Kolik si vydělá automechanik: Pravda o platech a jak si přijít na víc

Kolik si vydělá automechanik: Pravda o platech a jak si přijít na víc

24

dub

Když si někdo představí automechanika, často mu v hlavě naskočí olejem zamazaný člověk a práce do noci. Ale kolik si tahle dřina vlastně vydělá? Jestli přemýšlíš, že bys pracoval v servisu třeba u Renaultu, je dobré znát konkrétní čísla a jak to v reálu chodí.

Platy automechaniků u nás dost kolísají. Jasně, v Praze a větších městech jsou vyšší, ale není to zázrak – začátečník často začíná kolem 25 000 až 28 000 čistého. Kdo má zkušenosti, papíry na diagnostiku nebo umí složitější opravy, klidně si přijde na 35 000 až 45 000. Ve specializovaném servisu Renault se můžeš i s bonusem vyšplhat o něco výš, hlavně když zvládáš nové technologie a elektromobily.

Důležitý je taky typ dílny. Menší rodinný servis někdy platí víc na ruku, ale nečekej bonusy navíc. U oficiálního Renault servisu máš zase benefity, multisportky, školení zdarma a občas lepší nářadí. A zvlášť dnes, když auta jsou složitější než dřív, kdo je fakt šikovný a vyzná se v elektronice, toho si šéf pohlídá.

Jak vypadají platy automechaniků v roce 2025

Za poslední dva roky šly platy pro automechaniky nahoru. Inflace tomu trochu pomohla, protože zvedla ceny úplně všeho, ale není to jen tak. Základní mzda u začátečníka v menších městech se pohybuje kolem 25 000 až 27 000 korun čistého. Ve větších městech nebo u značkových servisů, třeba Renault, dostaneš často nástup okolo 30 000 až 33 000 čistého.

Zkušenější mechanici, co zvládnou diagnostiku, rozhýbou hybridy, nebo řeší elektro, si v roce 2025 vydělají mezi 37 000 a 45 000 čistého. Kdo má ještě k tomu školy od Renaultu nebo jiných značek, může jít plat někdy až na 55 000, a to se už vyplatí makat na sobě.

Pozice Praxe Průměrná čistá mzda
Začínající automechanik 0–2 roky 26 000 Kč
Zkušený mechanik 3–7 let 38 000 Kč
Specialista / Diagnostik Renault 7+ let 50 000 Kč

Kromě základní mzdy má většina automechaniků i další možnosti výdělku – přesčasy, víkendové směny a odměny za splnění normy. Třeba v servisu Renaultu často dostávají bonusy podle toho, kolik hodin fakturuješ zákazníkům. Takže šikovní tahají domů o pár tisíc víc týdně než kolega, co se se vším loudá.

"Opravdový rozdíl dělají bonusy za výkon. Když makáš, není problém si měsíc přilepšit i o 10 000 navíc," říká Jaromír Němec, vedoucí servisu Renault v Brně.

V roce 2025 si automechanik vydělá nejvíc tam, kde je poptávka, auta složitá a práce dost. U značek jako Renault je navíc cítit tlak na nové technologie, takže kdo zvládne elektro nebo hybridy, ten se o místo fakt nebojí.

Rozdíly mezi značkami a konkrétně Renault

Když srovnáš platy automechaniků u různých značek, narazíš na pár zásadních rozdílů. Prémiové značky typu Audi, BMW nebo Mercedes lákají vyšším tarifem a bonusy – počítají taky s tím, že jejich auta jsou složitější a zákazníci náročnější. Naopak běžné značky, jako Škoda nebo Peugeot, zpravidla tolik nepřihodí, ale nabídnou stabilní práci a často lepší pracovní dobu.

Renault stojí tak trochu mezi. Servisy Renault, hlavně ty autorizované, se většinou drží průměrných až lehce nadprůměrných platů v oboru. Záleží, jestli makáš na venkově, nebo ve větším městě. V autorizovaném servisu Renault v Praze můžeš čekat základ od 28 000 čistého nahoru, ve Zlíně to bývá klidně i o pěti tisících méně. Nad rámec základu se ve větších servisech Renault rozděluje osobní ohodnocení nebo měsíční bonus podle výkonu – pokud zvládáš servis elektromobilů nebo diagnostiku novějších modelů, přijde si na víc.

