Lamborghini nebo Ferrari: Co je lepší volba a proč?

Lamborghini nebo Ferrari: Co je lepší volba a proč?

27

dub

Spousta lidí má jasno – kdyby si mohli vybrat, chtěli by Lamborghini nebo Ferrari. Jenže když to začnete brát opravdu vážně, není to tak jednoduché. Tyhle dvě italské legendy nejsou jen auta na plakát, mají úplně rozdílný přístup k rychlosti, stylu i každodennímu ježdění.

Nejde jen o to, která značka má víc koní pod kapotou. Ferrari je o emocích, závodech a tradici. Lamborghini sází na šílený design, hlasitý motor a pořádné adrenalinové zážitky. Ať řešíte prestiž, zvuk motoru nebo jak často auto servisujete, vždycky narazíte na pár zajímavých detailů, které vám to rozhodování dost ztíží.

Jasně, obě značky jsou drahé, obě nabízejí auta, co vám otočí krk na ulici, ale každá láká trochu jiný typ fanouška. Vybrat si správně znamená znát nejen technická čísla, ale i to, co od supersportu vlastně čekáte.

Původ a pověst značek

Když řeknete Lamborghini a Ferrari, mluvíte o dvou úplně rozdílných příbězích. Ferrari kdysi zakládal Enzo Ferrari hlavně proto, aby měl peníze na svojí vášeň – závody. Právě proto je ta značka už od začátku spojená s motorsportem a slávou na závodních tratích. Ferrari vyhrálo první Velkou cenu Formule 1 už v roce 1951 a dodnes je symbolem vítězství a italského stylu.

Lamborghini naopak vzniklo tak trochu z trucu. Traktorový magnát Ferruccio Lamborghini si koupil Ferrari, nebyl spokojený se servisem a rozhodl se, že postaví lepší sportovní auto. Jeho první model, 350 GT, přišel v roce 1964. Od té doby se Lamborghini profiluje jako výraznější, hlasitější a někdy až provokující alternativa k Ferrari. Mnohem víc se chlubí šokujícím designem i zvukem motoru. Spíš než na závody cílí na silniční zážitky a wow efekt.

Obě značky mají dnes úplně jiný přístup i image. Ferrari staví na historii, závodních úspěších a přesnosti. Lamborghini se naopak nebojí porušovat pravidla, šlapat na plyn a budit pozornost, kdekoliv se objeví. Zatímco Ferrari vidíte u okruhu v Monacu, Lamborghini zahlédnete na Instagramu nebo v garážích celebrit.

ZnačkaRok založeníZakladatelProfil
Ferrari1947Enzo FerrariZávodní historie, elegance
Lamborghini1963Ferruccio LamborghiniExtravagance, výkon, rebelství

Fanoušci obou značek často vedou hádky, která z nich je „ta pravá“. Pravda je, že Ferrari je víc o závodění a preciznosti. Lamborghini pak boduje, když jde o šokující vzhled a nezapomenutelný zážitek.

Design a emoce

Když někdo řekne Lamborghini, většině lidí naskočí ostré hrany, šílené tvary a pořádně křiklavé barvy. Každý model od Aventadoru po Huracán je navržený tak, aby někoho buď naprosto uchvátil, nebo úplně odradil. Lamborghini prostě budí pozornost všude, kde se objeví. Aerodynamika, široké nárazníky, obří vstupy na vzduch – tady jde přesně o to vypadat dravě a nekompromisně.

Ferrari jede na úplně jiný vlně. Tradice, závodní dědictví a elegantní design. Poznávacím znamením jsou uhlazené linie, často červená karoserie a decentnější výstupní otvory vzduchu. I když je Ferrari luxusní a drahé, většinou působí víc usedle a stylově, ne tak divoce jako Lamborghini. Pro spoustu majitelů Ferrari je to i srdeční záležitost a prestiž, kterou podtrhuje třeba i malý znak vzpínajícího se koně.

Co se emocí týká, každý z těchto supersportů budí trochu jiný pocit. Lamborghini dává hned najevo, že je to stroj na show a adrenalin. Ferrari je víc o eleganci a dlouhodobém kouzlu.

  • Lamborghini – na silnici budete v centru pozornosti. Ideální pro ty, co se chtějí ukázat.
  • Ferrari – víc tradiční krása a styl. Skvělý kompromis pro někoho, kdo chce spojit sportovní jízdu se špetkou elegance.

Fun fact: Podle průzkumu britské společnosti AutoTrader z roku 2023 by si pro onen „wow efekt“ koupilo Lamborghini přes 55 % dotázaných, zatímco Ferrari volí hlavně ti, kdo fandí závodnímu DNA.

