Kolik stojí výměna oleje v manuální převodovce u Renaultu?

Kolik stojí výměna oleje v manuální převodovce u Renaultu?

9

pro

Odhad nákladů na výměnu oleje v převodovce Renault

Výsledek výpočtu

Výpočet nákladů na výměnu oleje v převodovce
Vybraný model: --
Doporučený olej: --
Množství oleje: --
Cena oleje: -- Kč
Práce: -- Kč
Nové těsnění: 200 Kč
Celkově: -- Kč

Říznete Renault s manuální převodovkou a začíná vás trápit hluk nebo těžké přepínání? Nejspíš je čas na výměnu oleje v převodovce. Mnoho lidí si myslí, že to je něco, co se dělá jen u automatických převodovek. To je chyba. Manuální převodovka potřebuje olej taky - a ten se nevydrží věčně.

Proč vůbec měnit olej v manuální převodovce?

Olej v převodovce není jen pro mazání. Slouží k chlazení ozubených kol, odvádí teplo, brání korozi a udržuje čistotu vnitřních částí. Když se olej stará, ztrácí své vlastnosti. Zahušťuje se, sbírá kovy a nečistoty, a začne se chovat jako písek místo maziva. Výsledek? Převodovka se přepíná tvrdě, šumí, nebo dokonce začne poškozovat ozubená kola.

Renault doporučuje výměnu oleje v manuální převodovce každých 60 000 až 100 000 km. Ale to je jen teoretická hodnota. Pokud jezdíte často v městě, s častými zastávkami, v horách nebo s těžkým nákladem, doporučuji výměnu už po 50 000 km. Některé modely, jako Renault Clio IV nebo Megane III, mají převodovky, které jsou náročnější - a v těch se olej může zhoršit ještě dříve.

Kolik stojí výměna oleje v manuální převodovce u Renaultu?

Cena se liší podle modelu, místa servisu a typu oleje. V průměru za celou výměnu zaplatíte od 1 800 do 3 500 Kč.

Z toho:

  • Olej - 800 až 1 800 Kč. Používá se speciální převodovkový olej, ne motorový. Renault doporučuje například Renault Transfluid MT 75W-80 speciální převodovkový olej s vysokou stabilitou pro manuální převodovky, vyhovující normě API GL-4 nebo Shell Spirax S4 G 75W-90 vysokokvalitní olej vhodný pro většinu manuálních převodovek Renault. Některé modely vyžadují i speciální oleje s nízkou viskozitou, jako Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 synthetický olej vhodný pro citlivé převodovky s synchrony.
  • Práce - 1 000 až 1 700 Kč. Výměna trvá 1-2 hodiny. Některé servisy počítají výměnu jako jednoduchý servis, jiné jako složitější úkon - proto se ceny liší.
  • Odstranění starého oleje - obvykle zahrnuto v ceně práce, ale některé servisy mohou přidat 200-400 Kč za zvláštní odsávání.

Na autorizovaném servisu Renaultu (např. v Brně nebo Ostravě) zaplatíte spíše na horním konci - kolem 3 000 Kč. U nezávislého servisu se často dostanete pod 2 500 Kč. Ale pozor: nejlevnější nabídka není vždy nejlepší. Pokud použijí špatný olej nebo ho nevloží správné množství, můžete si poškodit převodovku - a ta stojí desítky tisíc.

Co se stane, když olej nevyměníte?

Pokud necháte olej v převodovce déle než 120 000 km, začnou se objevovat první příznaky:

  • Přepínání převodů je těžké, zvláště při chladném motoru
  • Převodovka šumí nebo hučí - zvláště při jízdě v nízkých otáčkách
  • Objeví se zvuky jako by něco škrábal při přepínání
  • Auto se náhle „zasekne“ při přepínání

Když to ignorujete, může dojít k poškození synchronů, ozubených kol nebo dokonce výměny celé převodovky. Výměna převodovky u Renaultu stojí od 25 000 do 50 000 Kč - včetně práce a nového zařízení. Výměna oleje je tedy výdaj, který vám ušetří desítky tisíc.

Cross-section diagram of manual transmission showing clean vs contaminated oil flow.

Který olej vybrat pro Renault s manuální převodovkou?

Nepoužívejte žádný olej z náhodného obchodu. Každá převodovka má své požadavky. Zkontrolujte příručku vozidla - tam je uveden přesný typ.

Zde jsou nejčastější typy pro Renault:

Nejčastější typy oleje pro manuální převodovky Renault
Model Renault Doporučený olej Množství Norma
Clio III / IV Renault Transfluid MT 75W-80 2,0 l API GL-4
Megane II / III Shell Spirax S4 G 75W-90 2,2 l API GL-4
Kangoo Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 2,1 l API GL-4
Twingo II Renault Transfluid MT 75W-80 1,8 l API GL-4
Scénic III Shell Spirax S4 G 75W-90 2,3 l API GL-4

Nezapomeňte: nikdy nepoužívejte olej s normou GL-5. Ten je příliš agresivní pro synchrony v manuálních převodovkách a může je rychle poškodit. GL-4 je bezpečná volba pro většinu Renaultů.

Co ještě zkontrolovat při výměně oleje?

