Probděli jste někdy noc jen kvůli kontrole na STK nebo svolávací akci? Nejste v tom sami. Každý, kdo má doma auto – ať už nový elektromobil nebo starší benzíňák, se dřív nebo později potká se servisem. Někdy odkládáme návštěvu servisu tak dlouho, dokud to není nezbytné. Jenže víte, co všechno servis auta vlastně obnáší? A proč se vyplatí nepodceňovat ani banální úkony? Kdy stojí za to připlatit a kdy si zvládnete poradit s některými věcmi sami?
Během života vašeho auta není servis jen otázkou zákona nebo strachu z pokuty. Jednoduše řečeno, pokud na autě pečlivě šetříte a ignorujete varovné kontrolky, jednou to přijde. Typická chyba: „Vždyť to ještě startuje” nebo: „Na tom brzdovém světle až tak nesejde.” Právě tahle strategie může znamenat podstatně vyšší náklady později. Pravidelný servis není strašák ale levnější cesta. Když mechanik objeví problém včas, často se dá odstranit za zlomek nákladů, které by nastaly za půl roku.
Možná vás překvapí, že podle statistik servisních sítí se v průměru polovina poruch na autech mohla předejít právě včasnou údržbou. Fakt, který každý majitel auta zaručeně pochopí až v momentě, kdy už na sjetých brzdách dojede do servisu s rozbitým kotoučem, místo aby měnil jen destičky.
Servis není nutně spojení s předraženými opravami. Velké servisy, zejména ty značkové, často nabídnou řadu balíčků základní údržby, které zahrnují například výměnu oleje, filtrů, kontrolu podvozku nebo diagnostiku. Taková kombinace malých úkonů vypadá možná zbytečně, ale zabrání situacím, kdy musíte platit za odtah. Udržované auto je bezpečnější. Pokud v autě vozíte děti jako já svého Lukáše, nechcete riskovat ani maličkosti.
Servis ale není jen o mechanikovi. Spousta věcí závisí na přístupu samotného řidiče. Pravidelně ověřujte tlak v pneumatikách, dolívej kapky do ostřikovačů, udržujte auto čisté i zevnitř. Když necháte olej bez výměny několik let, zaděláváte na drahý problém. A když přehlédnete něco na podvozku, může vás to zaskočit uprostřed cesty na dovolenou.
Některé věci jsou fajn dělat podomácku – třeba umýt auto nebo vyměnit žárovku ve světlometu. Hlubší zákroky ale patří do rukou profíků. Jaké jsou základní úkony a na co rozhodně nezapomínat?
Proveďte servis podle plánu výrobce. Každý návod k obsluze obsahuje přesný interval. Věřte, že technici nad tím opravdu přemýšleli, když dávali výměnu rozvodového řemene třeba na 100 000 km.
Dnes se začínají objevovat první elektromobily starší pěti let. Oproti běžným vozům mají méně pohyblivých součástek, ale nezapomeňte na specifika elektroniky a nutnost kontroly baterie. U Tesly je servisní interval jiný než u benzínového Superba. Nedělejte chybu tím, že elektromobil „nepotřebuje nic”.
Tip: Věděli jste, že koroze brzdových kotoučů postihuje hlavně auta, která dlouhodobě stojí? Pokud stání převládá nad ježděním, občas doslova zabrzděte.
Servisní ceník je pro řadu lidí děsivější než horor, to si nebudeme nalhávat. Ceny nejsou jednotné, a jeden díl se v různých servisech může lišit o stovky až tisíce korun. Větší rozdíly najdete i mezi značkovým a nezávislým servisem. U nového auta má smlouva často jasně daná pravidla: musíte do autorizovaného servisu. Jinak vás připraví o záruku. Ale i tam je prostor k úsporám – třeba výběrem balíčků služeb nebo servisem v akcích, které bývají těsně před a po sezoně.
U starších vozů je možností víc. Znáte osobního automechanika? Tahle „chalupářská síť” umí někdy dělat zázraky, ale pozor na kvalitu práce a použité díly. Špatně namontovaný rozvodový řemen jsem na vlastní oči ukazoval Lukášovi: praskl po 2000 km a motor už nikde nepoběží. Nenechte se zlákat extrémně levnou nabídkou. V Česku funguje také aplikace na srovnání cen servisů, kde během vteřiny zjistíte rozptyl za konkrétní úkon ve svém městě.