Když to vezmete kolem a kolem, design a emoce u těchto značek nejsou otázka vkusu, ale spíš toho, co vlastně chcete. Toužíte po přitažlivosti a extravaganci? Lamborghini. Chcete styl, eleganci a trochu tradice? Ferrari.

Jízdní vlastnosti

Když se řekne Lamborghini, většina lidí si představí brutální zrychlení, rvoucí zvuk motoru a nespoutané chování. A není to úplně mimo. Auta jako Aventador nebo Huracán jsou navržená hlavně pro zážitky – podvozek je tvrdší, řízení ostré a zrychlení vás opravdu zatlačí do sedačky. Lamborghini sází na pohon všech kol, což dává pocit jistoty, ale zároveň je v zatáčkách trošku těžkopádnější než Ferrari.

Ferrari má trochu jiný styl. Jeho auta – třeba ikonické Ferrari 488 GTB nebo nový 296 GTB – jsou naladěná více pro zážitky na okruhu. Zadní pohon je samozřejmost (u některých verzí i hybridní), podvozek je pečlivě vyladěný, takže se auto chová klidně při rychlé jízdě i v ostrých zatáčkách. Ferrari umí být divoké, ale nikdy se tolik ‘nepráší’ na silnici jako Lamborghini – spíš sází na přesnost a eleganci v řízení.

Pro srovnání:

Model0–100 km/hTyp pohonu
Lamborghini Huracán EVO2,9 s4x4
Ferrari 296 GTB2,9 sZadní (hybrid)

Obě značky dělají opravdu rychlé stroje, ale pocit za volantem je jiný. Lamborghini vám naservíruje power a show, Ferrari spíš přesnost a sportovní cit. Zajímavé je, že Ferrari se na okruhu většinou chová předvídatelněji a může snáz odpustit drobnou chybu. Lamborghini je naopak víc o pořádném zážitku, který někdy připomíná jízdu na hraně. Pokud chcete jezdit často i po okreskách, mrkněte na reálné zkušenosti majitelů – třeba zjistíte, že Ferrari zvládne i rozbitější asfalt snáz.

Praktičnost a údržba

Praktičnost a údržba

Úplně na rovinu – jak Lamborghini, tak Ferrari nemají ve slovníku slovo "praktičnost". Tyhle supersporty jsou stvořené hlavně pro zážitky, ne pro každodenní starosti. Ale i tak je dobré vědět, co v běžném provozu můžete čekat.

Co třeba zavazadlový prostor? Jestli potřebujete někam běžně dávat nákup, sportovní tašku nebo aspoň batoh, moc místa nečekejte. Lamborghini Huracán má zhruba 100 litrů "kufru" vepředu, Ferrari F8 Tributo o něco méně – kolem 90 litrů. To znamená, že běžné BMW M3 zvládne víc nákladu, než obě italské legendy dohromady.

Provoz v běžném městě taky není zrovna sranda. Obě auta mají tvrdé podvozky, které poznáte na českých silnicích skoro okamžitě. Manévrování v úzkých ulicích nebo na parkovišti je hodně nepohodlné, hlavně kvůli šířce a špatnému výhledu vzad. Semi-automatické převodovky bývají v kolonách cukavé, ale moderní auta už jsou na tom lépe, hlavně u modelů Ferrari z posledních let.

ModelObjem kufru (l)Servisní intervaly (km)Průměrné náklady na servis (Kč/rok)
Lamborghini Huracán10015 000180 000
Ferrari F8 Tributo9012 500220 000
BMW M348025 00045 000

Údržba je kapitola sama pro sebe. Odborný servis vždycky znamená vysoké náklady – běžná inspekce u Ferrari nebo Lamborghini vyjde minimálně na 150 000 Kč ročně. Drobné opravy a pravidelné výměny (například keramické brzdy, speciální oleje, pneumatiky) jsou klidně i trojnásobně dražší než u běžného BMW nebo jiné prémiovky.

Tip: Výrobci často nabízejí předplacené servisní programy (Ferrari 7 Years Genuine Maintenance, Lamborghini Selezione), které se vyplatí, pokud plánujete auto vlastnit delší dobu a nechcete být překvapení jedním tučným účtem.

Jestli chcete supersport využívat „normálně“ – na nákupy, do práce nebo na rodinné výlety – šáhněte radši po sportovně laděném modelu od BMW. Lamborghini nebo Ferrari jsou srdcovky a pro běžné použití přináší víc starostí než radostí.

