Stát před hromadou inzerátů, každý auto vypadá na fotkách skvěle a v popisu skoro jako nové. Realita je ale často trochu jiná. Kupovat auto je pro spoustu lidí pořádná nervárna. Důvěra ve sliby prodejců dostává zabrat, a člověku hlavou běží otázky: Nemá auto skrytou vadu? Neotáčel někdo tachometr? Nepřijdu o peníze? Nestačí jeden omyl a člověk si přiveze domů nejen auto, ale i účet za drahé opravy, co nečekal. Poslední výzkumy ze Škodovky říkají, že až třetina lidí v Česku naletěla při nákupu ojetiny – jasně, šikovný prodejce umí hrát s emocemi lépe než kdejaký hollywoodský herec. Pojďme tedy probrat nejčastější pasti, hloupé chyby i to, jak chytře na nákup auta vyzrát.
Ozveš se na inzerát, všechno zní báječně. Ale jak poznat, že něco smrdí už na papíře? Hodně napoví samotný text. Když někdo moc tlačí na rychlou domluvu, tvrdí, že jede za prací do Anglie – a hlavně nikdy nevolat, jen psát na WhatsApp – zbystři. Časté jsou i okopírované fotky z cizích webů (jde to ověřit třeba přes Google Images). Podvodníci dnes používají AI, která jim text upraví do perfektní češtiny, ale pořád neřeknou skoro nic konkrétního o autě – zato řeší samé „možnosti úvěru“ nebo „koupi bez rizika“. Pokud je auto výrazně levnější než obdobné nabídky, je to první varovný signál.
Stojí za to se mrknout na VIN auta – většinou ho najdeš přímo v inzerátu nebo si ho bez problémů vyžádáš. Zadat ho můžeš do veřejných databází (např. Cebia nebo carVertical), které vyplivnou, jestli auto nebylo kradené, bourané, nebo není předmětem exekuce. Společnost carVertical tvrdí, že až u 24 % ojetin v Česku najde stočený tachometr. A úplně jednoduchý trik: Dojeď se na auto podívat poprvé narychlo a klidně během běžné denní špičky – uvidíš, jestli někdo nevrčí, že spěchá a potřebuje vše odbavit za 10 minut. Seriózní prodejce má čas a nabízí možnost testovací jízdy. Přiveď s sebou klidně kamaráda nebo mechanika, je to nejlepší ochrana před nátlakem.
Když už stojíte u auta, na první pohled může všechno hrát do noty – krásný lak, čistý interiér, okna bez škrábanců... Jenže zdání často klame. Nákup auta není jako nákup lednice, kde stačí jen zapnout zásuvku. Kromě očividného omytí je potřeba mrknout po neobvyklých mezerách mezi díly karoserie. Ty často ukazují na to, že auto šlo někdy do dílny (a ne vždy kvůli kosmetice). Mrkni pod kobereček v kufru, třeba narazíš na stopy po lepení, nových svarech, nebo dokonce rezavé fleky. To je jasné znamení, že vůz něco zažil. Všímej si, jak jde zavírat dveře – ty se dají špatně seřídit po bouračce.
Když tě něco zarazí na stavu kol, podívej se na vzorek – jestli jsou pneumatiky sjeté nerovnoměrně, mohlo být auto špatně nastaveno po nehodě. U oken se podívej, jestli jsou všechna označena stejným rokem výroby. Nesedí-li, někde byly měněny a je dobré zjistit, proč. Interiér spoustu věcí prozradí: škrábance, ošoupaná řadicí páka, zvláštní zápach... Sladké vůně často maskují problémy s klimatizací nebo vlhkostí. A nezapomeň na zkušební jízdu – při ní vnímej, jak motor startuje, jestli brzdy neklepou nebo volant nevibruje při vyšších rychlostech. Příliš tuhý volant může znamenat problém s posilovačem řízení, silné vibrace zase hážou stín na geometrii nebo nevyvážená kola.
U aut koluje spousta vtipných historek: „A další majitel byl důchodce, který jezdil jen do kostela…“ Servisní knížka by měla být samozřejmost, ale dneska není nic snazšího, než ji nechat „zkrášlit“ v copycentru. Ověř, zda zápisy opravdu dávají smysl – značka auta, podpisy, razítka servisu, a klidně zkus vždy jeden z těch servisů rychle kontaktovat – zjistíš, jestli tam někdo takové auto opravdu měl. Nezapomeň zkontrolovat, jestli sedí číslo VIN ve velkém technickém průkazu s číslem na karoserii, a všechny zápisy v dokladech souhlasí s realitou na autě.
Prověřená historie je to, co dává klid do spaní – nespokoj se s větičkou „auto pravidelně servisováno“, chtěj vidět faktury za servis, zápisy o opravách, záznamy o výměně oleje nebo rozvodů. Odborníci z AAA Auto uvádějí, že při hromadné kontrole až 45 % aut mělo nesrovnalosti v záznamech, od stočených kilometrů až po chybějící velké opravy. Jestli někdo není ochoten doložit historii, je tu velké podezření, že něco tají. Před podpisem smlouvy zkontroluj každou stránku, včetně všech příloh – ať už je to protokol o poslední STK, povinné ručení nebo potvrzení o nezástavě vozu. Nedůvěřuj rukou psaným poznámkám bokem nebo slibu „Ještě ti to pošlu mailem“, pak už se často nikdo neozve.
V Česku nás jen za první polovinu minulého roku napálily podvody s auty o téměř miliardu korun. Co kupující nejčastěji podceňují? Typická chyba – vezmou sebou známého, co „se trochu vyzná“, místo zkušeného mechanika. Druhá past: doufání, že i bez kontroly diagnostiky bude vše v pořádku. Realita? Moderní auta už mají přes 50 řídicích jednotek a šikovný podvodník některé poruchy jednoduše smaže před obhlídkou. Obyčejné OBD čtečky dnes stojí pár stovek a umí zachytit každou závadu, která je schovaná pod panel. Populární trik je i zatajování exekuce na autě – rychlá kontrola v centrálním registru vozidel šetří spoustu trápení.
Nadšení z první jízdy často přehluší i to, že nováček nevezme auto na zvedák nebo si neprojde i místa, kam světlo moc nepadne. Přitom koroze na podvozku nebo špatně opravený rám se pozná až po bližším pohledu. Některá auta mají dokonce dvojité podlahy, kde jsou schované hrboly po bouračkách – těch si běžným okem bez heveru skoro nikdo nevšimne. Nezapomeň kouknout i na drobnosti: funkčnost všech světel, stěračů, kontrolu náhradního klíče, stav rezervy. Specialita? Klíč, který otevře dveře, ale nestartuje – bývá to důsledek výměny zámku po krádeži nebo bouračce.
Zkušeným očím neunikne, když jsou šrouby na blatnících, kapotě nebo dveřích podezřele ošoupané. Když dojde na podpis smlouvy, nikdy neplať celou částku dopředu a trvej na dvou originálních kopiích. Vždy se zaměř na poznámku, zda auto není v leasingu, není zatížené dluhem nebo v exekuci. Ve smlouvě by mělo být přesně popsáno, jaké vady kupující zná a s čím souhlasí. Tím, že si člověk všechno pečlivě projde, se šance na špatnou koupi snižuje na minimum. Přinést si domů kadeta na čtyřech kolech i s pocitem, že jsi to zvládl bez zbytečných nervů i ztráty peněz? Tak to už stojí za to!