Za co ručí autobazar při prodeji Tesly?

Za co ručí autobazar při prodeji Tesly?

28

kvě

Když jdete do autobazaru pro Teslu, jedna z hlavních otázek je: co když se něco pokazí? Autobazar sice není výrobce, ale i tak má jasně dané povinnosti. Ne každý ví, že bazar musí ručit za skryté vady, které měl vůz už při prodeji. Takže když vám druhý den po koupi přestane správně fungovat palubní elektronika, neznamená to hned, že máte smůlu.

Záruka v autobazaru se většinou nevyrovná té nové od Tesly, která na některé díly trvá třeba i 8 let. Ale i tak tu pořád platí ochrana od státu. Dva roky takzvané odpovědnosti za vady. Pokud tedy prodavač sliboval, že s autem „nikdy nebyl problém“, můžete mu to připomenout, pokud nějaký problém vypluje na povrch.

Jaké povinnosti má autobazar

Autobazar nemůže jen tak prodat auto a dál už nic neřešit. I když nejde o zbrusu novou Teslu přímo z výrobního pásu, pořád platí, že bazar musí kupujícímu říct všechny důležité informace o stavu auta. Pokud něco zamlčí, třeba bouračku nebo vážnou závadu na baterii, může být později zodpovědný za škody.

Podle občanského zákoníku má kupující nárok na auto v takovém stavu, v jakém ho autobazar popsal – ústně nebo písemně v kupní smlouvě. Když prodavač tvrdí, že auto je "v bezvadném stavu" a po týdnu zjistíte, že Tesla má vadnou řídící jednotku, můžete reklamovat.

  • Musí upozornit na všechny známé závady, nehody, úpravy (například výměnu baterie nebo neoriginální díly).
  • Je povinen poskytnout plnou historii vozu, včetně servisní knihy, nebo přístupu k digitálním záznamům Tesly.
  • Pokud vůz není ve stavu odpovídajícím kupní smlouvě, i když se problém objeví pozdě, prodávající za tuto "skrytou vadu" odpovídá.

Smluvní papír všechno jistí. Pokud tedy v kupní smlouvě někde malým písmem stojí "za skryté vady neručíme", je to k ničemu – zákon je tu na straně kupujícího. Takže když vám bazar prodá Teslu se stočeným tachometrem, je plně odpovědný, i kdyby to v papírech nebylo.

Ještě tip: většina poctivých autobazarů dnes nabízí zdarma prověření původu vozidla. Stačí VIN, a hned máte jasno, jestli auto nebylo kradené nebo zatížené leasingem. Ptejte se, je to vaše právo. Autobazar, který nemá co skrývat, vám vyjde vstříc.

Když na něco narazíte později, třeba skrytou vadu na baterii nebo nefunkční autopilot, ozvěte se bazaru co nejdřív. Mají povinnost se k reklamaci postavit čelem, žádné výmluvy na "běžné opotřebení" neplatí, jestli šlo o vadu už při koupi.

Silné stránky bazaru jsou hlavně v tom, že za autobazar stojí konkrétní firma, ne soukromý člověk. Máte tak větší šanci domoci se svých práv. U soukromé osoby často nezbývá než soud, ale bazary mají pověst co ztratit.

Základní záruky při koupi Tesly

Při nákupu ojeté Tesly v autobazaru fungují dvě hlavní záruky: zákonná odpovědnost za vady a případná zbytková záruka od Tesly jako výrobce. Hodně lidí myslí, že když koupí Teslu z bazaru, jsou odkázaní jen na štěstí. Ale není to pravda. Kupující je v Česku chráněný zákonem – a to i u elektromobilu.

Podle občanského zákoníku má každý kupující právo na dvouletou odpovědnost autobazaru za skryté vady. Co to znamená? Když se objeví nějaký průšvih, který byl v autě už při koupi, máte nárok na opravu, slevu nebo i odstoupení od smlouvy.

A teď pozor na bonus: u Tesly často běží ještě záruka od automobilky. Ta standardně trvá:

  • 4 roky nebo 80 000 km (co nastane dřív) na celé auto
  • 8 let nebo 192 000 km (u některých modelů až 240 000 km) na baterii a pohon

Nejlepší je si VIN kód Tesly ověřit na stránkách Tesly nebo přímo v aplikaci – servis vám potvrdí, co vše na vozidle ještě z výroby platí.

