Když vaše auto začne cukat, cvakat nebo až moc hučet, převodovka si pravděpodobně říká o pozornost. Výměna oleje v převodovce je totiž věc, kterou řada lidí dlouho odsouvá, dokud se problémy neohlásí samy a pak už často bývá pozdě a oprava vás stojí násobně víc peněz a času. Že se převodové oleje vůbec nemusí měnit? Tenhle mýtus přežívá hlavně díky servisním plánům u některých značek, ale realita je jiná. Ať už řídíte Škodu, BMW, Hyundai nebo čínského crossovera, bez pravidelné údržby to jednoduše nejde. Kolik zaplatíte za výměnu oleje a proč byste ji neměli brát na lehkou váhu?
Problémy s převodovkou často přichází nečekaně, ale existují varovné signály, které většina řidičů dřív nebo později zaznamená. Špatně zařazujete rychlosti, cítíte znatelné rázy, při rozjezdu vibruje celé auto, nebo se zpod kapoty ozývá nezvyklý zvuk? To všechno může být způsobeno opotřebovaným nebo špatným olejem. Dokonce i zdánlivě dobře fungující automat nebo manuál totiž časem potřebuje čerstvý mazací film. Moderní gear boxy jsou čím dál citlivější a jejich konstrukce je složitější než dřív. Proto nestačí jen dolévat olej do běžného motoru. Převodové ústrojí potřebuje přesně vlastně určený typ kapaliny, která odvádí teplo, promazává zuby, chrání před korozí i usazeninami.
Podle výzkumu nezávislých servisních řetězců v Česku a Německu dokonce až 60 % poruch automatických převodovek vzniká jen kvůli nevyměněnému nebo nekvalitnímu oleji. Přitom samotný převodový olej má proti motorovému jednu zásadní odlišnost – nespotřebovává se postupně, ale „stárne“ vlivem zahřívání, kontaktu s kovovými částmi i nasáknutí vlhkostí. Největším zabijákem jsou teplotní šoky (typicky při intenzivní jízdě po dálnici) a časté popojíždění ve městě, kde dostává olej pořádně zabrat. Mnoho výrobců udává intervaly kolem 60 až 90 tisíc kilometrů, u starších modelů dokonce radí měnit každých 40 tisíc. V servisech ale často narazíte na vozy, kde olej nebyl měněný nikdy a převodovka už v lepším případě „žvýká“, v horším je neopravitelná.
Někdo se ptá, proč výrobci dávají do manuálů větu „doživotní náplň“. Odpověď je jednoduchá – v době, kdy auta měnila svého majitele po čtyřech letech a maximálně 100 000 km nájezdu, bylo to „doživotí“ vlastně reálné. Jenže je rok 2025, ojetiny se běžně prodávají s 200 000 km a víc, auta se nevyřazují z provozu po pěti letech. Klíčem ke klidnému provozu, nižší spotřebě a zachování hodnoty je pravidelná údržba, a to včetně výměny převodového oleje. Ignorace vás může stát desítky tisíc.
Na trhu dnes najdete desítky převodových olejů a rozsah cen je opravdu široký. Základ hraje značka auta, typ převodovky a zvolený servis. Ceny se liší podle toho, jestli jde o automatickou nebo manuální převodovku, případně robotizovanou verzi. U většiny moderních osobních automobilů s manuálem počítejte s jednorázovou investicí zhruba 1 200 až 2 500 korun za olej včetně práce. Samotný litr kvalitního převodového oleje můžete koupit už kolem 350 – 500 korun (například pro Škodu Octavia či Hyundai i30), ale některé modely potřebují specifický olej, který není zrovna levný. U některých prémiových značek, třeba BMW či Mercedes-Benz, seženete správný olej až za 700–1 200 Kč/l. Objem náplně bývá zpravidla 1,5–3 litry, některé automaty ale potřebují přes 7 litrů speciální kapaliny.