Cena a dostupnost

Když se řekne Lamborghini nebo Ferrari, většina lidí ví, že nejde o levnou záležitost. Ale kolik vlastně stojí a jak snadné je si takovou káru skutečně pořídit?

Začneme u čísel. Nejlevnější nové Ferrari, třeba Portofino M, pořídíte zhruba za 5,5 milionu korun. U Lamborghini je základ Huracán, tomu cenovka začíná na 6 milionech. Samozřejmě, pokud pustíte uzdu fantazii při konfiguraci, výsledná suma klidně přeskočí i dvojnásobek.

ModelZákladní cena (Kč)
Ferrari Romacca 6 000 000
Ferrari SF90 Stradalecca 12 000 000
Lamborghini Huracán EVOcca 6 300 000
Lamborghini Aventadorcca 10 000 000

Pořídit supersport z druhé ruky zní jako cesta, jak ušetřit, ale i tady je potřeba být opatrný. Starší modely mohou stát "jen" kolem 3 milionů, ale servis a údržba nejsou pro slabé povahy. Jen výměna brzd na Aventadoru může stát víc než nový BMW 3, a to nevymýšlím.

Dostupnost nových vozů je kapitola sama pro sebe. Čekací lhůty na nové Ferrari nebo Lamborghini běžně přesahují rok a půl. Pokud chcete nějaký speciální model nebo limitku, připravte se na to, že potřebujete mít u značky už "historii" a dobré vztahy s dealerem. Bez toho vám prostě neprodají cokoliv, co se dostane na obálky časopisů.

  • Při nákupu ojetého auta vždy ověřujte servisní historii a původ – podvodníci nespí.
  • Neřešte jen cenu auta, ale taky provoz – povinné ručení, servisní prohlídka, pojistka, pneu, vše je násobně dražší než u běžného auta.
  • Psát si s dealerem přímo v Itálii se někdy vyplatí, můžou vám poradit s aktuální dostupností a třeba najít výhodnější nabídku.

Když to shrnu – pořídit Lamborghini nebo Ferrari není jen o penězích na účtu. Musíte mít trpělivost, počítat s vyššími náklady na všechno kolem a být připravení na složitější cestu, než když si jdete koupit nové BMW do showroomu.

Kdo si co vybere a proč

Jestli jde o Lamborghini nebo Ferrari, ve finále záleží hlavně na osobním stylu a tom, co od supersportu čekáte. Každá značka mluví trochu k jiné skupině lidí.

Lidé, co chtějí být středem pozornosti, kolem sebe dělat rychle rozruch a mají rádi výstřední design s ostrými hranami a pořádný rámus z výfuku, sahají většinou po Lamborghini. Dává jim to pocit, že patří mezi ty, co se nebojí ukázat. Vlastnit třeba Aventador nebo Huracán je skoro jako jezdit v UFO – někdy to není úplně praktické, ale o to tady nejde. Zajímavé je, že až 70% majitelů Lamborghini dává přednost jasným barvám, zatímco u Ferrari je to skoro přesně opačně.

Fanoušci Ferrari obvykle hledají víc než jen vzhled. Chtějí tradici, závodní historii a auta, která se skvěle ovládají i v těžkých podmínkách. Ferrari je volba pro ty, co ocení techniku, přesnost a kulturu značky. Hodně lidí, co se opravdu vyznají v autech, říká, že Ferrari je „šperk na kolech“. Volí je ti, kteří chtějí spojit image, výkon a určitou noblesu. Statistika z roku 2023 ukazuje, že přes polovinu Ferrari zákazníků tvořili podnikatelé ve věku 40–60 let. A jasně, většina jich zůstává věrná striktní červené barvě.

Jestli chcete auto „do sbírky“ a máte v garáži i nějaké staré BMW M3, Ferrari vám nabídne větší šanci, že hodnota časem ještě poroste. Lamborghini je zase skvělá volba, pokud se nebojíte upoutat pozornost každou jízdou a víc vás láká show než tiché parkování v podzemních garážích s klasikami.

Zde je malý přehled:

Pro koho je FerrariPro koho je Lamborghini
Miluji tradici
Chci špičkovou techniku
Líbí se mi závodní původ
Mám rád klasické barvy
Mám rád extravaganci
Chci být vidět a slyšet
Oceňuji neobvyklý design
Barevné kombinace nejsou problém

Rozhodnout se tak není jen o logice, ale taky o tom, jak se chcete cítit, když otočíte klíčkem a cvakne první rychlost. Přesně to většina lidí u těchto značek opravdu řeší.

Napsat komentář