Kdo vyrábí BMW? Pravda o značce, která mění auta v ikony

Kdo vyrábí BMW? Pravda o značce, která mění auta v ikony

22

dub

Lidi často myslí, že každé BMW pochází rovnou z Německa, nejlíp z Mnichova. Ale realita je trochu pestřejší. BMW je původem německá značka, ale dnes má výrobní závody rozeseté po celém světě. Pokud zvažuješ koupi nebo tě prostě jen baví auta, může tě překvapit, odkud vlastně tvoje vysněné BMW může být.

Možná sis všiml, že některé modely BMW jsou levnější, jiné mají nápadně jiné detaily nebo dokonce specifická označení na karoserii. Často to má co dělat právě s místem jejich vzniku. Výroba totiž není jen o tom, kde se auto ‚dá dohromady‘, ale také o tom, jaké standardy a procesy daný závod používá.

BMW se proslavilo hlavně díky legendám jako „trojka“ nebo ostrým „M“ modelům, ale tahle značka dělá taky SUV, elektromobily a dokonce i luxusní limuzíny. Samotný proces výroby je dost striktní – Němci si prostě na preciznosti zakládají, ať už točí šrouby v Lipsku nebo v Jižní Karolíně.

Kořeny BMW: Mnichov a první kroky

Začalo to v Mnichově už v roce 1916, kdy značku BMW zakládala parta inženýrů, kteří původně dělali letecké motory. Auta přišla na řadu až později. Firma se nejdřív jmenovala Bayerische Flugzeugwerke a až poté dostala jméno, které dnes zná celý svět – Bayerische Motoren Werke, neboli Bavorské motorové závody.

První logo BMW připomíná vrtuli letadla, což není náhoda – fakt dlouho vyráběli hlavně motory pro letadla. Až po první světové válce jim došlo, že budou muset přesedlat. Němci přestali vyrábět vojenskou techniku a BMW se pustilo do motocyklů – ten první byl R32 v roce 1923.

Auta se poprvé objevila až v roce 1928, kdy BMW převzalo firmu Dixi. První auto s modrobílým znakem, BMW 3/15, vyjelo z továrny v Eisenachu, ale všechno se dál řídilo z Mnichova. Právě v Mnichově stojí hlavní centrála BMW do dnes a tady se pořád míchají zásadní inovace, design i výroba klíčových modelů.

Možná tě překvapí, že původní mnichovský závod je jedním z mála, co stojí přímo ve městě. Drtivá většina ostatních automobilek už dávno utekla za hranice velkých měst kvůli místu, ale BMW pořád maká v srdci Bavorska. Pokud někdy pojedeš kolem Olympiaparku, přivoň si – tady vznikají některé ze slavných motorů i vozy jako BMW 3 nebo M3. Součástí areálu je dokonce i BMW Welt, kde si můžeš nové auto rovnou převzít.

Základní fakta o mnichovském závodu:

  • Byl otevřen v roce 1922.
  • Každý den se tu smontuje kolem 1 000 aut.
  • Je to zároveň vývojové centrum.

Kde se dnes vyrábí BMW

Když se řekne BMW, většina z nás si vybaví Německo, ale tahle značka má dnes továrny napříč několika kontinenty. A fakt, že se jeden model skládá tady a druhý o tisíce kilometrů dál, nemusí být vůbec poznat na první pohled.

Centrem celého dění je pořád mnichovská továrna, kde se vyrábějí klíčové modely, včetně legendární „trojky“. Ale BMW má další velké závody i v:

  • Regensburgu (Německo) – hlavně řada 1, 2 a X1
  • Leipzigu (Německo) – tady vznikají i elektrické modely „i“ (například BMW i3 a i8)
  • Dingolfingu (Německo) – vyšší řady, limuzíny, část SUV a elektromobily
  • Spartanburg (USA) – jedno z největších center na světě; zde se montují SUV: X3, X4, X5, X6, X7
  • Shenyang (Čína) – výroba pro čínský trh (hlavně X1, X3, řada 3)
  • Rosslyn (Jižní Afrika) – zaměření na řadu 3
  • Oxford (UK) – zde se vyrábí MINI, což spadá pod BMW Group

Možná tě překvapí, že americký Spartanburg dokáže ročně vyrobit přes 400 000 aut. Čínská továrna v Shenyangu zase „chrlí“ vozy hlavně kvůli poptávce v Asii. A třeba v Dingolfingu pracuje přes 17 tisíc lidí a vedle aut tu dělají i baterie pro elektromobily.