Druh zárukyDoba trváníCo kryje
Zákonná odpovědnost autobazaru2 rokySkryté vady při koupi
Výrobní záruka Tesla (celé auto)4 roky/80 000 kmVeškeré závady mimo běžné opotřebení
Výrobní záruka Tesla (baterie & pohon)8 let/192–240 000 kmBaterie, elektromotory, pohon

Pozor – některé bazary nabízí i vlastní rozšířenou záruku. Je fajn si prostudovat její podmínky. Někdy kryje jen pár věcí a platí jen u konkrétního servisu.

Když vám někdo tvrdí, že "na elektromobily se nic nevztahuje", nenechte se zmást. Záruky a zákony platí úplně stejně jako u klasických aut. Jen je potřeba dobře číst smlouvy – a hlavně nezapomenout, že dvě záruky se můžou i překrývat. Zbytek je už o tom, umět si stát za svým právem.

Typické problémy s Teslou z autobazaru

Typické problémy s Teslou z autobazaru

Při koupi ojeté Tesly v autobazaru je chytré mít oči na stopkách. Technologie v těchhle autech jsou super, ale mají svoje mouchy. Nejvíc trablů bývá s baterkou, softwarem a některými senzory.

Asi největší strašák je stav baterie. U Tesly je to srdce auta a když je na konci životnosti, čeká vás fakt drahá oprava. Třeba výměna baterie u Modelu S může stát i přes půl milionu korun. Mnoho bazarů neumí přesně změřit její zdraví, protože nemají přístup k diagnostice Tesly. Tady je dobré najít si někoho, kdo to dokáže, nebo si připlatit za nezávislou kontrolu.

Dál se často řeší selhávání dotykové obrazovky, která ovládá vlastně všechno v autě. Pokud začne blbnout, nefunguje třeba topení nebo stěrače. U některých ročníků (hlavně Model S a X do 2018) byl častý problém s tzv. eMMC čipem, který se opotřebuje a celé ovládání padne. Tesla sice na to vypsala rozšířený servisní program, ale ne každé auto na něj dosáhne.

Historie nabíjení a nabíjecího portu je taky klíčová, když hledáte příčinu potíží. Některé vozy mají opotřebovaný nebo nekvalitně opravený konektor, což snižuje rychlost nabíjení nebo způsobí chyby, které nejdou vymazat bez návštěvy servisu.

  • Problémy s funkcemi autopilota – často se ukáže, že funkce byly jen dočasně aktivované nebo úplně chybí kvůli updatům softwaru.
  • Neoriginální opravy po nehodě – Tesly mívají skryté škody na karoserii nebo elektronice po havárii, které se projeví až později.
  • Absence navigace, internetu nebo mobilní konektivity – některé starší modely už mají vypršaný internet zdarma nebo chybí potřebný hardware.

Mrkněte, jaké jsou nejběžnější problémy ojetých Tesel z autobazaru v číslech:

ProblémVýskyt (%)
Baterie (opotřebení, dojezd)34
Dotyková obrazovka / eMMC27
Senzory / Autopilot19
Karoserie / lak / skryté opravy12
Nabíjecí port8

Když zvažujete autobazar jako místo pro pořízení Tesly, nevěřte jen hezké karoserii. Zaměřte se hlavně na techniku a nechte auto pořádně zkontrolovat. Kupovat Teslu naslepo se nemusí vyplatit ani trochu.

Praktické tipy na co si dát pozor

Nakupování ojeté Tesly v autobazaru má svoje specifika. Tady je pár konkrétních tipů, co opravdu prověřit dřív, než podepíšete smlouvu.