U Renault servisu taky častěji narazíš na školení zdarma, což platí hlavně u elektrických nebo hybridních motorů. Tyhle papíry ti otevřou cestu k lepší mzdě. Výhodou je i lepší technické zázemí – více nového nářadí, diagnostika přímo od značky, možnost konzultací s technickou podporou Renaultu. Nevýhodou bývá větší důraz na tabulky – musíš vykazovat přesný čas práce a občas jede všechno podle přísných pravidel značky. Někdo to ocení, jiný má radši volnější režim malého servisu.

Pro představu mrkni na tabulku rozdílů mezi značkami:

Značka servisuPrůměrný základní platTypické benefity
Renault28 000–40 000 KčŠkolení, bonusy, multisportka
Škoda27 000–38 000 KčStravenky, bonusy za výkon
BMW35 000–50 000 KčVysoké bonusy, prémiová klientela

Jestli chceš jistotu, moderní technologie a šanci růst, automechanik v servisu Renault nemusí být špatná volba. Chce to být trochu flexibilní, umět se učit nové věci a nebát se elektroniky.

Bonusy a příplatky: kde se dají čekat peníze navíc

Bonusy a příplatky: kde se dají čekat peníze navíc

Pokud tě zajímá, kde automechanik může dostat něco navíc k výplatě, podívej se hlavně na oficiální servisy, jako je například autorizovaný servis Renault. Tam se bonusy neberou jen tak z hlavy – jsou přesně dané podle výkonu nebo spokojenosti zákazníka. Kdo udělá víc zakázek, nebo zvládne těžší opravy, tomu jde často na účet pár tisíc navíc. Není výjimka, že šikovní chlapi mají díky bonusům měsíčně i o 3 až 7 tisíc víc.

Nad rámec fixního platu můžeš čekat hlavně tyhle příplatky:

  • Příplatek za přesčasy nebo práci o víkendu. U Renault servisu se pohybuje běžně kolem 25 % až 35 % ke mzdě.
  • Bonus za rychlé zvládnutí zakázky – když dokážeš opravit auto rychleji než je plán, šéf tě většinou odmění.
  • Osobní ohodnocení – když dlouhodobě makáš bez reklamací a zákazníci tě chválí, při ročním nebo čtvrtletním hodnocení dostáváš další prachy navíc.
  • Speciální příplatek za školení, když například uděláš certifikaci na elektromobily od Renaultu.

Detailně si můžeš porovnat bonusy v menších a větších servisech zde:

Typ servisuPrůměrné bonusy (měsíčně)Nejčastější typ příplatků
Oficiální Renault servis3 000 – 7 000 KčPřesčasy, výkon, školení, hodnocení zákazníků
Menší neznačková dílna0 – 2 000 KčNěkdy rychlost, spíš ale "něco bokem"

U některých velkých dealerů Renaultu navíc platí, že pokud mechanik přivede klienta, který nechá v servisu větší opravu, dostane procenta z obratu. Tohle je ale spíš bonus v dražších servisech a není to běžné všude.

Nezapomeň, že o bonusy se často musíš sám přihlásit, nebo si je zasloužit výkonem. Je fajn se průběžně ptát, jak to ve tvém servisu chodí, a případně zkusit vyjednávat, pokud víš, že máš solidní výsledky.

Tipy, jak si jako automechanik vydělat víc

Chceš vytáhnout plat výš? Jde to. Jako automechanik se totiž nemusíš spokojit s průměrem. Existuje pár fíglů, jak si přijít na lepší peníze, ať už makáš v servisu Renault nebo jinde.