ZávodStátHlavní modely
MnichovNěmeckoŘada 3
SpartanburgUSASUV X3–X7
ShenyangČínaŘada 3, X1, X3
DingolfingNěmeckoŘada 5, 7, 8, iX

Jestli tě zajímá, odkud opravdu tvoje BMW pochází, podívej se na VIN kód – první písmeno nebo číslo prozradí původ. Například „W“ značí Německo, „5“ USA, „L“ Čínu.

Největší továrny BMW a co v nich vzniká

Když se řekne BMW, není to jen jedna velká fabrika někde za Mnichovem. Tahle značka má totiž hlavní výrobní tahouny rozeseté napříč světem a každá továrna má svoje specifikum.

Ta úplně největší a známá je v Dingolfingu, asi hodinu od Mnichova. Tam vznikají hlavně vyšší modely – třeba řada 5, 7, 8 a taky některé modely řady 6. Najdeš tam i výrobu hybridů nebo variant s pohonem všech kol. V Dingolfingu montují i části pro další závody a dokonce vyrábějí karosářské díly pro ty nejdražší BMW modely.

Hlavní americká továrna je v Spartanburgu v Jižní Karolíně. Pokud tě baví SUV, ty se sem sjíždějí z celého světa. X3, X4, X5, X6 a X7 – to všechno jsou kousky, které vznikají přímo v USA, i když mají na kapotě modrobílé logo. Z téhle fabriky jde skoro všechno na export mimo USA, takže když vidíš na silnici X5, je velká šance, že „Američan“ je i u nás doma.

V Regensburgu zase dělají hlavně kompaktnější auta, tedy řadu 1, 2 (Active Tourer), 3 nebo některé X1. Moderní továrna v Lipsku si vzala pod křídla hlavně elektromobily, hlavně modely i3 a sportovní hybrid i8. Tam navíc využívají hodně automatizace, což znamená, že robotů je tu skoro víc než lidí.

Mrkněte na rychlé srovnání:

Město / ZeměHlavní modelyZajímavost
Dingolfing (Německo)řada 5, 7, 8Největší BMW továrna v Evropě
Spartanburg (USA)X3, X4, X5, X6, X7Exportuje 70 % aut do celého světa
Regensburg (Německo)řada 1, 2, 3, X1Silný důraz na ekologii
Lipsko (Německo)i3, i8Výroba z recyklovaných materiálů

Pokud uvažuješ, odkud tvoje BMW je, sundej růžové brýle. Většina modelů nevzniká jenom u sousedů za hranicemi. Zároveň v tom není žádný háček – standardy kvality platí stejný, ať už se díváš na „německé“ BMW, nebo SUV z USA.

BMW mimo Evropu: USA, Čína a další

BMW mimo Evropu: USA, Čína a další

Spousta lidí by nečekala, že BMW vyrábí tolik aut mimo Evropu. Největší továrna značky není v Německu, ale v USA. V americkém Spartanburgu v Jižní Karolíně sjíždějí z pásů hlavně SUV – X3, X4, X5, X6 a taky obrovské X7. Právě odsud putuje většina těchto modelů do celého světa, včetně Evropy. V roce 2024 tahle továrna vyrobila rekordních 430 000 vozů.

Číňani mají taky vlastní továrny na BMW – a ne jednu. Čínská výroba běží díky společnému podniku BMW Brilliance Automotive. Továrny v Šen-jangu produkují hlavně modely pro tamní trh, třeba X1, řadu 3, X3, nebo čistě elektrické modely, které se v Evropě ani neprodávají. Zajímavé je, že v Číně se dovnitř modelů dávají jiné technologie než v Evropě, protože místní zákazníci mají jiné požadavky – často máš vzadu víc místa na nohy a prošpikované digitální vychytávky.

Další výroba běží v Jižní Africe, konkrétně v Rosslynu. Tadyci vyrábějí především řadu 3 a část produkce jde do Evropy, část do Austrálie a Afriky. Pro BMW to není žádná novinka, v Jižní Africe montují auta už od sedmdesátých let.

Pokud jsi někdy slyšel o modelu BMW řady 5 „Made in India“, tak to není vtip. V Chennai totiž stojí menší montovna, kde kompletují hlavně modely pro tamní trh. Výroba v Brazílii začala kvůli rostoucímu zájmu o SUV – v Araquari skládají X1, X3 i řadu 3, takže pokud uvidíš BMW s tímto původem, není důvod se bát o kvalitu.

Mrkni na jednoduchý přehled, kde se jaké modely vyrábějí mimo Evropu:

  • USA (Spartanburg): X3, X4, X5, X6, X7
  • Čína (Šen-jang): řada 3, X1, X3, elektrické modely pro místní trh
  • Jižní Afrika (Rosslyn): hlavně řada 3
  • Indie (Chennai): řady 3, 5, 6, X1, X3, X5
  • Brazílie (Araquari): X1, X3, řada 3

Když kupuješ BMW, původ auta dneska neznamená horší nebo lepší kvalitu. Značka má pro všechny fabriky stejné přísné normy. Jen se někdy výrobek přizpůsobuje konkrétnímu trhu. Takže výsledkem je pořád auto, kterému můžeš věřit, ať už přijede z Mnichova, nebo z Brazílie.

