Když jdete do autobazaru pro Teslu, jedna z hlavních otázek je: co když se něco pokazí? Autobazar sice není výrobce, ale i tak má jasně dané povinnosti. Ne každý ví, že bazar musí ručit za skryté vady, které měl vůz už při prodeji. Takže když vám druhý den po koupi přestane správně fungovat palubní elektronika, neznamená to hned, že máte smůlu.
Záruka v autobazaru se většinou nevyrovná té nové od Tesly, která na některé díly trvá třeba i 8 let. Ale i tak tu pořád platí ochrana od státu. Dva roky takzvané odpovědnosti za vady. Pokud tedy prodavač sliboval, že s autem „nikdy nebyl problém“, můžete mu to připomenout, pokud nějaký problém vypluje na povrch.
Autobazar nemůže jen tak prodat auto a dál už nic neřešit. I když nejde o zbrusu novou Teslu přímo z výrobního pásu, pořád platí, že bazar musí kupujícímu říct všechny důležité informace o stavu auta. Pokud něco zamlčí, třeba bouračku nebo vážnou závadu na baterii, může být později zodpovědný za škody.
Podle občanského zákoníku má kupující nárok na auto v takovém stavu, v jakém ho autobazar popsal – ústně nebo písemně v kupní smlouvě. Když prodavač tvrdí, že auto je "v bezvadném stavu" a po týdnu zjistíte, že Tesla má vadnou řídící jednotku, můžete reklamovat.
Smluvní papír všechno jistí. Pokud tedy v kupní smlouvě někde malým písmem stojí "za skryté vady neručíme", je to k ničemu – zákon je tu na straně kupujícího. Takže když vám bazar prodá Teslu se stočeným tachometrem, je plně odpovědný, i kdyby to v papírech nebylo.
Ještě tip: většina poctivých autobazarů dnes nabízí zdarma prověření původu vozidla. Stačí VIN, a hned máte jasno, jestli auto nebylo kradené nebo zatížené leasingem. Ptejte se, je to vaše právo. Autobazar, který nemá co skrývat, vám vyjde vstříc.
Když na něco narazíte později, třeba skrytou vadu na baterii nebo nefunkční autopilot, ozvěte se bazaru co nejdřív. Mají povinnost se k reklamaci postavit čelem, žádné výmluvy na "běžné opotřebení" neplatí, jestli šlo o vadu už při koupi.
Silné stránky bazaru jsou hlavně v tom, že za autobazar stojí konkrétní firma, ne soukromý člověk. Máte tak větší šanci domoci se svých práv. U soukromé osoby často nezbývá než soud, ale bazary mají pověst co ztratit.
Při nákupu ojeté Tesly v autobazaru fungují dvě hlavní záruky: zákonná odpovědnost za vady a případná zbytková záruka od Tesly jako výrobce. Hodně lidí myslí, že když koupí Teslu z bazaru, jsou odkázaní jen na štěstí. Ale není to pravda. Kupující je v Česku chráněný zákonem – a to i u elektromobilu.
Podle občanského zákoníku má každý kupující právo na dvouletou odpovědnost autobazaru za skryté vady. Co to znamená? Když se objeví nějaký průšvih, který byl v autě už při koupi, máte nárok na opravu, slevu nebo i odstoupení od smlouvy.
A teď pozor na bonus: u Tesly často běží ještě záruka od automobilky. Ta standardně trvá:
Nejlepší je si VIN kód Tesly ověřit na stránkách Tesly nebo přímo v aplikaci – servis vám potvrdí, co vše na vozidle ještě z výroby platí.
Druh záruky | Doba trvání | Co kryje |
---|---|---|
Zákonná odpovědnost autobazaru | 2 roky | Skryté vady při koupi |
Výrobní záruka Tesla (celé auto) | 4 roky/80 000 km | Veškeré závady mimo běžné opotřebení |
Výrobní záruka Tesla (baterie & pohon) | 8 let/192–240 000 km | Baterie, elektromotory, pohon |
Pozor – některé bazary nabízí i vlastní rozšířenou záruku. Je fajn si prostudovat její podmínky. Někdy kryje jen pár věcí a platí jen u konkrétního servisu.
Když vám někdo tvrdí, že "na elektromobily se nic nevztahuje", nenechte se zmást. Záruky a zákony platí úplně stejně jako u klasických aut. Jen je potřeba dobře číst smlouvy – a hlavně nezapomenout, že dvě záruky se můžou i překrývat. Zbytek je už o tom, umět si stát za svým právem.