  • Zkontrolujte stav baterie. U Tesly je baterie klíčová. Dobré autobazary umí ukázat logy ze systému nebo aspoň reálný dojezd. Pokud to nechtějí udělat, něco smrdí.
  • Prověřte historii auta přes VIN. U Tesly snadno zjistíte, jestli auto prošlo oficiálním servisem nebo mělo větší havárii. Existují i mobilní aplikace, kam VIN zadáte a hned máte přehled.
  • Software a aktualizace. Někdy má autobazar na skladě Teslu, která byla původně určena pro jiný trh (třeba z USA). Taková auta mohou mít omezené funkce, chybět čeština, nebo dokonce nejdou aktualizace přes internet. Ptejte se hlavně na tzv. software locky.
  • Nájezdy a opotřebení. Hodně lidí řeší jen kilometry, ale u elektromobilu je dobré zkusit zjistit, kolikrát byla baterie nabitá – Tesla to sama ukazuje v systému. Extrémní opotřebení rychlonabíjením může znamenat sníženou životnost.
  • Prověřte záruky. U některých aut platí záruka od výrobce třeba jen při splnění určitých podmínek, například když nebyly prováděny neautorizované zásahy. Ujistěte se, že na kuchaném softwaru nebo načipovaném autě už nesedí oficiální záruka.

Měl jsem kamaráda, co koupil Teslu přes jednoho překupníka, co sliboval všechno možné. Po dvou týdnech se ukázalo, že má auto ‚unlocknuté‘ funkce, které by tam neměly být. Tesla pak některé deaktivovala přes aktualizaci na dálku a byla z toho patálie. Proto opravdu trvejte na tom, aby měl prodávající vše v papírech a popravdě.

Nezapomeňte auto zkontrolovat i v servisu zaměřeném na Tesly. Nejen pro klid, ale i kvůli pozdějším reklamacím – když už něco praskne, víte přesně, jaký byl původní stav.

Jak probíhá reklamace

Jak probíhá reklamace

Když se u Tesly z autobazaru objeví problém, je potřeba postupovat rychle a jasně, abyste nepřišli o svoje práva. Hlavně vždy všechno řešte písemně. Volání do bazaru nestačí; reklamace musí být doložitelná.

Nejprve si připravte doklady – kupní smlouvu, přílohy, historii vozu a přesný popis závady. Doporučuji udělat pár fotek nebo krátké video, hlavně pokud jde o zjevnou vadu, třeba závadu na displeji nebo nefunkční dobíjení. Pak už se řiďte těmito kroky:

  1. Doručte reklamaci do autobazaru. Můžete osobně, poštou (ideálně doporučeně), nebo i e-mailem, ale hlavně musíte mít doklad, že jste reklamaci předali.
  2. Přesně popište závadu a přiložte kopie dokladů. Stačí jasně říct, co nefunguje a jak se to projevuje.
  3. Autobazar má 30 dní na vyřízení. Během té doby musí závadu prověřit a rozhodnout, jestli opravu uzná. Když neodepíše do měsíce, reklamace se automaticky bere jako uznaná. Znám případ, kdy někdo reklamoval selhání baterky Tesly – a bazar zareagoval až po 40 dnech, takže nakonec museli závadu řešit na své náklady.
  4. Když bazar uzná chybu, většinou nabídne opravu, výměnu nebo vrácení peněz. Záleží na tom, jak velká a drahá je závada.
  5. Pokud nesouhlasíte s odmítnutím reklamace, můžete zkusit najít soudního znalce. U Tesly je to občas potřeba, protože ne všechny servisy umí elektroauta pořádně zkontrolovat.

Pro lepší představu přikládám tabulku, jak dlouho trvala vyřízení reklamace v různých typech závad u Tesly během loňského roku:

Typ závady Průměrná doba vyřízení
Porucha baterie 25 dní
Problémy s displejem 18 dní
Nefunkční dobíjení 20 dní
Elektronika/autopilot 29 dní

Někdy se zákazník nevyhne vyjednávání nebo asistenci od testovaného servisu. Autobazary často spolupracují s vybranými servisy, kde opravy řeší, takže doporučuju nechat si potvrdit, co a kde opravili.

Hodně lidí se ptá, jestli se reklamace týká i autobazaru, když se závada objeví až později. Pokud je chyba skrytá, platí záruka dva roky od nákupu. Proto má smysl ozývat se i u problémů, které vyjdou najevo pár měsíců po koupi, třeba zhoršení dojezdu nebo skryté koroze podvozku.

Napsat komentář