Říznete Renault s manuální převodovkou a začíná vás trápit hluk nebo těžké přepínání? Nejspíš je čas na výměnu oleje v převodovce. Mnoho lidí si myslí, že to je něco, co se dělá jen u automatických převodovek. To je chyba. Manuální převodovka potřebuje olej taky - a ten se nevydrží věčně.
Olej v převodovce není jen pro mazání. Slouží k chlazení ozubených kol, odvádí teplo, brání korozi a udržuje čistotu vnitřních částí. Když se olej stará, ztrácí své vlastnosti. Zahušťuje se, sbírá kovy a nečistoty, a začne se chovat jako písek místo maziva. Výsledek? Převodovka se přepíná tvrdě, šumí, nebo dokonce začne poškozovat ozubená kola.
Renault doporučuje výměnu oleje v manuální převodovce každých 60 000 až 100 000 km. Ale to je jen teoretická hodnota. Pokud jezdíte často v městě, s častými zastávkami, v horách nebo s těžkým nákladem, doporučuji výměnu už po 50 000 km. Některé modely, jako Renault Clio IV nebo Megane III, mají převodovky, které jsou náročnější - a v těch se olej může zhoršit ještě dříve.
Cena se liší podle modelu, místa servisu a typu oleje. V průměru za celou výměnu zaplatíte od 1 800 do 3 500 Kč.
Z toho:
Na autorizovaném servisu Renaultu (např. v Brně nebo Ostravě) zaplatíte spíše na horním konci - kolem 3 000 Kč. U nezávislého servisu se často dostanete pod 2 500 Kč. Ale pozor: nejlevnější nabídka není vždy nejlepší. Pokud použijí špatný olej nebo ho nevloží správné množství, můžete si poškodit převodovku - a ta stojí desítky tisíc.
Pokud necháte olej v převodovce déle než 120 000 km, začnou se objevovat první příznaky:
Když to ignorujete, může dojít k poškození synchronů, ozubených kol nebo dokonce výměny celé převodovky. Výměna převodovky u Renaultu stojí od 25 000 do 50 000 Kč - včetně práce a nového zařízení. Výměna oleje je tedy výdaj, který vám ušetří desítky tisíc.
Nepoužívejte žádný olej z náhodného obchodu. Každá převodovka má své požadavky. Zkontrolujte příručku vozidla - tam je uveden přesný typ.
Zde jsou nejčastější typy pro Renault:
| Model Renault | Doporučený olej | Množství | Norma |
|---|---|---|---|
| Clio III / IV | Renault Transfluid MT 75W-80 | 2,0 l | API GL-4 |
| Megane II / III | Shell Spirax S4 G 75W-90 | 2,2 l | API GL-4 |
| Kangoo | Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 | 2,1 l | API GL-4 |
| Twingo II | Renault Transfluid MT 75W-80 | 1,8 l | API GL-4 |
| Scénic III | Shell Spirax S4 G 75W-90 | 2,3 l | API GL-4 |
Nezapomeňte: nikdy nepoužívejte olej s normou GL-5. Ten je příliš agresivní pro synchrony v manuálních převodovkách a může je rychle poškodit. GL-4 je bezpečná volba pro většinu Renaultů.
Je-li převodovka otevřená, je to ideální příležitost k dalšímu prohlídku:
Pokud je převodovka stará a má více než 150 000 km, doporučuji nechat si při výměně oleje i zkontrolovat spojku. V některých modelech, jako Renault Clio s 1,5 dCi, se spojka a převodovka příliš často poškozují současně.
Je to možné - ale ne každý to zvládne. Potřebujete:
Postup je jednoduchý:
Chyba, kterou dělá většina lidí: nalijí příliš mnoho oleje. Převodovka má přesný objem - přelití může způsobit přehřátí nebo unikání. Vždy měřte podle příručky.
Nečekáte na servis? Pokud:
Pokud jste v Brně, doporučuji jít na servis, který má zkušenosti s Renaulty - ne na obecný servis. Víte, že Renault má vlastní specifikace pro převodovky - a ne každý mechanik je s nimi obeznámen.
Ano. Mnoho lidí si myslí, že „pokud to jede, tak není potřeba“. To je nebezpečná iluze. Převodovka je jedna z nejdůležitějších částí auta. Její výměna stojí desítky tisíc. Výměna oleje stojí 2 000 Kč. To není výdaj - to je investice.
Nejlepší čas na výměnu je před zimou. Chladný olej je hustší - a pokud je starý, převodovka bude ještě těžší. Pokud jste zatím nevyměnili olej, nečekáte na zimní mrazíky. Udělejte to teď. Ušetříte si nejen peníze, ale i stres.
Renault doporučuje výměnu každých 60 000-100 000 km. Pokud jezdíte často v městě, s těžkým zatížením nebo v horách, doporučuji výměnu každých 50 000 km. Starší modely jako Clio III nebo Megane II jsou náročnější - u nich je lepší výměna už po 40 000 km.
Ne. Motorový olej má jiné vlastnosti - není navržený pro tlaky a teploty v převodovce. Použití motorového oleje může způsobit poškození synchronů a ozubených kol. Vždy používejte speciální převodovkový olej s normou API GL-4.
Olej GL-5 obsahuje agresivní přísady pro těžké náklady, které poškozují měkké kovy ve synchronech manuálních převodovek. Renault používá synchrony z měkčích slitin - GL-5 je pro ně příliš tvrdý. GL-4 je jemnější a bezpečný pro tyto převodovky.
Ano, některé servisy používají odčerpávací pumpy, které vysávají olej přes napouštěcí otvor. To je rychlejší a čistší, ale ne všechny převodovky to umožňují. U některých modelů Renaultu, jako Twingo nebo Clio, je nutné otevřít převodovku, aby se odstranil celý starý olej. Při odčerpávání se často zbytky oleje neodstraní úplně.
Pokud šum přetrvává, může to znamenat poškození ozubených kol, ložisek nebo synchronů. Výměna oleje to nevyřeší - potřebujete prohlídku převodovky. Nečekáte, až se situace zhorší. Zkontrolujte, zda byl použit správný olej a správné množství. Pokud ano, je čas na odborný servis.