Významný rozdíl dělá také volba servisu. Nezávislá dílna v menším městě vám obvykle nabídne nižší cenu práce (běžný tarif je 600–1 000 Kč za hodinu), autorizovaný servis si účtuje klidně 2 000 Kč a víc. Né každý servis má ale kvalitní vybavení na výměnu oleje v automatické převodovce. Pokud chcete, aby výměna byla provedena správně, nechte si auto napojit na diagnostiku, která zkontroluje aktuální stav oleje a případnou přítomnost kovových částeček. U automatů se často používá metoda „dynamic flush“, tedy proplach celé převodovky směsí nového oleje – v tom případě si připlatíte. Cena výměny oleje v automatické převodovce se pak může pohybovat od 3 000 až klidně po 8 000 korun, podle značky auta, zvolené metody a objemu oleje.
Dostat můžete i výhodné balíčky se slevou na další servisní úkony, třeba výměnu filtru nebo těsnění, protože po několika letech bývá právě těsnění častým zdrojem netěsností. Vždy trvejte na vystavení účtenky: rezonuje tu totiž zkušenost, kdy šikovný „garážista“ olej jen dolil, místo kompletní výměny. U elektroaut výměna převodového oleje nebývá nutná – mají jiný typ soukolí a jen minimální mazací médium, které většinou vydrží po celou životnost.
Zajímavým faktem je, že podle statistik AutoSAP ceny výměny převodového oleje v Česku za posledních 5 let vzrostly přibližně o 25 %. Údržba je dražší, ale s poruchou převodovky se opravdu nechcete potkat – repas nebo nový díl ve finále může stát 30 až 100 tisíc u obyčejného modelu, u prémiových aut i několikanásobek. Ušetřit pár tisíc na oleji se proto fakt nevyplatí.
Nejspíš vás napadlo: „Tohle si zvládnu udělat sám doma v garáži, co na tom je?“ No, u klasických manuálů a starších aut často opravdu stačí povolit vypouštěcí šroub (pozor na horký olej), nechat olej vytéct, vyměnit těsnění a nalít nový olej správným otvorem. Mějte ale jasno v tom, jaký typ a objem oleje patří přesně do vašeho vozu – ne všechno, co najdete v marketu, je vhodné. V internetových diskuzích najdete příběhy o tom, jak někdo nalil nespecifikovaný nebo příliš hustý olej a převodovka brzy odešla do věčných lovišť. Proto před výměnou koukněte do manuálu nebo VIN dekodéru (například ETKA nebo autodoc.cz vám najdou přesný model oleje podle čísla vozu). U automatických převodovek nedoporučuju domácí pokusy vůbec – potřebujete specializované nástroje a proplachování, jinak riskujete poškození.
Nikdy neměňte olej pozdě, nebo až když „něco cvaká“. Při první koupi ojetého vozu se vždy zeptejte na servisní historii, a pokud nemáte jistotu, rovnou naplánujte výměnu. Je dobré změnit i filtr a gumu šroubů, předejdete netěsnostem. Důležité je nešetřit na kvalitě – levný univerzální olej od pochybných výrobců sice stojí polovinu, ale brzy zjistíte, že rychle degraduje a převodovka vám poděkuje klepáním. Odborníci často doporučují používat originální náplně nebo osvědčené renomované značky jako Castrol, Mobil, Shell nebo Total. Věděli jste, že některé převodovky mají v základní konstrukci magnet na stěně vany? Zachytává kovové špony z opotřebení soukolí a je dobré ho při výměně taky očistit.
Ještě tip: vyhněte se předraženým „zázračným aditivům“, které mají zlepšit stav převodovky. Většina renomovaných servisů a výrobců je nedoporučuje. V lepším případě nezpůsobí nic, v horším poškodí těsnění. Při jízdě se snažte neprovokovat převodovku k rázům – například rychlým střídáním režimů P-R-N-D u automatů na křižovatkách. A pokud slyšíte netypický zvuk ihned po výměně oleje, vraťte se do servisu – může jít o problém, který se jen na chvíli utlumil. Každodenní péče znamená prodloužení funkčnosti a šanci, že vaše převodovka přežije nejen jednoho majitele, ale třeba i další generaci naší slavné české autařské tradice.