Rodina BMW: Mini, Rolls-Royce a další značky

Hodně lidí pořád netuší, že BMW nevyrábí jen svoje slavné bavoráky. Pod křídly téhle německé automobilky totiž běží i další známé značky. Tou nejznámější je určitě Mini. Britská klasika, kterou převzalo BMW v roce 2000, vzniká hlavně v anglickém Oxfordu. BMW ale dodává techniku i design, takže nové Mini sice pořád vypadá roztomile britsky, ale pod plechem už je to německá jistota.

Další jméno, které si možná někteří spojí spíš s ultraluxusem než s Němci, je Rolls-Royce. BMW firmu vlastní od roku 2003. Luxusní limuzíny a SUV typu Cullinan nebo Phantom vznikají v britském Goodwoodu. BMW sem ale posílá svoje motory i technologie. Takže i když si někdo koupí Rolls-Royce, má vlastně v podstatě motor od BMW - samozřejmě v jiném balení a s pořádnou dávkou prestiže.

V minulosti měla skupina BMW pod sebou i další firmy, třeba Rover, a spolupracuje na různých projektech taky s jinými automobilkami. Hodně investuje do vývoje elektromobilů a nových technologií - to se projevuje hlavně u značky Mini, která už nabízí několik čistě elektrických modelů.

Značka Rok převzetí BMW Kde se vyrábí
Mini 2000 Oxford, Anglie
Rolls-Royce 2003 Goodwood, Anglie

Když se tedy někde zmíní BMW, rozhodně to neznamená jen auta s modro-bílým znakem. Tahle skupina dnes šéfuje celé rodině značek, které pokrývají široký rozptyl od stylových městských aut až po naprosto luxusní limuzíny. Díky tomu má BMW obrovský vliv v různých částech trhu a může si dovolit hodně investovat do novinek, které pak často najdeš i ve víc autech najednou.

Zajímavosti a tipy k výrobě BMW

Možná tě překvapí, že BMW vyrábí auta i mimo Německo. Největší továrnu má značka už roky v americkém Spartanburgu v Jižní Karolíně. Odtud sjíždí hlavně SUV, třeba X3, X4, X5, X6 a X7. Lidi v USA prostě velká auta milují, tak je BMW vyrábí rovnou tam.

V Číně má továrny společný podnik BMW Brilliance. Odtud putují převážně vozy pro čínský trh. Evropa a Německo se nejvíc podepisují na ikonických modelech jako je řada 3 nebo 5, které se pořád skládají převážně v domovských závodech.

Tip pro fajnšmekry: VIN kód auta ti přesně řekne, kde tvé BMW vzniklo. První písmenko v tomhle dlouhém číselném kódu označuje zemi výroby. Když máš na začátku „W“, narazil jsi na BMW vyrobené v Německu. „5“ znamená Ameriku, „L“ zase Čínu.

  • V Německu je hlavní centrum vývoje – tady vznikají všechny nové motory a technologie, i když finální auto pak třeba vyrobí jinde.
  • BMW je jedním z mála výrobců, co si pořád vyrábí vlastní motory, a to včetně těch nejsilnějších V8 a V12 pro top modely.
  • Každá továrna přizpůsobuje auta místní poptávce, takže americké BMW X5 často nabídne jinou výbavu než stejné auto pro Evropu.

Mimochodem, montáž jedné „pětky“ zabere asi 30 hodin a v montovnách jede 24/7 robotika i ruční práce. BMW dokonce do některých částí auta gravíruje speciální laserové prvky, aby šly později lépe dohledat, třeba při ztrátě nebo krádeži.

Země výroby Modely Zvláštnosti
Německo 3, 5, 7, M3, M5, i3, i8 Centrum technologií, motorsport, výroba motorů
USA X3, X4, X5, X6, X7 Výroba pro americký trh, větší auta
Čína 3 Long, 5 Long, X1 Prodloužené verze pro místní zákazníky

Když si kupuješ BMW, není od věci podívat se na detaily ve výbavě a původu. Některé originální německé verze mají vážně jiné prvky, třeba v infotainmentu nebo v možnostech motorů oproti těm z USA nebo Číny. Když se chceš vyhnout nepříjemným překvapením, doporučuju věnovat pár minut zkoumání VIN kódu nebo si přečíst štítek ve dveřích řidiče.

Napsat komentář