Je-li převodovka otevřená, je to ideální příležitost k dalšímu prohlídku:

  • Zkontrolujte, zda neuniká olej - hlavně kolem těsnění hřídele nebo výlevného šroubu
  • Zkontrolujte stav převodovkových hřídelí - nejsou-li poškozené nebo výrazně opotřebované
  • Při otevírání se může objevit kovový prach - to je normální, ale velké množství znamená vnitřní poškození
  • Zkontrolujte, zda je všechno šrouby a těsnění na svém místě - některé servisy při výměně zapomenou nové těsnění

Pokud je převodovka stará a má více než 150 000 km, doporučuji nechat si při výměně oleje i zkontrolovat spojku. V některých modelech, jako Renault Clio s 1,5 dCi, se spojka a převodovka příliš často poškozují současně.

Renault Megane in garage at dusk, technician replacing transmission oil before winter.

Co když chci výměnu udělat sám?

Je to možné - ale ne každý to zvládne. Potřebujete:

  • Nový olej (správný typ a množství)
  • Nové těsnění výlevného šroubu
  • Odčerpávací pumpu nebo hadici (nebo nádobu a šroubovák)
  • Žebřík nebo zvedák - převodovka je nízko
  • Chytrou hlavu - nezapomeňte na výlevný šroub a napouštěcí šroub

Postup je jednoduchý:

  1. Vytáhněte napouštěcí šroub (nahoře na převodovce)
  2. Odšroubujte výlevný šroub (dole) a nechte olej odtéct - může to trvat 15-20 minut
  3. Vyměňte těsnění výlevného šroubu
  4. Zasroubujte výlevný šroub
  5. Nalijte nový olej přes napouštěcí otvor - použijte hadici a pomalu
  6. Nechejte olej odtékat, až začne kapat z otvoru - pak šroub zasroubujte

Chyba, kterou dělá většina lidí: nalijí příliš mnoho oleje. Převodovka má přesný objem - přelití může způsobit přehřátí nebo unikání. Vždy měřte podle příručky.

Když se převodovka začne chovat divně - co dělat?

Nečekáte na servis? Pokud:

  • Přepínání je těžké - nezatlačujte. Můžete poškodit synchrony
  • Šumí - nejedete s tím dál. Může to být jen špatný olej, nebo už poškozené ozubené kolo
  • Auto se „zaseká“ - zastavte a zavolejte pomoc. Pokračování může způsobit úplný selhání

Pokud jste v Brně, doporučuji jít na servis, který má zkušenosti s Renaulty - ne na obecný servis. Víte, že Renault má vlastní specifikace pro převodovky - a ne každý mechanik je s nimi obeznámen.

Je výměna oleje v manuální převodovce opravdu nutná?

Ano. Mnoho lidí si myslí, že „pokud to jede, tak není potřeba“. To je nebezpečná iluze. Převodovka je jedna z nejdůležitějších částí auta. Její výměna stojí desítky tisíc. Výměna oleje stojí 2 000 Kč. To není výdaj - to je investice.

Nejlepší čas na výměnu je před zimou. Chladný olej je hustší - a pokud je starý, převodovka bude ještě těžší. Pokud jste zatím nevyměnili olej, nečekáte na zimní mrazíky. Udělejte to teď. Ušetříte si nejen peníze, ale i stres.

Jak často bych měl měnit olej v manuální převodovce Renaultu?

Renault doporučuje výměnu každých 60 000-100 000 km. Pokud jezdíte často v městě, s těžkým zatížením nebo v horách, doporučuji výměnu každých 50 000 km. Starší modely jako Clio III nebo Megane II jsou náročnější - u nich je lepší výměna už po 40 000 km.

Můžu použít běžný motorový olej pro převodovku?

Ne. Motorový olej má jiné vlastnosti - není navržený pro tlaky a teploty v převodovce. Použití motorového oleje může způsobit poškození synchronů a ozubených kol. Vždy používejte speciální převodovkový olej s normou API GL-4.

Proč je důležité použít olej GL-4 a ne GL-5?

Olej GL-5 obsahuje agresivní přísady pro těžké náklady, které poškozují měkké kovy ve synchronech manuálních převodovek. Renault používá synchrony z měkčích slitin - GL-5 je pro ně příliš tvrdý. GL-4 je jemnější a bezpečný pro tyto převodovky.

Je možné vyměnit olej v převodovce bez otevírání?

Ano, některé servisy používají odčerpávací pumpy, které vysávají olej přes napouštěcí otvor. To je rychlejší a čistší, ale ne všechny převodovky to umožňují. U některých modelů Renaultu, jako Twingo nebo Clio, je nutné otevřít převodovku, aby se odstranil celý starý olej. Při odčerpávání se často zbytky oleje neodstraní úplně.

Co dělat, když po výměně oleje převodovka stále šumí?

Pokud šum přetrvává, může to znamenat poškození ozubených kol, ložisek nebo synchronů. Výměna oleje to nevyřeší - potřebujete prohlídku převodovky. Nečekáte, až se situace zhorší. Zkontrolujte, zda byl použit správný olej a správné množství. Pokud ano, je čas na odborný servis.

Napsat komentář