zvuku | Možná příčina | Doporučený postup |
---|---|---|
Klepání | Klikový hřídel, ojnice | Ihned do servisu |
Pískání | Přepálený řemen, kladka | Zkontrolovat a případně vyměnit |
Zvonění | Rozvodový řetěz | Nekompromisní kontrola |
Prskání | Zapalování, vstřikování | Diagnostika motoru |
Pokud některý z těchto zvuků slyšíte, hlavně to nezlehčujte. BMW mají citlivý motor a ignorace podobných signálů může stát opravdu hodně peněz. Lepší zkontrolovat zbytečně než pozdě splakat nad výdělkem.
Zapnutá kontrolka motoru na palubce je znak, který prostě neignorujte. U BMW se nejčastěji rozsvítí žlutá ikonka motoru, někdy označovaná jako "Check Engine". Když se rozsvítí, auto hlásí, že systém zjistil problém. Někdy jde o banalitu, třeba špatně utažené víčko nádrže. Jindy už může jít o vážnější závadu — například poruchu lambda sondy nebo chybu ve motoru.
Kromě kontrolky motoru jsou u BMW běžné i další varovné ikony: například kontrolka tlaku oleje (červená konvička), teploty motoru (teploměr ve vlnkách) nebo žlutý trojúhelník s vykřičníkem, který značí obecný problém v systému.
Typické chyby, které řidiči BMW často vidí při diagnostice:
U novějších modelů BMW jsou obvyklé i specifická chybová hlášení na středovém displeji. Bývají rozepsaná poměrně jasně, často i v češtině. Pokud se objeví hláška s označením „Engine Fault: Reduced Power“, znamená to, že řídicí jednotka výrazně omezila výkon kvůli vážnému problému.
Kontrolka | Možný problém |
---|---|
Motor (Check Engine) | Vadný snímač, problém se zapalováním, špatné palivo |
Olej | Nedostatek nebo špatná kvalita oleje |
Teplota | Přehřátí motoru, špatná funkce chladiče |
Rychlá domácí pomoc? Zkontrolujte hladinu oleje a chladicí kapaliny. Pokud hlášení nemizí, objednejte diagnostiku. U BMW bez profesionálního čtečky totiž většinou nezjistíte přesnou příčinu. Nejhorší, co můžete udělat, je hlášku ignorovat a dál jezdit. Oprava se může zbytečně prodražit.
Největší kámoši každého motoru BMW by měly být klid a ticho. Jakmile začne auto vibrovat víc než obvykle, nebo pociťujete zápach, něco je špatně. Vibrace většinou znamenají problém s vyvážením motoru nebo špatným zapalováním. Třesoucí se motor u BMW často značí vadné zapalovací svíčky, opotřebené vstřikovače nebo špatné silentbloky.
Pokud u cítíte silné vibrace při volnoběhu, rozjezdu nebo při vyšších otáčkách, je dobré si všimnout, kdy přesně to začíná. Třeba v sérii F10 u 520d se často objevuje třes motoru kvůli vytahanému rozvodovému řetězu.
Vibrace motoru znamenají:
Zápach je dalším jasným ukazatelem, že se děje něco neobvyklého. Cítíte zápach spáleného oleje? Může jít o netěsnosti ventilu nebo těsnění pod hlavou. Pokud vás naopak praští do nosu zápach benzinu, pravděpodobně jde o únik paliva někde na potrubí nebo špatnou práci vstřikovače.
Občas se objeví zápach „spáleného plastu“ nebo „spálených brzd“ – hlavně po dlouhé jízdě, na což si dávají pozor hlavně u typů BMW s většími motory. Zanedbání takového signálu často končí drahou opravou katalyzátoru.
Pro přehled si níže můžete zkontrolovat, co konkrétní zápach může znamenat:
Druh zápachu | Možná příčina |
---|---|
Hořký, připomínající spálený olej | Netěsnost těsnění, kapající olej na výfuk |
Benzinový zápach | Únik paliva z potrubí, špatný vstřikovač |
Spálený plast | Prasklé izolace kabelů, přehřátí motoru |
Zápach brzd | Přehřívání brzd při poruše motoru nebo brzdného systému |
Neignorujte tyhle signály. Pokud se vibrace nebo zvláštní pachy objeví, hlavně u starších BMW, nevyplatí se otálet a riskovat horší poruchu. V servisu to často dokážou odhalit rychleji a levněji, než když dojezdíte na úplné selhání.
Motory BMW mají svoje osobitosti, které je fajn znát, hlavně když začnete pozorovat první problémy. Jasně, každá značka má svoje slabiny, ale BMW opravdu vyčnívá v pár věcech.
Častou bolestí řady benzínových motorů BMW (hlavně N43, N46, N52, a N53) jsou váhy vzduchu, klapky sání a problémy s rozvody. Když uslyšíte chrastění motoru po startu nebo ráno za studena, bývá to právě řetěz rozvodů. Kdyby to auto mělo být tiché a najednou je slyšet "cinkání" nebo škubání ve volnoběhu, neotálejte a zastavte u servisu.
Dieselové motory (hlavně M47, N47, B47) zase často trápí rozvody, vysokotlaké čerpadlo nebo vstřiky. Typický příznak – dlouhé startování, houpačka otáček nebo slabý tah, hlavně v nižších otáčkách. U motoru BMW může špatný vstřik klidně zapříčinit to, že motor přestane úplně startovat.
Co je fakt typické pro BMW? Komplexní elektronika motoru, která při každé chybičce zvýší šanci, že vám vyskočí varovná kontrolka. Nepodceňujte pravidelný servis a hlavně používejte správné kapaliny i oleje s homologací pro váš typ motoru.
Když si shrneme nejrizikovější motory podle uživatelských zkušeností, dostaneme tabulku jako tahle:
Typ motoru BMW | Modely | Známý problém |
---|---|---|
N47 diesel | 116d, 118d, 320d… | Rozvody řetězem |
N46 benzín | 318i, 320i… | Spotřeba oleje, rozvody |
N54 benzín | 335i, 535i… | Vstřiky, turba |
Pokud tedy vlastníte BMW z těchto řad, zaměřte se na pravidelné kontroly těchto částí a nevěřte pouhé "to se rozjezdí". Na motoru BMW se šetří až jako poslední, jinak to nadělá víc škody než užitku.
Jakmile máte pocit, že s motorem vašeho BMW něco není v pořádku, nelámejte to přes koleno a neignorujte první náznaky. Každý zvuk, zápach nebo kontrolka může znamenat potíže, které když zatrhnete v začátku, vyjdou o dost levněji.
Pro rychlou orientaci zkuste podle těchto kroků minimalizovat riziko větší katastrofy:
Pro lepší představu, co může signalizovat která kontrolka nebo hlášení, koukněte na přehled:
Kontrolka | Možný problém | Doporučená reakce |
---|---|---|
Oranžová (motor) | Drobná závada, např. lambda sonda, emise | Při nejbližší příležitosti navštívit servis |
Červená (motor, olej) | Kritický problém, selhání tlaku oleje | Ihned zastavit, nekonzumovat další jízdu |
Modrá (teplota) | Studený motor / možná chyba čidla | Po zahřátí by měla zmizet, jinak řešit |
Pokud si nejste jistí, radši se poraďte s někým, kdo má s diagnostikou BMW zkušenosti. Experimentovat se silnějším autem, které má nejspíš chybu v motoru, se vám může nehezky prodražit. Když chytíte problém včas, často stačí jedna návštěva servisu a víte, na čem jste.