  • Certifikace a školení: Kdo má nové kurzy přímo od Renaultu nebo třeba na práce s elektromobily, ten bere víc. Zaměstnavatelé tohle berou vážně, protože odborníkům na elektriku platí extra příplatky (někdy i 5 000 Kč měsíčně navíc).
  • Specializace: Když se zaměříš na složitější opravy (například automatické převodovky nebo moderní diagnostiku), nebudeš mít nouzi o kšeft. Za náročnější práci jsou lepší hodinové sazby – ve velkých městech se klidně dostaneš přes 300 Kč/h.
  • Práce na IČO: Jestli už máš zkušenosti, jdi na živnost. Jako OSVČ u Renaultu můžeš vydělat i 60 000 Kč měsíčně čistého, pokud máš dobré zákazníky a neflákáš se.
  • Vedlejšáky a fušky: Mimo běžnou pracovní dobu si umí automechanici slušně přilepšit. Opravy známým, tipy na nákup ojetin nebo drobné servisní zásahy doma v garáži nejsou neobvyklé. Dejte si pozor, abyste přitom zbytečně neriskovali průšvih s daňovým úřadem nebo zaměstnavatelem.
  • Dobrý dojem prodává: Kdo je spolehlivý, umí jednat s lidmi a zákazníci ho doporučují dál, má vyhráno. V autoservisech Renault se zvyšují prémie když klienti odcházejí spokojení a vracejí se.

Mrkni na orientační data, kolik si reálně dokážeš vydělat podle pozice a zkušeností:

Pozice Praxe Průměrný čistý měsíční příjem
Junior automechanik (zaměstnanec) do 2 let 25 000 – 30 000 Kč
Specialista na diagnostiku 3-5 let 35 000 – 45 000 Kč
OSVČ s praxí víc než 5 let 40 000 – 60 000 Kč

Nezáleží jen na rukách, ale i na tom, jak umíš komunikovat a jestli se vzděláváš. Renault v posledních letech tlačí hlavně na školení a práce s hybridy nebo elektromobily. Ten, kdo na to má papíry, si fakt polepší.

Na co si dát pozor v této branži

Na co si dát pozor v této branži

Když nastupuješ jako automechanik, je dobré vědět, kde jsou možná úskalí a na co si dát bacha. Tahle práce vypadá někdy jednoduše, ale realita je dost jiná. U značek jako Renault se navíc očekává, že budeš sledovat trendy a technologie rychleji než ostatní v oboru.

Jedna z hlavních věcí, na které si dej pozor: práce na černo a "kapesné" bokem. Jasně, někde to je běžné, ale je dost riziko, že přijdeš o podporu v případě úrazu nebo nemoci. Zaměstnavatelé někdy rádi platí část výplaty oficiálně a zbytek bokem, jenže pak ti to nesedí v důchodu ani při výpočtu nemocenské.

Velkým tématem je zdraví. Spousta automechaniků odchází po letech s bolavýma zádama nebo kloubama, hlavně když nonstop tahají těžké díly a dělají ve špatných podmínkách. Pokud je dílna technicky slušná, máš zvedáky, přísavky na sklo a další pomůcky, je to naprosto jiný level práce.

Moderní auta, hlavně od Renault, jsou prošpikovaná elektronikou. To znamená nejen víc placené práce, ale taky potřebu se pořád vzdělávat. Školení zdarma je super, ale pokud tě firma nenutí sledovat novinky, rychle zaostaneš. Bez alespoň základní znalosti diagnostiky tě už dneska nevezmou skoro nikde.

  • Smlouva. Trvej na férové smlouvě, žádné zkrácené úvazky jen na oko.
  • Přesčasy. Tyhle hodiny tě většina servisů nechá odmakat "navíc" a často bývají bez příplatku. Větší firmy to mají pod dohledem, u menších je to často na domluvě.
  • Nářadí. Spoustu věcí si lidi nosí z domova, když servis šetří. Dobrý šéf ti zajistí profi vybavení, protože bez něj nemáš šanci odvést precizní práci.
  • Bezpečnost. Neřešit ochranné pomůcky se nevyplácí – od 2023 stoupají kontroly inspektorátů práce a pokuty padají častěji než dřív.

Abys měl reálnou představu, jaký je rozptyl práce v oboru, tady je malá tabulka o častých chybách a na co si lidé v branži ztěžují:

Častý problémDopad na práci nebo plat
Placení "bokem"Snížený oficiální příjem, nižší penze
Nedostatek školeníMenší šance na vyšší plat a růst
Používání vlastního nářadíOsobní náklady navíc, horší komfort
Neplacené přesčasyNižší hodinová mzda v průměru

Když si dáš pozor na tyhle věci a dohodneš si podmínky na rovinu, má práce automechanika smysl a může být i dobře zaplacená. Hlavně nezůstávat na místě a učit se nový věci – u Renault i jinde.

Napsat komentář