Při koupi ojeté Tesly v autobazaru je chytré mít oči na stopkách. Technologie v těchhle autech jsou super, ale mají svoje mouchy. Nejvíc trablů bývá s baterkou, softwarem a některými senzory.
Asi největší strašák je stav baterie. U Tesly je to srdce auta a když je na konci životnosti, čeká vás fakt drahá oprava. Třeba výměna baterie u Modelu S může stát i přes půl milionu korun. Mnoho bazarů neumí přesně změřit její zdraví, protože nemají přístup k diagnostice Tesly. Tady je dobré najít si někoho, kdo to dokáže, nebo si připlatit za nezávislou kontrolu.
Dál se často řeší selhávání dotykové obrazovky, která ovládá vlastně všechno v autě. Pokud začne blbnout, nefunguje třeba topení nebo stěrače. U některých ročníků (hlavně Model S a X do 2018) byl častý problém s tzv. eMMC čipem, který se opotřebuje a celé ovládání padne. Tesla sice na to vypsala rozšířený servisní program, ale ne každé auto na něj dosáhne.
Historie nabíjení a nabíjecího portu je taky klíčová, když hledáte příčinu potíží. Některé vozy mají opotřebovaný nebo nekvalitně opravený konektor, což snižuje rychlost nabíjení nebo způsobí chyby, které nejdou vymazat bez návštěvy servisu.
Mrkněte, jaké jsou nejběžnější problémy ojetých Tesel z autobazaru v číslech:
Problém | Výskyt (%) |
---|---|
Baterie (opotřebení, dojezd) | 34 |
Dotyková obrazovka / eMMC | 27 |
Senzory / Autopilot | 19 |
Karoserie / lak / skryté opravy | 12 |
Nabíjecí port | 8 |
Když zvažujete autobazar jako místo pro pořízení Tesly, nevěřte jen hezké karoserii. Zaměřte se hlavně na techniku a nechte auto pořádně zkontrolovat. Kupovat Teslu naslepo se nemusí vyplatit ani trochu.
Nakupování ojeté Tesly v autobazaru má svoje specifika. Tady je pár konkrétních tipů, co opravdu prověřit dřív, než podepíšete smlouvu.
Měl jsem kamaráda, co koupil Teslu přes jednoho překupníka, co sliboval všechno možné. Po dvou týdnech se ukázalo, že má auto ‚unlocknuté‘ funkce, které by tam neměly být. Tesla pak některé deaktivovala přes aktualizaci na dálku a byla z toho patálie. Proto opravdu trvejte na tom, aby měl prodávající vše v papírech a popravdě.
Nezapomeňte auto zkontrolovat i v servisu zaměřeném na Tesly. Nejen pro klid, ale i kvůli pozdějším reklamacím – když už něco praskne, víte přesně, jaký byl původní stav.
Když se u Tesly z autobazaru objeví problém, je potřeba postupovat rychle a jasně, abyste nepřišli o svoje práva. Hlavně vždy všechno řešte písemně. Volání do bazaru nestačí; reklamace musí být doložitelná.
Nejprve si připravte doklady – kupní smlouvu, přílohy, historii vozu a přesný popis závady. Doporučuji udělat pár fotek nebo krátké video, hlavně pokud jde o zjevnou vadu, třeba závadu na displeji nebo nefunkční dobíjení. Pak už se řiďte těmito kroky:
Pro lepší představu přikládám tabulku, jak dlouho trvala vyřízení reklamace v různých typech závad u Tesly během loňského roku:
Typ závady | Průměrná doba vyřízení |
---|---|
Porucha baterie | 25 dní |
Problémy s displejem | 18 dní |
Nefunkční dobíjení | 20 dní |
Elektronika/autopilot | 29 dní |
Někdy se zákazník nevyhne vyjednávání nebo asistenci od testovaného servisu. Autobazary často spolupracují s vybranými servisy, kde opravy řeší, takže doporučuju nechat si potvrdit, co a kde opravili.
Hodně lidí se ptá, jestli se reklamace týká i autobazaru, když se závada objeví až později. Pokud je chyba skrytá, platí záruka dva roky od nákupu. Proto má smysl ozývat se i u problémů, které vyjdou najevo pár měsíců po koupi, třeba zhoršení dojezdu nebo skryté koroze podvozku.