Pokud se nebojíte pátrat, nakoupíte náhradní díly sami v ověřeném eshopu a servisu jen zaplatíte práci. U většiny běžných modelů s tím nebyvá problém, u prémiových značek nebo hodně nových aut to ale často nejde. Výměnu oleje, filtrů či brzd běžně zvládnete „na koleně”, ale moderní diagnostika je už jiná liga. Auto dnes běhá na desítkách řídicích jednotek a chyba v zapojení může znamenat zbytečně vysokou fakturu.
A nezapomeňte: vždycky chtějte před opravou předběžný odhad ceny a konkrétní rozpis. Poctivý servis vám nemá co tajit a rádi vám ukážou, co přesně dělali a proč.
Mám souseda, který si víc poradí s autem, než s ovladačem na televizi. Někomu ale nesedí rozborka brzdového třmenu nebo výměna rozvodů. Kdy má smysl servisu využít a kdy naopak zvládnete vše svépomocí?
Některým servisním krokům se prostě nevyhnete – STK a emise jsou povinné jednou za dva roky. Dálničit na červenou kontrolku oleje je ruská ruleta. Lepší je najít si čas, obhlédnout, co auto potřebuje, a poptat ceny v okolí. A pokud vám mechanik tvrdí, že všechno je ideální a filtr může vydržet věčně, zkuste změnit servis. Důvěra je půl úspěchu.
Servis často nabídne možnost předsezónní kontroly za slevněnou cenu a v rámci této prohlídky zkontrolují podvozek, osvětlení, kapaliny a základní elektroniku. Zkuste využít, když už plánujete cesty na dovolenou. Statistiky pojišťoven jasně říkají: nejvíce poruch při cestě na dovolenou má auto, o které se majitel nestaral celý rok.
Mezi řidiči kolují nejrůznější mýty. Třeba že servis je nutné provádět pouze ve značkových dílnách, jinak přijdete o záruku. Pravda je, že podle evropské legislativy můžete využít i kvalitní nezávislý servis, pokud splní všechny postupy a používá správné díly. U nových aut je potřeba pozorně přečíst servisní podmínky, abyste neudělali drahou chybu.
Dalším rozšířeným omylem je ignorování kontrolních kontrolek. Pokud na palubce svítí něco jiného než hladina paliva, není dobré to přehlížet. Tyhle kontrolky jsou u dnešních aut hodně chytré a dokážou majitele upozornit na nečekanou závadu ještě dřív, než to celé bouchne.
Mnoho lidí taky odkládá čistotu například klimatizace. Přitom právě tam se drží bakterie a plísně, které u dětí – a věřte mi, že Lukáš to pozná podle prvního kýchnutí – mohou spustit alergie nebo nachlazení.
Další klasikou je myšlenka, že zimní pneu v létě nebo letní v zimě dělá „jen trochu“ rozdílu. Rozdíl v brzdné dráze se ale u osobních aut měří klidně i v několika metrech. Stačí projet s dětmi po mokré silnici a pochopíte, že šetření je v tomhle parmtru hodně krátkozraké.
A ještě jeden tip na závěr: nikdy neodkládejte kontrolu brzd kvůli vysoké ceně. Pokud servis nabízí možnost posoudit stav a hned dostanete během minuty obrázek opotřebení, neváhejte. Pokud máte pocit, že auto brzdí jinak – je hlučné, trhá volantem nebo reaguje zpožděně, okamžitě do servisu. Život, i když jen Lukášův, za pár stovek nestojí.
Servis auta obnáší víc než jen výměnu oleje a razítko do servisní knížky. Je to otázka bezpečnosti, pohodlí, životnosti auta i vaší peněženky. Věnujte mu stejnou pozornost, s jakou byste opravovali cokoliv u vás doma, když víte, že s tím žije celá rodina. Dnes není těžké najít kvalitní servis nebo ušetřit pár korun. Důležitější je neztratit přehled, kdy má vaše auto co za sebou a na co už zase čeká.